WABO

donderdag 26 mei 2011 08:51

Een nieuwe en best ingewikkelde wet als het om de uitvoering voor de gemeente gaat. Voor de burger moet het er juist makkelijker op gaan worden. WABO staat voor Wet Algemene Bepalingen Omgevingsvergunningen.

Door middel van deze wet wordt het aanvragen van meerder vergunningen voor burgers en bedrijven veel eenvoudiger; door één aanvraag te doen, wordt het vergunningstraject van tientallen regelingen in één keer in gang gezet. Afhankelijk van de aard en omvang van de aanvraag heeft de burger van binnen 8 of 26 weken uitsluitsel. Waar voor de raad nu het probleem lag, is willen we al die aanvragen langs zien komen (wat een veelheid aan extra vergaderwerk mee zou brengen) of kunnen we een groot aantal gevallen delegeren naar het college. Op zich is dat voortzetting van oud beleid onder de voormalige Wet Ruimtelijke Ordening, waarbij het college ook bij minder omvangrijke bouwaanvragen zelfstandig mocht beslissen. Maar de afgelopen jaren heeft wel een paar situaties opgeleverd, waarbij bleek dat die grenzen wat te ruim waren. Onder andere grootschalige nieuwbouwprojecten in Vinkeveen zijn daar voorbeelden van.

In de discussie met de wethouder zijn we er vervolgens goed uitgekomen, in die zin dat het raadsvoorstel zo is aangepast, dat eerder vooroverleg met de raad is om te kunnen bepalen of een bepaalde aanvraag door het college verder zelfstandig afgehandeld mag worden. De CU-SGP fractie kan zich volledig vinden in die aanpak

Reacties op 'WABO'