Project Spoedwoningen

vrijdag 16 december 2016 08:54

Al geruime tijd wordt in De Ronde Venen nagedacht over extra woningbouw met het oog op de verhoogde instroom van vergunninghouders. Hiervoor is de gemeente het project “Spoedwoningen” gestart. In de raad van 15 december legde het college de raad een voorstel voor over de woningtoewijzing en –verdeling . Hierin is een basisverdeling opgenomen om te komen tot een evenwichtige verdeling van de beschikbare (nieuwe) sociale woningvoorraad tussen vergunninghouders, wonen met zorg, starters en doorstromers. Ton van Sligtenhorst heeft daar als woordvoerder Ruimtelijke Zaken het volgende over gezegd.

De fractie van de ChristenUnie-SGP kan zich wel vinden in het raadsvoorstel zoals dit voor ons ligt. Maar dat wil niet zeggen dat we geen zorgen hebben. Onze zorgen zitten met name in de doorstroom procenten, hierover hebben we in de commissie al vragen gesteld, maar ook de druk op de woning markt baart ons zorgen. We streven ernaar om die te verlagen. In 2017 komen in de spoedwoning projecten geen woningen beschikbaar. Dus zal de taakstelling behaald moeten worden uit de nieuwbouw projecten en bestaande woning voorraad. het komende jaar zal dus een druk op de woningmarkt slechts beperkt afnemen. Onze fractie wil vragen aan de wethouder om de effecten die dit heeft op de woningmarkt goed te volgen en om de bij behorende getallen aan de raad beschikbaar te stellen. Ook de 200 mutaties uit de bestaande sociale huur voorraad willen wij graag volgen. Waar blijven de mensen die deze 200 woningen verlaten? Graag wil onze fractie jaarlijks de aantallen van de boven genoemde mutaties op schrift ontvangen. En indien er onverwachte wendingen zijn eerder. In het raadsvoorstel staat dat GroenWest al gevraagd is om dit te doen, maar wij vragen dit over de gehele sociale woning voorraad. Onze fractie vind het belangrijjk gebruik te maken van de locale bindingsmogelijkheden.Dit bied meer kansen voor eigen mensen.Ondanks onze zorgen zullen we dit raadsvoorstel wel steunen.

Reacties op 'Project Spoedwoningen'