Stroomstoringen.

woensdag 17 februari 2010 22:05

De fractie ChristenUnie/SGP maakt zich al geruime tijd zorgen over de hoeveelheid stroomstoringen in onze gemeente en heeft besloten om als eerste stap hierover een aantal vragen aan het college te stellen.

De stoomstoringen hebben een belangrijke impact op onze samenleving. Naast het ongemak zijn ook effecten als onveiligheid (bijvoorbeeld door het niet branden van straatverlichting) en bedrijfseconomische schade (winkels die moeten sluiten, restaurants die niet door kunnen werken, productieprocessen die stagneren, kantoorwerk dat stagneert, etc…) belangrijke gevolgen van deze storingen. Burgers en bedrijven ervaren terecht in een vergaand ge-electrificeerde samenleving als de onze, dat een zo ongestoord mogelijk voortgaande stroomlevering van groot belang is.

ChristenUnie/SGP heeft de indruk dat de mate van verstoring (veel) ongunstiger is dan elders in de provincie of in het land.

ChristenUnie/SGP is zich ervan bewust dat de stroomlevering geen taak is van de gemeente, maar door energiemaatschappijen. En dat de zorg voor een goed functionerend energienetwerk de verantwoordelijkheid is van de netbeheerder en niet van de gemeente.

Dat laat echter onverlet, dat een haperende stroomlevering afbreuk doet aan het leef-, woon- en werkklimaat in onze gemeente, dat al onze inwoners en bedrijven raakt. Datzelfde leef-, woon- en werkklimaat staat ook centraal in het gemeentelijk beleid en de gemeentelijke dienstverlening. In dit licht ziet Christenunie/SGP een nadrukkelijke rol en verantwoordelijkheid voor het college van B&W om hier nadere aandacht aan te besteden en via contact met eerstverantwoordelijken verbetering van de situatie te bewerkstelligen.

ChristenUnie/SGP heeft het college daarom de volgende vragen gesteld:

1) Heeft u een beeld van de mate waarin deze storingen in onze gemeente voorkomen?

a. Zoja, kunt u ons een overzicht vertrekken van het beeld van storingen in het afgelopen jaar (sinds 1-1-2009 tot heden) onder opgave per storing van datum, tijdstip, duur en gebied?
b. Zo nee, bent u bereid alsnog het gevraagde inzicht te verkrijgen en naar de toekomst hier systematisch op te monitoren?

2) Heeft u inzicht of de mate van stroomstoringen in onze gemeente significant afwijkt (slechter is) dan in omliggende gemeentes, de provincie resp. ons land?

a. Zo ja, wat is hiervan het beeld?
b. Zo nee, bent u bereid hier alsnog onderzoek naar te doen?

3) Wat hebt u reeds gedaan en gaat u alsnog doen om te komen tot een verbetering de situatie?

a.    welke maatregelen heeft u in de achterliggende periode hier al op heeft genomen
b.    welke maatregelen en acties kunt en gaat u verder nog nemen om dit te verbeteren, zowel richting de betreffende netwerkbeheerder als eventueel toezichthouders?
c.    welke effecten hebt u al bereikt en denkt u nog te kunnen bereiken?

Volledigheidshalve vermelden we nog, dat we dit thema in zijn totaliteit willen bezien, dus niet alleen het uitvallen van de stoomvoorziening voor huishoudens en bedrijven, maar ook het uitvallen van de straatverlichting, terwijl de stroomvoorziening voor bewoners intact blijft.

Reacties op 'Stroomstoringen.'