Jaaroverzicht 2010

zondag 30 januari 2011 12:25

De ChristenUnie-SGP-fractie wenst U, mede namens haar besturen, een gezegend en voorspoedig 2011 toe!

Het jaar 2010 was voor onze fractie een bijzonder jaar. Nadat duidelijk werd welke gemeentes met elkaar zouden gaan fuseren, konden we ons op gaan maken voor de verkiezingen aan het eind van het jaar. Onze fractievoorzitter, Hendrik Palm, gaf aan niet meer beschikbaar te zijn. Een extra aandachtpunt dus bij het zoeken naar kandidaten naast het opstellen van een verkiezingsprogramma. Nog voor de zomervakantie was de kieslijst klaar met Kees Schouten als lijsttrekker. De verkiezingen zijn voor ons bijzonder succesvol verlopen. We mochten onze twee zetels behouden en nu zijn we ook nog collegepartij geworden. Kees Schouten is per 3 januari onze wethouder, Wim Stam wer daardoor fractievoorzitter en Harmen Hoogenhout is ons tweede raadslid geworden. Er breekt voor ons nu een uitdagende tijd aan. We zijn dankbaar voor dit resultaat en zien het ook als een zegen op en waardering voor onze inzet in de afgelopen jaren

Tot slot. Dit overzicht beperkt zich tot de Rondeveense situatie zoals die was voor de herindeling. Niet omdat wij geen oog zouden hebben voor onze inwoners in Abcoude en Baambrugge, maar omdat dit een terugblik is op 2010 waarin wij niet politiek actief waren in die twee kernen. In de volgende terugblik zal dat uiteraard anders zijn.

Herindeling
In de eerste helft van 2010 hebben zowel de Tweede als de Eerste Kamer zich uitgesproken voor een herindeling van De Ronde Venen met Abcoude. Alle varianten overziend, was dit van het begin af aan onze keuze (voor zover een herindeling onontkoombaar zou zijn). Het integratietraject dat de afgelopen maanden doorlopen is, heeft wat ons betreft aangetoond dat dit een terechte keuze is.

Polder Groot Mijdrecht Noord
ChristenUnie gedeputeerde De Jong lanceerde in het voorjaar een nieuw plan, dat niet kon rekenen op steun van de inwoners. Mede door onze interventie is er een gesprek op gang gekomen tussen bewoners en de gedeputeerde, dat uiteindelijk tot een plan heeft geleidt, dat wel op steun van de bewoners kan rekenen. Wij zijn van mening dat de reeds aangekochte gronden in het westelijk gebied nu ook beschikbaar moeten komen voor bedrijfsverplaatsing vanuit het oostelijk gebied, zodat een belangrijke deel van de agrarische functie behouden blijft. Wel vinden we het jammer dat de bewoners, in afwachting van de Statenverkiezingen, het overleg hebben opgeschort.

Stroomstoringen
In februari hebben we aandacht van het college gevraagd voor de vele stroomstoringen in ons gebied. Dit heeft uiteindelijk geleid tot een goed gesprek tussen de raad en Stedin. Zij beloofde er met volle vaart tegenaan te gaat om het achterstallig onderhoud weg te werken. Opvallend is, dat we in de rest van 2010 redelijk gevrijwaard zijn gebleven van stroomstoringen.

Oeververbinding Amstelhoek
Nu de N201 binnen een paar jaar wordt omgelegd, moet ook worden nagedacht over de huidige verbinding met de Pr. Irenebrug. De Ronde Venen moet hier samen met Uithoorn uit zien te komen. Hoewel er concrete plannen lagen, zijn die inmiddels weer van tafel. In het komende jaar zal dit zeker een vervolg krijgen. Voor ons is van belang dat Uithoorn goed bereikbaar zal blijven voor onze Amstelhoekse inwoners.

De Schakel
Al jaren wordt gesproken over de ontwikkeling van Zuiderwaard in Vinkeveen en daarmee samenhangend het gebouw van De Schakel. De Schakel is aan een grote opknapbeurt toe. Mede daarom heeft het bestuur een plan ingediend om een nieuwe school te bouwen op minder grond. Het verschil tussen de kosten van de renovatie en de kosten van nieuwbouw kan dan gefinancierd worden de verkoop van een overtollig stuk grond voor woningbouw. Hun eerste conceptplannen zien er degelijk uit en verdienen wat ons betreft een kans.

Zwembad
Eindelijk was het dan zover. In juni werd het nieuwe zwembad in Mijdrecht geopend. Wel met wat aanloopproblemen maar uiteindelijk is dit project toch gerealiseerd. We gaan ervan uit, dat de inwoners de komende jaren veel plezier aan deze voorziening zullen beleven.

