donderdag 17 juli 2008 09:23

Op basis van praktijkervaringen heeft de politie gevraagd om in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) de volstrekt heldere en eenduidige bepalingen op te nemen dat het gebruik van alcohol en drugs op straat in onze gemeente verboden is. Dat biedt de politie een goed handvat om preventief te kunnen optreden, waardoor overlast, problemen en schade voor alle betrokkenen kunnen worden voorkomen. Het probleem van de huidige bepalingen in de APV is, dat de politie eerst moet wachten tot het kwaad geschied is en pas kan optreden als er daadwerkelijk sprake is van overlast en alles wat daar aan vast zit. Feitelijk moet de politie daar dan bij ter plekke zijn om de overlast vast te stellen en aan te tonen. Ieder mens begrijpt, dat dit in de praktijk niet werkt.

De gevraagde aanpassing van de APV-bepalingen, niet  blowen en drinken op straat, is in de achterliggende periode al in tal van gemeenten in het hele land ingevoerd en werkt goed. ChristenUnie/SGP steunde het verzoek van harte en was graag bereid aan het verzoek van de politie te voldoen. Tenslotte verwachten wij als gemeentebestuur het nodige van onze politie als het gaat om het handhaven van de openbare orde, het zorgen dat iedereen in onze gemeente veilig, respectvol en aangenaam in de openbare ruimte kan vertoeven. Dan moeten wij als gemeentebestuur ook zorgen dat de politie over het juiste gereedschap beschikt.

Daar komt bij, dat onze gemeente recent cameratoezicht heeft moeten invoeren. Een zwaar middel waar grote bedragen mee zijn gemoeid. Niettemin helaas nodig, gelet op ervaringen in het verleden. Waarbij alcohol en drugs, zeker in combinatie, een beruchte oorzaak zijn gebleken voor onaangenaam en onverantwoord gedrag met alle schade en overlast van dien. Maar dan moet je ook langs andere weg de optimale instrumenten inzetten. Zoals de nu door de politie gevraagde APV-bepalingen. Tenslotte past het voorstel ook prima in een actief ontmoedigingsbeleid voor drugs- en alcoholgebruik door jongeren, Onderzoeken van de GGD, plaatselijk en landelijk, hebben aangetoond dat hier met het oog op de gezondheid van onze jongeren nog veel werk aan de winkel is.

Wat schetste echter onze verbazing en teleurstelling dat de andere raadsfracties hier niets voor voelden en het voorstel naar de prullenmand hebben verwezen, zo bleek tijdens de laatste raadsvergadering voor de vakantie van 26 juni jl.. Onbegrijpelijk, nadat zowel politie als burgemeester uitvoerig nut en noodzaak hadden toegelicht. Maar juridische woordenspelletjes tussen en eigen deskundigheid werden aangegrepen om hier onderuit te komen. APV werd Anti Politie Verordening. Kennelijk bang om een besluit te nemen dat niet populair is bij jongeren die wel graag drinken en blowen op straat. En straks krokodillentranen huilen als zich problemen voordoen.

We hadden graag op vakantie gegaan met een beter raadsbesluit op zak!

Reacties op 'De gemeenteraadsfractie van ChristenUnie/SGP is verbaasd en teleurgesteld over de lakse houding van'