Triathlon barriere voor de kerkgang

dinsdag 28 juni 2016 09:31

Vandaag is de ChristenUnie-SGP-fractie benadert door inwoners van onze gemeente. Tot hun ongenoegen ondervonden zij afgelopen zondag grote hinder om naar de kerk te kunnen dan wel om thuis te kunnen komen. De fractie is hier zeer ontstemd over temeer daar het college eerder had aangegeven dat hier geen sprake van zou kunnen zijn.

In het weekend van 18/19 juni verschenen er ineens bij diverse kruispunten in onze gemeente borden. Daarop stond aangegeven dat de betreffende wegen op zondag 26 juni vanaf half negen in de ochtend tot twee uur in de middag afgesloten zouden zijn. Diverse inwoners zouden daarmee aan huis gebonden zijn en die zondagochtend niet naar de kerk kunnen gaan. Uiteraard werden wij hierover op maandagochtend benaderd.

“Ik heb diezelfde maandagochtend 20 juni dus direct contact opgenomen met het college” zegt fractievoorzitter Wim Stam. Vervolgens heeft Stam in de commissie Publieke Werken van maandagavond hier vragen over gesteld. Wethouder Schuurs gaf in de commissie aan dat de borden de volgende dag weggehaald zouden worden en dat er geen sprake zou zijn van een volledig afsluiting, maar alleen van beperkte verkeershinder. Op specifieke momenten zouden mensen even moeten wachten om de deelnemers van de triahlon een veilige doorgang te geven.

Helaas blijkt de waarheid anders te zijn. Fractieleden constateerden dat afgelopen week de borden gewoon zijn blijven staan. Maar ernstiger was, dat mensen op zondag 26 juni inderdaad werden verhinderd naar de kerk te gaan of thuis te komen.

“U komt maar terug na twee uur vanmiddag” werd één van onze inwoners toegevoegd door de betreffende verkeersregelaar. Met heel veel pijn en moeite wisten de inwoners aan de Uitweg en de Demmerikse Kade toch zowel de kerk, als later die ochtend, hun woning te bereiken. Maar dit staat uiteraard haaks op de uitspraken van de wethouder.

De ChristenUnie-SGP heeft daarom een aantal kritische vragen aan het college voorgelegd. Wij gaan ervan uit dat het college in de toekomst kritischer en zorgvuldiger met vergunningsaanvragen voor evenementen om zal gaan. Naar onze mening moet de zondagsrust en de mogelijkheden van kerkbezoek van onze eigen inwoners belangrijker zijn dat de wensen voor een sportevenement van Amsterdam.

MEMO-CUSGP-201606-triathlon105,8 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Triathlon barriere voor de kerkgang'