Reactie ChristenUnie/SGP op RVB-idee Marickenland

vrijdag 21 maart 2008 16:19

Afgelopen week heeft Ronde Venen Belang een idee gelanceerd met betrekking tot het aankoopplan Marickenland. ChristenUnie/SGP sluit zich hier niet bij aan, maar komt met een eigen voorstel. Waarom? Wat is het verschil?

ChristenUnie/SGP heeft met belangstelling kennisgenomen van het plan van Ronde Venen Belang. Fractievoorzitter Hendrik Palm heeft ook contact gehad met Anco Goldshoorn van Ronde Venen Belang voor een goed begrip van de inhoud van het voorstel en wat er van verwacht mag worden.

ChristenUnie/SGP stelt voorop, dat zij samen met Ronde Venen Belang (RVB) de overtuiging delen dat het voorliggende aankoopplan van het college ontoereikend is. Maar vervolgens gaan de wegen uiteen.

Het idee van RVB is “slechts” een motie en wordt dus geen besluit. Het RVB-idee laat het voorliggende aankoopplan van het college, inclusief het in stelling brengen van de onteigening, geheel intact. Kennelijk heeft RVB niet al te veel moeite met die onteigening, terwijl dit voor ChristenUnie/SGP in de huidige situatie te ver gaat.

Dat het RVB-idee een motie is, betekent dat de raad hiermee aanvullend een aantal “wensen” uitspreekt. Of en hoe die uitgevoerd gaan worden is hoogst onzeker. Het RVB-idee bewandelt creatieve wegen. Praktisch bezwaar van deze creatieve wegen is, dat boeren project-ontwikkelaren moeten worden om er heel misschien nog een beetje goed uit te kunnen springen.

Maar nog bezwaarlijker is het feit dat niet bekend is of deze creativiteit bij de provincie, etc. door de beugel kan. En of er dus wat van terecht gaat komen. Daarmee bestaat het gevaar dat mensen worden blij gemaakt met een dode mus.

Fractie ChristenUnie/SGP De Ronde Venen
Hendrik Palm, Fractievoorzitter