Aanpassing Jeugdverordening

dinsdag 27 september 2016 11:10

Sinds 1-1-2015 is de gemeente verantwoordelijk voor de jeugdhulp. Eind 2014 is daarom het jeugdbeleid en een Jeugdverordening vastgesteld. Het college heeft kort voor de zomer een aangepaste verordening met bijbehorende uitvoeringsregels voorgelegd. Dat is toen niet behandeld en doorgeschoven. De ChristenUnie-SGP heeft daarbij de wethouder het advies gegeven in de zomermaanden toch nog overleg te plegen met de belangenorganisatie “Utrecht-West Ouderplatform”. Dat bleek een goede zet. Onze fractie heeft voorafgaand aan de behandeling ook intensief contact gehad met deze organisatie over deze aangepaste verordening. In de raad van 22 september hebben we de volgende bijdrage geleverd.

De ChristenUnie-SGP heeft bijzondere belangstelling waar het de jeugd betreft. Het was niet voor niets de ChristenUnie die de eerste minister voor Jeugd en Gezin leverde en beide partijen hebben recent aangegeven jeugd en gezin speerpunten voor de aankomende kamerverkiezingen te maken. We hebben goede hoop dat het CDA zich daar bij gaat aansluiten, want we hoorden onlangs de heer Haersma-Buma pleiten voor het opnieuw instellen van een minister van Jeugd en Gezin bij de regeringsformatie in 2017.

De ChristenUnie-SGP is wil de wethouder een compliment maken. Ze heeft, mede op ons verzoek, de zomermaanden gebruikt om, naast de adviesen van het participatieplatform, ook nog het gesprek aan te gaan met het UW ouderplatform. En daarna een groot aantal van hun adviesen overgenomen. En ze heeft, luisterend naar de commissie, ook nog een aantal op- en aanmerkingen daaruit in het aangepaste raadsvoorstel meegenomen.

Daarnaast zien we ook verbeteringen in de aanpassingen. Met name de hardheidsclausule is een belangrijke verbetering. Ook de rol van het participatieplatform is nu opgenomen in de nadere beleidsregels. Wel adviseren wij de wethouder nog eens met het platform in gesprek te gaan over hun relatie met belangenorganisaties. Het is toch eigenlijk jammer, dat de opmerkingen en adviesen van het UW ouderplatform niet in het advies van het participatieplatform waren meegenomen.

Toch blijven er voor mijn fractie twee belangrijke wensen over. Allereerst hechten wij zeer aan de verankering van het instrument Familiegroepsplan in de verordening. Wij worden daarin ook gesteund door het UW ouderplatform waar wij vanmiddag nog een mail van ontvingen. En ik citeer: “Onafhankelijke clientondersteuning en familiegroepsplan zijn niet bekend bij de servicepunten en worden dus ook niet actief aangeboden. Met deze ervaring willen we er zeer op aandringen om het familiegroepsplan in de verordening te krijgen en niet alleen in de aanvullende regels.”

We hebben in de commissie daar vragen over gesteld, maar geen heldere verklaring gekregen van de wethouder waarom het FGP niet in de verordening zit. Ook wist zij niet aan te geven hoe de praktijk rondom het familiegroepsplan is, ondanks de afspraak in 2014 dat na een jaar de werking van de jeugdhulp ge-evalueerd zou worden.  Hoe staat het eigenlijk met die evaluatie? Wanneer gaat de wethouder die uitvoeren en met ons als raad delen?

De verordening regelt de rechten en plichten tussen inwoners en overheid, en het familiegroepsplan is daar een belangrijk onderdeel van. Om die reden dienen wij, samen met PvdA/GL/LS,  nu toch een amendement in, waarin dat alsnog geregeld wordt.

•    De Jeugdverordening De Ronde Venen 2016 vast te stellen met de volgende aanpassing ten aanzien van Artikel 3;
o    Huidige tekst om te nummeren tot lid 1
o    Lid 2 toe te voegen met de tekst “Daarnaast brengt het college de jeugdige en zijn ouders op de hoogte van de mogelijkheid om binnen een redelijke termijn een familiegroepsplan als bedoeld in artikel 1.1 van de wet op te stellen. Als de jeugdige en zijn ouders daarom verzoeken, draagt het college zorg voor ondersteuning bij het opstellen van een familiegroepsplan”

Het tweede voor ons belangrijke punt is de overgang van jongeren vanuit de jeugdhulp naar de volwassenenhulp. Daar is in de commissie nadrukkelijk bij stilgestaan en de wethouder heeft aanpassingen in de nadere regels opgenomen. Maar die aanpassingen zijn alleen gericht op eventueel herstel achteraf. Waarom niet aan de voorkant al het gesprek aangaan met de betreffende jongere en diens ouders of verzorgers. In dat verband verwijs ik ook naar handreiking “van 18 min naar 18 plus”van de VNG:  Het gaat om een breed scala aan knelpunten op het gebied van wonen, werk en inkomen (financiën), gezondheid, hulp en ondersteuning, onderwijs, etc.

Juist daarom is het ook in 2014 in deze raad zo afgesproken, op basis van de motie die wij toen, samen met CDA en Lijst 8 Kernen, hebben ingediend. Wij komen nu dus, samen met PvdA/GL/LS, met een motie waarin dit alsnog geregeld wordt.

