Kluswoningen Raadhuislaan Mijdrecht

woensdag 06 juli 2016 09:55

Vorig jaar is een motie aangenomen met het verzoek aan het college om te onderzoeken of de woningen aan de Raadhuislaan nr. 27-45 in Mijdrecht niet als kluswoning in de markt gezet konden worden. Het college heeft dat onderzocht en legde een voorstel in de raad van 6 juli voor.

Het raadvoorstel van haalbaarheidsonderzoek naar de kluswoningen is een mooi project, alleen vraagt de fractie van de CU/SGP zich af of het realistisch is. Waarom moet de gemeente alles van a tot z regelen. De kosten stapelen zich op en de prijs voor de starters daarmee ook. Waarom zorgen we als gemeente niet voor een casco opgeleverde woning die aan kaders en bouwbesluit voldoet. De mensen kunnen dan zelf aan het klussen gaan. De tussen wanden plaatsen of een keuken uitzoeken en plaatsen kan men heel goed zelf regelen. Velen vinden dit nog een uitdaging ook. Ze kunnen zelf de handen uit de mouwen steken en verdienen er ook nog mee. Als we deze mensen dit zelf laten regelen kunnen de begeleidingskosten en andere kosten waarschijnlijk omlaag. En kunnen we de woningen misschien wel voor 20 of 30.000 euro minder verkopen. Als we volgens het raadsvoorstel te werk gaan koopt men voor 161.000,-- euro een appartement waarbij men alleen inspraak heeft met een zelf gekozen aannemer. Laat ze zelf aan de slag gaan. Maar stel wel kaders zoals casco moet voldoen aan bouwbesluit en bijvoorbeeld een einddatum. Het is voor de klussers een uitdaging om aan het klussen te gaan, het is beter betaalbaar en men kan er van maken wat je wil (binnen de kaders uiteraard). Wat ons betreft is het goed om te kiezen voor de C variant, dit doet recht aan de marktvraag maar laat het meer vrij. En mensen moeten zelf tot uitvoering overgaan. Verder is onze fractie benieuwd hoe de verkoop zal lopen, namelijk in de C variant hebben we met 3 categorieën mensen te maken voor de verschillende woningen. Wij horen hierover graag de reactie van de wethouder.

Naschrift: Het idee, mits goed uitgewerkt, heeft onze steun. Maar omdat dit voorstel feitelijk weinig of geen ruimte laat aan mensen om zelf het kluswerk te doen en daarmee de kosten voor de belangrijkste doelgroep (starters) te hoog worden, hebben we tegen dit voorstel gestemd.

Reacties op 'Kluswoningen Raadhuislaan Mijdrecht'