Duurzame energie
In het afgelopen jaar is ook hier de nodige aandacht aan besteed nl. door het project Warmte/Koude-opslag in de nieuw te bouwen wijk Westerheul IV. Onze fractie wil deze innovatieve ontwikkeling graag steunen en na bewezen succes ook toepassen in andere nog te bouwen wijken. Hiermee wordt flink bespaard op fossiele brandstof, die steeds schaarser wordt. Ook dragen we daarmee actief bij aan een CO2-reductie. Tevens is in de raad gesproken over het oprichten van een eigen Duurzaam EnergieBedrijf. In onze optiek zou er dan beter een Regionaal Duurzaam EnergieBedrijf opgericht moeten worden. Voorlopig is een DEB echter van de baan.

Wonen
Eindelijk lijkt er nu wat schot in te zitten. Hoewel de ontwikkelingen in Marickenland en het Estafetteproject nog wel even op zich laten wachten, zit bij de Grutto de eerste paal in de grond en zal in het aankomende jaar datzelfde in Westerheul ook plaatsvinden. Hoewel we begrijpen dat er rond de Grutto wel bezwaren leven, hebben wij desondanks dit project toch willen steunen juist omdat er een groot algemeen belang mee is gediend. Door een unieke samenwerking met Westhoek Wonen, zullen er 20 echte starterswoningen gerealiseerd gaan worden. We hebben Westhoek Wonen in het afgelopen jaar dan ook leren kennen als een constructieve en toekomstgerichte partner voor de gemeente. We vertrouwen erop dat de fusie van Westhoek met twee andere WVB’s in 2011 daar geen verandering in zal brengen

Monumenten.
Op drie fronten in onze gemeente in het nieuws: Het verheugende bericht dat de Hervormde Gemeente van Vinkeveen toch haar subsidie krijgt. De broodnodige renovatie van het uurwerk aan de toren van de Janskerk in Mijdrecht en de subsidieverordening monumentenbeleid, die het mogelijk maakt (tijdelijk) rentelasten van de eigenaar over te nemen voor zolang die een toegekende subsidie nog niet ontvangen heeft. Ook dat is winst in onze ogen

Estafetteproject
Nadat er eind 2009 een definitief besluit was genomen door de raad om dit project daadwerkelijk te gaan uitvoeren, waren we onaangenaam verrast dat er in het voorjaar kennelijk toch een financiële hobbel was. Na het nodige rekenwerk en extra onderzoek, heeft de wethouder ons verzekerd, dat het project toch binnen de voorwaarden die aan het raadsbesluit verbonden zijn (maximum aan gemeentelijke bijdrage, afgesproken aantallen starterwoningen), uitgevoerd kan worden. We zullen dat in de komende jaren uiteraard nauwlettend volgen

Geld
In onze gemeente zullen we de komende jaren helaas echt de buikriem aan moeten halen. Geen sluitende begroting vanaf 2011, structurele verlaging van de uitkering van het Gemeentefonds naar aanleiding van de herindeling (1x vast bedrag per gemeente vervalt). Verder forse problemen op het punt van wegenonderhoud (b.v. de Baambrugse Zuwe) en een regeerakkoord van het nieuwe Kabinet met o.a. ombuigingen in de orde van ruim 15 miljard leggen een extra druk op de gemeentebegroting. Daarom waren wij geen voorstander van de motie die kort voor de verkiezingen werd ingediend om het OZB tarief op het laagste (het Rondeveense) niveau te houden. Wat ons betreft had dit zogenaamd “budgetneutraal” doorgevoerd mogen worden. Want het gat dat hierdoor ontstaat zal op één of andere wijze toch ergens mee gedicht moeten worden. Is het niet door tariefverhogingen, dan wel door bezuinigingen. Het nieuwe college staat voor de uitdagende taak om hier een antwoord op te geven. Bezuinigingen enerzijds en een (beperkte) stijging van de woonlasten lijken ons onontkoombaar. Maar inzet en creativiteit van de burgers zou ook helpen. Als u suggesties heeft, dan houden we ons aanbevolen.

Tenslotte
In het voorwoord van ons verkiezingsprogramma schreven wij “ChristenUnie-SGP vindt het de hoogste tijd om de eenzijdige gerichtheid op het individu in te ruilen voor een visie waarin relaties tussen mensen en groepen van mensen centraal staan. Deze visie vindt haar oorsprong in het christelijk geloof, dat ons leert om God lief te hebben boven alles en onze naaste als onszelf. Met ‘naaste’ bedoelen wij niet alleen familie, vrienden of buren, maar iedereen met wie we in aanraking komen. We doen dit in het besef dat we dit niet in eigen kracht kunnen, maar dat God op het gebed wijsheid en inzicht wil geven. Dat motiveert ons tot het bedrijven van politiek, vrij van zelfzucht en eigenbelang, maar met perspectief voor de toekomst.” Dat zal onze drijfveer zijn voor de komende drie-en-een-half jaar en daar mag u ons op aanspreken.

ChristenUnie-SGP De Ronde Venen
Wim Stam en Harmen Hoogenhout (raadsleden)
Arie Vossestein. Jan Nagel, Kees Leeflang en Gerrit Olieman (steunfractie

Reacties op 'Jaaroverzicht 2010'