ChristenUnie-SGP eerdere OZB-verhoging weer terugdraaien

donderdag 27 oktober 2016 17:39

Tijdens de begrotingsraad op donderdag 27 oktober wordt onder andere ook besloten over de OZB-tarieven. Gezien de positieve begroting en de uitnodiging van de wethouder om met voorstellen te komen ten aanzien van de bestemming van het overschot, zal de ChristenUnie-SGP voorstellen om bij de OZB voor 2017 geen inflatiecorrectie toe te passen.

Vorig jaar heeft de raad, waaronder ook de ChristenUnie-SGP, in meerderheid het voorstel van het toenmalige college gesteund over een extra OZB-verhoging van ca 6%. Die was nodig vanwege de grote onzekerheid rondom de nieuwe taken in het sociaal domein (transitie). Onduidelijk was of de budgetten toereikend zouden zijn voor het verlenen van de benodigde zorg, terwijl het budget voor de uitvoering zeker niet toereikend zou zijn.

Wij hebben die verhoging toen gesteund, om te voorkomen dat zorggeld naar de uitvoering zou gaan. De afspraken in het coalitie-akkoord gaven daar ook ruimte voor.

Wel hebben we toen meegewogen, dat indien de kosten in het sociaal domein mee zouden vallen, we die verhoging ook weer terug zouden willen draaien.

Inmiddels is het eerste jaar van deze zogenaamde transitie achter de rug en is een flink stuk van het budget over gebleven. Het huidige college zag daar bij de kadernota zelfs aanleiding in om op voorhand het budget voor het sociaal domein voor 2017 maar direct met 6 ton te korten.

De ChristenUnie-SGP was daar geen voorstander van. “Een zwaluw maakt nog geen zomer” aldus fractievoorzitter Wim Stam. “We moeten nog maar zien of we in de jaren 2017 en verder net zo in de plus scoren, zeker omdat het rijk ons tot 2020 nog ca 1,2 miljoen op dit budget gaat korten”.

Wel is de ChristenUnie-SGP van mening, dat de huidige ontwikkelingen zodanig zijn, dat een eerste stap in die OZB-teruggave wel gedaan kan worden. Door nu de inflatiecorrectie niet toe te passen, wordt feitelijk ca 1% van de totale verhoging van 6% terug gegeven. Bij blijvende positieve ontwikkelingen, zouden we dat de komende jaren telkens kunnen doen, tot die 6% is bereikt.

Stam vervolgt: “Daarmee voorkomen we dat we hier een soort “kwartje van Spil” gaan krijgen”, verwijzend naar het beruchte “kwartje van Kok” wat de Nederlander nooit meer terug zag. Om die reden zal de fractie bij de begrotingsbehandeling dus een amendement indienen om de inflatiecorrectie voor de OZB van 2017 achterwege te laten. De kosten hiervan zijn ca. € 74.000 wat ruimschoots gedekt kan worden uit het overschot. Sinds een paar dagen weten we dat die inmiddels voor 2017 ca € 440.000 bedraagt en we krijgen ook nog eens een extra bijdrage voor de opvang van de vluchtelingen, zodat hier ook minder vanuit de eigen reserve betaald hoeft te worden. Deze beperkte OZB-aanpassing is dus zeer verdedigbaar. Het past ook bij de beleidsuitspraak van de coalitie dat men wil streven naar belastingverlaging.

ACUSGP201610-05-OZB58,8 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'ChristenUnie-SGP eerdere OZB-verhoging weer terugdraaien'