Inwoners zijn vertrouwen in politiek nu echt kwijt

vrijdag 22 april 2016 14:01

In de raadsvergadering van 21 april is een voorstel voor een nieuw coalitieakkoord en voor een nieuw te vormen college behandeld. Dit naar aanleiding van de sluipmoord op het zittende college door de twee grootste coalitiefracties.

In de achterliggende weken, na de plotselinge coupe van CDA en RVB, is de ChristenUnie-SGP fractie door veel inwoners aangesproken over de ontstane situatie. We constateren volslagen onbegrip bij de inwoners over de politieke crisis. De reden voor de motie van wantrouwen is niet uit te leggen volgens fractievoorzitter  Wim Stam. “Kan dat dan zomaar” of “Maar de wethouders deden het toch prima”? zijn veel reacties die wij te horen kregen.

Ook uit de ingezonden brieven, columns en overige bijdragen in de lokale media van de afgelopen weken, alsmede gesprekken met inwoners, blijkt volledig onbegrip voor de handelswijze van CDA en RVB en (in minder mate) van de VVD.

De gang van zaken rondom de collegevorming toont ons ook steeds meer aan, dat niet het onderzoeksrapport van de rekenkamercommissie de ware reden is. Maar dat er een stok moest worden gevonden om de hond te slaan, zoals fractievoorzitter Stam in de raad van 24 maart al vermoedde.

De fracties van CDA, RVB en VVD hebben het hele college drie weken geleden naar huis gestuurd, omdat men niet kon achterhalen welk collegelid de gewraakte uitspraken over gebrek aan stabiliteit en regie gedaan zou hebben. Het is dan verbijsterend te merken, dat nog geen dag later uitgerekend de wethouders van CDA en RVB weer terug mogen keren. Maar men heeft kennelijk toch geen vertrouwen meer in wethouder Dijkstra. En dat terwijl wethouder Dijkstra niet eens door de rekenkamercommissie is gehoord, laat staan die uitspraken heeft kunnen doen. Tijdens de raadsvergadering bleek dat zowel de heer Divendal (burgemeester) maar ook de heer Moolenburgh (wethouder CDA) geen inzage hebben gegeven in het gespreksverslag. Vervolgens stelt de CDA-fractievoorzitter Kroon, dat “de CDA fractie altijd het volste vertrouwen heeft gehad in haar eigen wethouder”. Wel wegsturen om uitspraken, niet weten of wellicht de heer Moolenburgh die heeft gedaan, maar vervolgens eigen wethouder wel handhaven.

“Dit is voor ons een bewijs te meer, dat het rekenkamerrapport niet de echte reden was, maar dat CDA en RVB al langer een punt achter deze coalitie wilde zetten” aldus de heer Stam. Het blijft gissen naar de reden waarom. Want ook in deze raadsvergadering heeft men daar geen antwoord op willen geven.

De heer Stam stelt tevens “Dit getuigt ook van bestuurlijk wanbeleid, want zowel het CDA als grootste coalitiefractie als de RVB hebben in de achterliggende maanden geen enkele poging gedaan eventueel ongenoegen met de coalitiegenoten te bespreken”. Waar je zou mogen verwachten dat de grootste fractie waakt voor het coalitiebelang, en tijdig (in het belang van de inwoners) de regie in handen neemt om continuïteit van bestuur de waarborgen, heeft men dat niet gedaan. En zo de inwoners met een bestuurscrisis opgezadeld.

Daarmee is ook het aanzien van de politiek extra beschadigd. Of zoals het in één van de ingezonden brieven werd verwoord “Hierdoor hoef ik nooit meer te stemmen”. Eerlijk gezegd hopen we dat de briefschrijver daarop terugkomt; zijn stem is in 2018 bij ons meer dan welkom.

Reacties op 'Inwoners zijn vertrouwen in politiek nu echt kwijt'