ChristenUnie-SGP stelt vragen over Eigen Bijdrage Jeugd-GGZ.

zaterdag 07 februari 2015 11:37

De ChristenUnie-SGP-fractie in De Ronde Venen volgt de ontwikkelingen rond de uitvoering van de decentralisaties op de voet.
Afgelopen januari ontstond er de nodige commotie over de verplichte eigen bijdrage bij opname van kinderen in Jeugd-GGZ instellingen of dagopvang. In diverse blogs en op social media werd hier druk over gediscussieerd zodat er op 22 januari in de Tweede Kamer zelfs een debat over werd gevoerd.
Inmiddels zijn de eerste gemeenten al gestopt met het (gedeeltelijk) innen van de eigen bijdrage.
Reden voor de Christen-Unie-SGP-fractie om hier vragen over te stellen aan het college.

Sinds 1 januari jl. zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de Jeugdhulp, inclusief de Jeugdgezondheidszorg. Die zat voorheen deels bij de provincie (bv. opvoedondersteuning) en deels in de AWBZ of Ziektekostenverzekering (geestelijke gezondheidszorg). Nu het hele domein van de jeugdhulp is overgedragen, gelden de wettelijke eigenbijdrage regelingen van de gemeenten ook voor de jeugdhulp inclusief de jeugdGGZ (zeg maar het medisch deel van de jeugdhulp).
“En daar doet zich iets bijzonders voor” aldus Wim Stam, fractievoorzitter van de ChristenUnie-SGP. “Als je kind naar het ziekenhuis moet voor bijvoorbeeld een ernstige stofwisselingsziekte geldt er geen eigen bijdrage, maar moet je kind worden opgenomen vanwege bijvoorbeeld depressiviteit, dan moeten ouders ineens wel geld betalen”. Deze kosten kunnen oplopen tot meer dan € 1500,00 per jaar.

De rijksoverheid gaat ervan uit dat ouders geld uitsparen voor eten en drinken. Een eigen bijdrage zou daarom gerechtvaardigd zijn. Maar daarbij wordt vergeten dat ouders vaak extra kosten aan reizen, parkeren, etc.. kwijt zijn voor het bezoeken van hun kind. Dit naast het onrechtvaardige onderscheid tussen de fysieke en psychische gezondheidszorg.
Aangezien de eigen bijdrage regeling een wettelijke verplichting is, en we nog geen goed beeld hebben van de omvang van het probleem in De Ronde Venen, heeft de fractie hier nu een aantal inhoudelijke vragen over gesteld. Daarbij verwijst de fractie ook naar de gemeenten Den Haag en Haarlem, waar inmiddels de inning (gedeeltelijk) is stopgezet. “En we horen geluiden, dat dit ook in andere gemeenten al in discussie is, zoals Den Bosch en Utrecht” aldus Wim Stam. Daarom wil de fractie ook graag weten wat de consequenties zijn als De Ronde Venen zich daarbij aansluit.

De fractie wacht met grote belangstelling de antwoorden af, en hoopt dat die voor de commissievergadering Inwoners & Samenleving van 16 februari  beschikbaar zullen zijn, zodat de politieke discussie hierover snel gevoerd kan worden.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Besluit College gemeente Den Haag inzake Eigen Bijdrage119,5 kBapplication/pdfdownload
Collegebesluit_ Ouderbijdrage Haarlem Jeugdwet in 2015277,3 kBapplication/pdfdownload
MEMO-CUSGP-201502-EigenBijdrageJGGZ48,3 kBapplication/pdfdownload