VTH kwaliteitscriteria

vrijdag 16 december 2016 08:55

Per 14 april 2016 is de Wet Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (Wet VTH) in werking getreden. Gemeenten worden daarin verplicht om de kwaliteit van de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving voor 1 januari 2017 in een verordening vast te leggen. Wim Stam heeft daar in de raad het volgende over ingebracht.

In de commissie heb ik aangegeven, dit raadsvoorstel als een formaliteit te zien omdat we vanuit de wetgeving kennelijk voor 1 januari de kwaliteitseisen in een verordening moeten vastleggen en het eigenlijk de bedoeling is, dat je dan ook automatisch kiest voor de voorkeursvariant KC2.1. Er valt dus eigenlijk nauwelijks iets te kiezen.
Belangrijker is, hoe gaan we dat dan uitvoeren. Het college gaat daar pas in de eerste helft van 2017 besluiten over nemen. De ChristenUnie-SGP is van mening, dat bij de besluitvorming over toekomst van de uitvoering van de VTH-taken (Vergunning, Toezicht, Handhaving) de verordening opnieuw aan de orde komt en dat de toekomstige uitvoering van VTH in een raadsbesluit aan de raad wordt voorgelegd. Op die manier kunnen we er dan een integrale afweging van maken. Om dat te bereiken dienen we dus een amendement in met als besluit een tweede beslispunt toe te voegen:

2. Dat bij de besluitvorming over toekomst van de uitvoering van de VTH-taken de verordening opnieuw aan de orde komt en dat de toekomstige uitvoering van VTH in een raadsbesluit aan de raad wordt voorgelegd

Naschrift: In de informatiebijeenkomst en de commissievergadering werd ons duidelijk, dat het voldoen aan deze (veel hogere) eisen voor de huidige ambtelijke organisatie mogelijk niet realiseerbaar is. Met name de eisen omtrent kennis en ervaring (“vlieguren” op het gebeid van een bepaald vergunningsverleningstraject) kan leiden tot problemen. Vergelijk het maar met de gezondheidszorg waar bepaald ziekenhuizen sommige verrichtingen niet meer mogen doen, omdat ze er per jaar te weinig uitvoeren. Er zal dus gezocht moeten worden naar een vorm van samenwerking, uitbesteding of combinatie daarvan. Of we moeten andere kwaliteitscriteria vaststellen die wel uitvoerbaar zijn. Het is echter de vraag of rijk en provincie dat zullen accepteren. Juist met het oog op die samenwerking en uitbesteding, willen we graag vinger aan de pols houden. Enigszins tot onze verrassing gaf het college een positief advies over de motie, waarna die unaniem werd aangenomen

ACUSGP201612-02-VTH340,4 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'VTH kwaliteitscriteria'