MER Buitengebied

dinsdag 27 september 2016 11:16

In februari 2016 werd een besluit genomen over de wijze waarop het bestemmingsplan buitengebied, met daarbinnen de Vinkeveense plassen, tot stand gaat komen. Er is toen een amendement aangenomen waardoor het college wordt opgedragen ook een Milieu-effect-rapportage (MER) op te laten stellen als input voor het bestemmingsplan. In de raad van 22 september legde het college een voorstel voor hoe die MER tot stand zou moeten komen.

Het werd een tumuleuze vergadering. In de middag vooraf was er een amendement verspreidt door de VVD en D66, die voor veel raadsleden onleesbaar en onbegrijpbaar was. Tijdens de vergadering werd duidelijk waar het knelpunt zat.

Het college stelde voor om de MER uit te voeren op basis van twee stukken te weten een Notitie Reikwijdte & Detailniveau en een Advies van de commissie MER (een landelijk opererend adviescommissie op het gebied van MER-onderzoek). Het venijn zat in de toelichting in het raadsvoorstel, waar per advies van de Cie MER het college aangaf of en op welke wijze men dat onderzoeksadvies zou opvolgen. En hoewel het besluit luidde “…, met inachtneming van het advies van de cie MER, …..” (dus zonder beperkingen) wijkt het college op twee punten wel af. Allereerst de onderzoekswerkwijze en de beoordeling van de actuele situatie op de plassen per 2015 (voor de cie MER moet de daar aanwezige illegale bebouwing niet als referentiekader gehanteerd worden, het college wil dat wel doen. En daarnaast de werkwijze (de cie MER stel voor eerst in beeld te brengen welke ruimte er in het gebied is voor milieubelasting om vandaar naar alternatieven en varianten toe te werken. Het college wil vanuit een paar op voorhand bepaalde varianten de milieu-effecten bepalen en dan te kiezen welke variant wel of niet mogelijk is). Voor de VVD en D66 zat het knelpunt vooral in de positie van de illegale bebouwing.

Namens de ChristenUnie-SGP gaf Ton van Sligtenhorst aan dat wij tevreden zijn over het proces. In de aanloop naar dit voorstel zijn veel partijen betrokken, de zienswijzen zijn goed beantwoord en het college kiest ervoor om in deelgebied C niet alleen naar de minimale, maar toch ook naar de maximale variant te kijken. Ook de aanpassing van het gebied C (natuurgebied kleine plas en de jachthavens eruit) is naar ons oordeel een goede keuze. Waar we wel zorgen over hebben is de eenzijdige kijk op de waterkwaliteit. Onze fractie ziet graag een betere balans tussen goed zwemwater en goed viswater. Nu al zien we de effecten van de waterkwaliteit op de visstand en verlies van soorten. Om die reden diende hij een motie in waarin voor die balans gepleit wordt.

Ondertussen bleek, dat het amendement van de VVD tot onvrede leidde bij coalitiepartners CDA en RVB. Een stekelig debatje tussen Jan Rouwenhorst (CDA) en Yvonne vd Heerik (VVD) legde dat haarfijn bloot. En dus volgden er flinke schorsingen.

Na een langdurig beraad werd ook dit raadvoorstel ingetrokken. Het curieuze hierbij was, dat de wethouder in eerste instantie aangaf het advies van de cie MER niet volledig te willen volgen, omdat dit een half jaar extra zou kosten. Het uitstel nu zal daar niet veel van afwijken. Onze motie kwam dus ook niet in stemming.

Reacties op 'MER Buitengebied'