Locatie cultuurhuis

donderdag 22 mei 2008 16:14

In Mijdrecht is dringend behoefte aan een zogenaamd Cultuurhuis; een locatie waarin verschilende culturele organisaties onderdak vinden zoals de muziekschool, de bibliotheek, beeldende kunst ateliers, welzijnsstichting, etc... Maar waar moet dat komen? De raad heeft naar ons oordeel een volstrekt onbegrijpelijke keuze gemaakt.

Vorig jaar is in de raad besloten om de locatie van de huidige bibliotheek in Mijdrecht niet aan te wijzen als de locatie van het toekomstige cultuurhuis. De raad heeft het college toen opgedragen alternatieve locaties te onderzoeken, waaronder de Stationslocatie aan de Rondweg. Uiteindelijk blijken er nu twee reële locaties te zijn nl. ombouwen zwembad Blijdrecht of nieuwbouw op de stationslocatie aan de Rondweg.

In het raadsvoorstel werd een zgn. kruisjelijst gehanteerd, die wij u niet willen onthouden:

Stationslocatie

Locatie Blijdrecht

Ruimtelijke inpasbaarheid

Bereikbaarheid

Parkeren

Bestemming

Overlast omwonenden

Ligging

Eigendom

Financiën / grondaankoop

Beschikbaarheid op termijn

-/ +

Op twee onderdelen is de score gelijk, op 6 onderdelen scoort Blijdrecht beter, en slechts op 1 onderdeel scoort de Stationslocatie beter. De keuze lijkt dan snel gemaakt: je kiest dan toch voor Blijdrecht? Het zal duidelijk zijn dat onze fractie die rationele keuze ook maakte en voorstander is van Blijdrecht.

Zo niet ons college en onze raad. Hoewel het college in het raadsvoorstel de grote bezwaren noemt, die aan de Stationslocatie kleven (grond niet in eigendom, onzekerheid inzake financiën, veel latere start met de bouw en dus veel later beschikbaar) kiest men toch voor de Stationslocatie. En dat op boterzachte argumenten:

• men geeft de voorkeur aan de centrale ligging
  • men is van mening dat de aanwezigheid van het monumentale stationsgebouw de uitstraling versterkt
  • de onderhandelingen met de grondeigenaar (NS) zijn gaande.

Men gaat daarbij voorbij aan het feit dat die onderhandelingen nog lang niet zijn afgerond en onduidelijk is welk prijskaartje aan die grond gaat hangen. De gemeenschap zal dat moeten ophoesten. De centrale ligging is discutabel; zowel de Stationslocatie als zwembad Blijdrecht liggen aan de rand van het woongebied van Mijdrecht. En men gaat volstrekt voorbij aan de wens om snel een cultuurhuis te hebben; dat is juist de belangrijkste prioriteit voor de deelnemende maatschappelijke organisaties. Tijdens de informatiebijeenkomst in maart kwam duidelijk naar voren dat zij haast hebben.

Verder is een heel belangrijk nadeel is, dat het nu inplannen van een cultuurhuis aan de Rondweg de lopende discussie over de toekomstvisie voor dat gebied zwaar doorkruist. Voor een betere ontsluiting en verkeersafwikkeling moet er rond het kruispunt Rondweg/Industrieweg echt iets gebeuren. Dat is al heel lastig en ingrijpend. Een grootschalige aanpak van de ontsluiting van het centrum, etc. brengt veel kosten met zich mee en dat vraagt om financieel draagkrachtige partners bij de herinrichting van het gebied. De toch al niet eenvoudige financiële haalbaarheid komt bepaald niet dichterbij door hier nu een cultuurhuis te willen realiseren. Integendeel. Zo wordt de noodzakelijke en al lopende fundamentele visievorming over dit gebied geblokkeerd.

Onze fractie heeft de overige raadsleden in de raadsvergadering van 22 mei helaas niet kunnen overtuigen van het, in onze ogen, onverstandige van deze keuze. De gevolgen zijn dat de maatschappelijke organisaties de komende jaren nog geen gezamenlijk onderdak hebben en dat de gemeente (u als burger dus) hier een forse rekening voor gepresenteerd zal krijgen. Of de raad moet bij de verdere uitwerking op haar schredenterugkeren. Tenslotte zegt een goed Hollands spreekwoord: “Beter ten halver gekeerd dan ten hele gedwaald”!

Reacties op 'Locatie cultuurhuis'