WINKELOPENSTELLING

vrijdag 09 maart 2012 08:52

Dit voorstel gaat uit van 6 koopzondagen en elke zondag openstelling van 2 supermarkten (wettelijk maximum voor onze gemeente) in de hele gemeente. Dit voorstel is in de raad van 8 maart 2012 behandeld en uiteindelijk verworpen. Onze fractie heeft bij de behandeling van het raadsvoorstel het volgende standpunt (tegen het voorstel) ingebracht.

Daarmee is dit onderwerp niet definitief afgesloten, want in het najaar komt de discussie terug bij de behandeling van het collegevoorstel.

“Geachte voorzitter,

Vanavond komt de fractie van D66 met een voorstel om de winkeltijdenverordening aan te passen, ondanks dat het college heeft toegezegd in de loop van het jaar met een geharmoniseerd voorstel te komen.

Zonder op de details in te gaan, is het duidelijk dat er met dit voorstel in verreweg het grootste deel van de gemeente een verruiming plaats vindt voor de openstelling van winkels op zondag:  Twee supermarkten iedere zondag open en 6 koopzondagen in de hele gemeente

Onze fractie is daar niet voor. Wij zijn een warm voorstander voor het gesloten houden van de winkels op zondag. Daarom hebben wij dit bij de coalitie-onderhandelingen ingebracht  en in goed overleg is toen besloten om het vigerend beleid onveranderd voort te zetten. Voor ons betekent dit de huidige praktijk voortzetten. Bij die besprekingen viel het ons op dat er in Abcoude geen behoefte is om de winkels op zondag open te hebben. Verrassend genoeg ondanks de ruimere regeling, wordt daar al jaren geen gebruik van gemaakt. Ik zou wensen dat die wijsheid aan beide zijden van de A2 wordt gevonden.

Waarom willen wij die winkels zo graag op zondag dicht houden?  Zoals wij in de commissie-vergadering al naar voren hebben gebracht, heeft de fractie van de CU/S.G.P. principiële bezwaren tegen het openstellen van winkels op zondag. Wij en onze achterban willen ons laten leiden door de Bijbel. Daarin wordt op verschillende plaatsen aangegeven en ook geboden dat het goed is dat er na zes actieve dagen,  collectief een dag rust genomen wordt. Dit gebod is voor ons en voor onze achterban van grote betekenis.

Maar zou dat het enige argument zijn, dan zou dat tekort doen aan degenen die daar geen binding mee hebben.

Er speelt wat ons betreft ook een groot maatschappelijk belang. In een tijd waarin onze samenleving steeds jachtiger is geworden, vinden wij het van grote betekenis om een collectief rustmoment te hebben.  Als tegenargument hoor ik dan dat een ieder zijn eigen rustmoment kan kiezen. Maar als iedereen zijn eigen moment van rust kiest, gaat wel het gemeenschappelijke rustmoment verloren.

En is het dan nodig om de winkels ook op zondag open te hebben? De supermarkten zijn nu al zo’n 80 uur in de week open, me dunkt dat onze inwoners dan toch gelegenheid genoeg hebben om één keer in de week hun boodschappen te doen. Er is dus geen noodzaak om ook op zondag de supermarkten open te hebben.

Laten we vooral een duidelijk signaal afgeven dat zo’n rustmoment in de Ronde Venen belangrijk wordt gevonden en de weg van dit initiatiefvoorstel niet opgaan.  Eén dag die anders is dan al die anderen en waarvan open kerken en gesloten winkels het symbool zijn. Een dag waarop we als samenleving tot rust kunnen komen en opladen voor een nieuwe week.”

Reacties op 'WINKELOPENSTELLING'