Woningen, woningen, woningen

Woningen.jpgdonderdag 04 juli 2019 09:44

In de raad van donderdag 27 juni jl lagen er twee voorstellen op tafel waarmee in totaal meer dan 100 nieuwe woningen gebouwd kunnen worden, voor het grootste deel in de sociale sector en een flink aandeel bedoeld voor senioren. Beiden stonden op de besluitnemende agenda, maar toch moest er nog even over gepraat worden.

In 2015 nam het aantal asielzoekers sterk toe en zocht het rijk niet alleen naar huisvesting van de mensen in procedure, maar ook extra huisvesting van mensen die inmiddels een verblijfsstatus hadden gekregen. Alle gemeenten kregen ongeveer een verdubbeling van de taakstelling van deze huisvesting, zo ook De Ronde Venen.

Dat, in combinatie met een stagnerende woningbouw en een groeiende lijst (veelal jonge) woningzoekenden, leidde tot het project Spoedwoningen. Na een korte verkenning, bleek vooral de stationslocatie in Mijdrecht (het stuk grond langs de Rondweg waar het oude stationsgebouw staat) geschikt om woningen te bouwen.

De ChristenUnie-SGP heeft toen voorgesteld om eerst met tijdelijke huisvesting te werken, zodat snel huisvesting geregeld kon worden. Maar het (in 2016) inmiddels nieuw aangetreden college zag daar niets in: het moest permanente bebouwing worden. Daarmee is de spoed ter ziele gegaan, want inmiddels ruim drie jaar later, moet de eerste paal nog steeds de grond in.

Na drie jaar praten en zoeken, lag er nu dan een bestemmingsplan wat voorziet in een deel sociale woningbouw en een deel vrije sectorwoningen. In totaal maximaal 80 woningen en (minimaal) 35 in de sociale sector.

Tijdens de behandeling in de commissies bleek dat er nog wel een paar flinke hobbels in het plan zitten. Voor een deel zijn die op basis van de zienswijzen opgelost, maar twee grote knelpunten (geluid en de toekomst van het transformatorstation) zijn nog wel een mogelijk knelpunt. Ook de ondernemersvereniging (VIB) is niet blij met dit plan omdat hiermee bedrijventerrein definitief voor wonen wordt bestemd.

De ChristenUnie-SGP heeft uiteindelijk, met de nodige aarzeling, ingestemd. Liever hadden wij een tijdelijke oplossing gezien, maar daar is op dit moment geen meerderheid voor. En de woningnood is groot, dat heeft ons over de streep getrokken. Spoedwoningen zullen het zeker niet worden, want nu moeten eerst nog de bouwplannen verder uitgewerkt worden en moet er nog een vergunning verleend worden voordat er gebouwd mag worden. En hopelijk gaan er geen partijen in beroep (tot aan de Raad van State). Dus op zijn vroegst gaat in 2020 de eerste paal pas in de grond.

Tegelijkertijd lag er een voorstel voor een bestemmingsplanwijziging voor de Prins Bernhardlaan. Hier staan nu drie grote woningen, reeds vele jaren geleden aangekocht door GroenWest. De woningbouwvereniging wil hier een appartementengebouw voor senioren neerzetten. Dat gaat men ook doen aan de Gosewijn van Aemstelstraat. Over dat bouwproject is in maart jl. een besluit genomen en ook de ChristenUnie-SGP heeft zich daar achter geschaart. In de Van Aemstelstraat gaat het om  24 appartementen. In de Bernhardstraat om  21 (sociale huur)appartementen.

Voor het project in de Bernhardlaan waren nogal wat bezwaren ingediend door omwonenden met het oog op de privacy (inkijk in de tuinen) en het verminderen van het zonlicht in de tuin. Maar dat is altijd een probleem bij binnenstedelijk bouwen, dan ontstaat er enige overlast. GroenWest heeft op een aantal punten het bouwplan aangepast, is zelfs tussen de commissie en de raadsvergadering in nog met omwonenden in gesprek gegaan waarbij ze hebben aangegeven nog een verdere aanpassing te willen onderzoeken. Wat de ChristenUnie-SGP betreft is dit dus een plan wat zeker steun verdient.

Reacties op 'Woningen, woningen, woningen'