Nieuwe zorgen omtrent de grondtransporten in Wilnis

dinsdag 12 februari 2019 09:03

Op meerdere momenten heeft de ChristenUnie-SGP aandacht gevraagd voor de grondtransporten en of dijkverzwaring in Wilnis. Zie onder andere ons bericht van 27 december jl op deze website. Tot nog toe hebben we ons daarbij vooral gericht op de schade aan gemeentelijke wegen en de verkeersveiligheid. Maar de afgelopen weken hebben we andere signalen gekregen, die we afgelopen woensdag aan het college hebben voorgelegd.

De ChristenUnie-SGP is de afgelopen twee weken echter ook benaderd door inwoners met vragen die ons grote zorgen baren met betrekking tot handhaving, naleving van de vergunning en mogelijk milieuvervuiling. We hebben daar de afgelopen dagen eigen onderzoek naar gedaan en

in de commissie Ruimtelijke Zaken een aantal voorbeelden aan het college voorgelegd.

Die hebben betrekking op:

• Dempen van watergangen
  • Verbod op verwijderen van bomen
  • Beheer van het zakproces
  • Verplichting plaatsen perkoenpalen (bedoeld voor oeverbescherming)
  • Volume van opgebrachte grond in relatie tot de vergunning
  • Omvang van de controles
  • Lozing van boorwater en vermeende andere lozingen
  • Kwaliteit slootwater en (in het verlengde daarvan) de invloed op het grondwater

Voor ons waren die signalen zo ernstig dat wij bij het college erop hebben aangedrongen onmiddellijk een stop op de werkzaamheden te leggen, door de ODRU (bij voorkeur in samenwerking met Waternet) onderzoek te laten doen naar de mate van vervuiling dan wel het niet naleven van de vergunning en vervolgens handhavend op te treden.

Omdat het college de beantwoording van onze vragen (samen met CDA) uit december aan het afronden is, heeft het college voorgesteld deze aandachtpunten in die beantwoording mee te nemen. De beantwoording wordt rond 13 februari 2019 verwacht.

Reacties op 'Nieuwe zorgen omtrent de grondtransporten in Wilnis'