Nieuw vergaderstelsel

donderdag 27 december 2018 10:22

De afgelopen anderhalf jaar is nagedacht over aanpassingen in ons vergaderstelsel. Na een principebesluit in februari, heeft een raadswerkgroep een concreet voorstel uitgewerkt, waarin de laatste raad van 2018 een besluit over werd genomen.

Het huidige stelsel van een commissievergadering als voorbereiding en een raadsvergadering ter afronding wordt in dit nieuwe model gewijzigd in een Informatieronde (bedoeld voor “technische” vragen en verkrijgen van extra achtergrond-informatie over een voorstel), Commissie (eerste politiek debat, uitwisseling ideeën voor bijvoorbeeld moties of amendementen) en Raad (afronding politiek debat / besluitnemen). Nieuw in dat stelsel is ook het invoeren van spreektijd, wat fracties dwingt om gerichter hun inbreng te leveren. Volgend jaar moet ook de indeling van de raadszaal nog op de schop genomen worden, waardoor ook het voeren van interrupties gaat veranderen.

Voor de ChristenUnie-SGP heeft Wim Stam daar de volgende visie op gegeven:

Ik heb, namens de ChristenUnie-SGP, al een aantal jaren geleden aangegeven dat er een fundamentele weeffout in ons vergadermodel zit. In de commissie loopt informatie-uitwisseling en meningsvorming door elkaar. En in de raad lopen meningsvorming en besluitnemen door elkaar. Dat is strijdig met de grondbeginselen van een goed besluitvormingstraject. Het voorstel lost dat op doordat nu informeren – mening vormen – besluiten uit elkaar getrokken wordt.

De aangepaste opzet, na de commissie, is in ieder geval een goede verbetering. Zonder die aanpassingen zouden wij dit voorstel verworpen hebben dan wel een amendement hebben ingediend.

Over de praktische uitvoerbaarheid van het voorstel zoals het er nu ligt, ziet de ChristenUnie-SGP ziet nog wel wat mogelijke knelpunten zoals:

• de korte tijdspanne tussen informatieronde en commissies,
  • de opzet van parallelsessies en
  • de vaste lengte van de spreektijd ongeacht het aantal en de complexiteit van de voorstellen

Maar je moet ergens beginnen en soms moet je een vernieuwing ook een kans geven. Dus wij gaan loyaal dit voorstel steunen en de praktijk kritisch volgen.

Reacties op 'Nieuw vergaderstelsel'