Draagt het college op
De nadere regels artikel 3.9 zodanig te wijzigen, dat ten minste een half jaar voor het bereiken van de 18-jarige leeftijd er een gesprek met de jeugdige en diens ouders of verzorgers plaatsvind over de gevolgen van  het bereiken van die leeftijd met betrekking tot de geboden ondersteuning, de gevolgen van het wegvallen daarvan en de eventueel daarna alsnog te nemen maatregelen en ondersteuning op grond van het geldende beleid en verordeningen ten aanzien van volwassenen ondersteuning

Tot slot nog een paar woorden over communicatie. Vorige week mochten we de nieuwe website uittesten. We hebben dus de proef op de som genomen en gekeken hoe de informatieverstrekking rondom de jeugdhulp is opgenomen. Dat is naar ons oordeel nog steeds onvoldoende. De verordening, beleidsregels en financiële informatie (bv pgd of eigenbijdrage tarieven) zijn nog steeds niet te vinden. Er is geen duidelijke informatie over de 24-uurs bereikbaarheid bij crisissituaties, etc… De wethouder was zelf bij die testsessie aanwezig, dus heeft hier ook kennis van kunnen nemen. We gaan ervan uit dat dit nog kinderziektes zijn, maar graag horen we van de wethouder dat zij op dit punt ook daadwerkelijk op heel korte termijn stappen gaat zetten.

Bijlagen:
•    Amendement Familiegroepsplan
•    Motie 18- / 18+

TOELICHTING: Wat is een Familiegroepsplan?  In de Jeugdwet is vastgelegd dat ouders/gezinnen de mogelijkheid hebben om samen met familie, vrienden en anderen die tot de sociale omgeving van de jeugdige behoren een familiegroepsplan op te stellen. In dat plan kunnen ouders aangeven hoe ze zelf de opvoed- en opgroeisituatie voor hun kind(eren) willen verbeteren. Wat kunnen zij zelf doen? Wat kunnen zij met behulp van mensen uit hun omgeving doen? En welke professionele hulp en ondersteuning denken zij daarbij nodig te hebben? En met welke te behalen concrete doelen? Met het familiegroepsplan krijgen ouders, gezinnen en hun netwerk de mogelijkheid om de regie te voeren over hulp die zij nodig hebben. Dit is dus wezenlijk iets anders dan een hulpplan of een “één-gezin, één-regisseur-plan” wat vanuit de hulpverlening kan worden gemaakt. De manier waarop gezinnen het familiegroepsplan tot stand brengen, staat vrij. Ook hoe het plan eruit ziet, mogen gezinnen zelf bepalen. Het hoeft niet aan bepaalde criteria te voldoen. Gemeenten zijn verplicht gezinnen ondersteuning te bieden bij het opstellen van een familiegroepsplan.

De motie heeft betrekking op het feit, dat met 18 jaar de omgeving van een jongere verandert: de betrokkenheid van voogden en instanties vanuit de jeugdhulp eindigt bij volwassenheid. Plotseling zit de jongere 'aan het stuur' en moet hij zijn eigen hulpvraag formuleren en eigenlijk ook zijn problemen zelf oplossen (denk bijvoorbeeld aan de ziektekostenverzekering en eigen risico). De jongere belandt van de 'beschermende' omgeving van school en de instanties van de Jeugdwet nu in de vraaggerichte Wmo en de meer eisen stellende Participatiewet. De Wmo heeft minder mogelijkheden in vergelijking met de Jeugdwet. Ook verlenen de sociale diensten vanuit de Wmo nauwelijks hulp aan de jongere voordat deze meerderjarig is. Jongeren vallen vaak tussen wal en schip. Om alle jongeren te ondersteunen richting participatie en zelfredzaamheid is een integrale en preventieve aanpak nodig van de gemeente en partners op de leefgebieden onderwijs, werk, inkomen, zorg, veiligheid en wonen. De transitie en transformatie in het sociaal domein is nu juist mede bedoeld om dit schot op gemeentelijk niveau op te heffen, maar dan moeten we daar wel alert, tijdig en integraal denkend mee omgaan. En dus is een voorbereiding vooraf de enig juiste werkwijze. We verwijzen hierbij ook naar handreiking van de VNG: https://vng.nl/onderwerpenindex/jeugd/jeugdhulp/publicaties/handreiking-van-18-min-naar-18-plus. Het gaat om een breed scala aan knelpunten op het gebied van wonen, werk en inkomen (financiën), gezondheid, hulp en ondersteuning, onderwijs, etc.

Noot: De motie is unaniem door de raad aangenomen. Het amendement is met een grote meerderheid ook aangenomen. Hiermee heeft de ChristenUnie-SGP een belangrijke bijdrage geleverd aan het verbeteren van het jeugdbeleid.

TitelBestandsgrootteMIME-type
webbericht sep2016 - amendement Jeugdverordening-Familiegroepsplan68,8 kBapplication/pdfdownload
Webbericht sep2016 - Motie Jeugdverordening2016 18plus69,3 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Aanpassing Jeugdverordening'