Toekomst Preventieve Logopedie

dinsdag 27 september 2016 11:15

Op 5 november 2015 werd bij de behandeling van de begroting 2016 door CDA en D66 een amendement in gediend om de geoogde bezuiniging op de zogenaamde preventieve logopedie niet door te voeren en mee te nemen in de lopende takendiscussie. Het college komt nu met een reactie op dat amendement door een voorstel waarin ze enerzijds die bovenwettelijke taak, vanuit preventie-oogpunt, door wil zetten. Maar tevens de logopedie wel wil uitbesteden. De ChristenUnie-SGP denkt daar het volgende van.

De ChristenUnie-SGP is tevreden met het voorstel om de preventieve logopedie te behouden. Per slot van rekening is preventie een speerpunt van dit college, dus het zou ook vreemd zijn als de wethouder met een ander voorstel zou komen.

Wel hebben wij nog één inhoudelijke vraag. Onder het kopje financiën wordt aangegeven dat het buiten de gemeente positioneren “budgetneutraal” plaatsvind. Dat betekent, dat het niet meer of minder in euro’s mag kosten. Maar dat is iets anders dan de vraag of daarvoor dezelfde prestatie geleverd wordt.  Het raadsvoorstel geeft daar geen helder uitsluitsel over. Graag horen wij van de wethouder wat deze uitplaatsing betekent voor de te leveren prestatie.

Daarnaast was tijdens de commissiebehandeling nog niet duidelijk wat de uitkomst zou zijn van het adviestraject bij de OR. Wellicht kan de wethouder daar inmiddels meer over vertellen. Wij zijn wel benieuwd naar de uitvoering van die uitbesteding. Naar wat voor soort partij denk de wethouder deze logopedie uit te besteden? En hoe gaat dat in zijn werk qua overdracht aangezien we nog steeds het betreffende personeel in dienst hebben?

Tot slot voorzitter, de meer principiële vraag. Wat is de visie van die college ten aanzien van uitbesteden. Welke criteria hanteert zij? Tijdens de commissie werd terecht opgemerkt, dat een andere kwetsbare taak (namelijk de juridische afdeling) wel wordt versterkt. Daar wordt juist van uitbesteding afgezien? En welke taken komen naar het oordeel van dit college nog meer in aanmerking voor uitbesteding? Hoe komt het college tot die afweging en keuzes? De ChristenUnie-SGP is wel benieuwd naar de visie van het college hierop.

Noot: Een duidelijke visie van het college bleek er niet te zijn, want de argumenten die de wethouder gaf voor deze oursourcing gelden niet bij een paar andere soortgelijke besluiten. Uiteindelijk werd het voorstel half aangenomen, door een amendement van het CDA (alleen besluiten over continueren preventieve logopedie en besluit over outsourcing te laten vervallen). Dat betekent wel, dat het college nu de mogelijkheid heeft om over die out-sourcing zelfstandig te besluiten. Wij vonden dat om die reden geen verstandig amendement en hebben dat dus ook niet gesteund.

Reacties op 'Toekomst Preventieve Logopedie'