Politiek testament

donderdag 02 juli 2009 09:24

De vertraging in de herindelingsdiscussie zorgt ook voor uitstel van de gemeenteraadsverkiezingen. Ondertussen heeft het college toch alvast een politiek testament opgesteld over de afgelopen drie jaren van deze raadsperiode. Hieronder de reactie van onze fractie op dit politiek testament.

CU/SGP bedankt het college voor het opstellen van deze rapportage. Ook de wijze waarop deze is opgesteld, de verschillende rubrieken en invalshoeken, wordt door CU/SGP positief beoordeeld. Wel missen we, enkele belangrijke onderdelen. Niet dat het verhaal ten koste van alles volledig moet zijn. Maar in een bestuurlijke weging en selectie horen de volgende thema’s naar onze mening toch wel thuis: herindeling, brandweer, cultuurhuis, monumenten, openbaar vervoer en onderhoud wegen. CU/SGP vraagt het college ook betreffende deze thema’s verantwoording af te leggen.

Een terughoudend, c.q consoliderend zondagsbeleid is expliciet in het beleidsplan opgenomen als geste naar onze fractie. Dat hebben wij zeer gewaardeerd, hetgeen wij ook tot uitdrukking hebben gebracht door het beleidsplan van onze steun te voorzien. Wij gaan er van uit, dat college en fracties staan voor hun afspraak en hun woord op dit punt.

Positief is CU/SGP over de dienstverlening en de internationale samenwerking. Dit laatste kreeg vorm in het stimuleren van lokale projecten en deelname aan een VNG-project in Oeganda. De dienstverlening is als speerpunt met hoge ambitie neergezet en hier zijn goede resultaten op behaald.

Verder is CU/SGP positief over de prioriteit voor veiligheid, die concreet zichtbaar is geworden in meer cameratoezicht en surveillanten. Zoals gezegd verbaast het CU/SGP dat de brandweer volledig ontbreekt in het Testament, ondanks de ingrijpende ontwikkelingen in de veiligheidsregio en de positie van de vrijwilligers.

Op het gebied van Wonen, Zorg en Welzijn ziet de CU/SGP zowel positieve als negatieve punten. Positief zijn wij over de invoering van de WMO en de voorlichting over alcohol en drugs die van start is gegaan. Voor beide onderdelen geldt dat ze blijvend aandacht verdienen, maar de eerste stappen zijn nu gezet. Uiteraard houden wij onze zorg en kritiek met betrekking tot het tolerante drugsbeleid. Verder zijn wij minder tevreden over het jongerenbeleid, dat zich teveel beperkt tot wensenlijstjes met als actueel voorbeeld de discotheek.

De ambitie om 900 woningen te realiseren is bij lange na niet gehaald. In het Testament wordt de indruk gewekt dat dit in belangrijke mate te wijten zou zijn aan de informatievragen uit de raad. CU/SGP herkent zich daarin niet en vindt dit een slap en flinterdun excuus. U hebt hier een te grote broek aangetrokken.

In de gemeente spelen veel grote projecten. Wat betreft Wickelhof en het zwembad is CU/SGP positief. Daar is iets bereikt, terecht worden deze projecten als succesvol in de etalage gezet. Maar laten we wel nuchter blijven en dit niet gebruiken als schaamlap om minder succesvolle projecten te verhullen. Denk onder andere aan de vertragingen bij Westerheul, Marickenzijde, de doorvaart De Heul, de Klinkhamerlocatie, fietspad Kerkvaart, het Cultuurhuis en de centrumplannen Mijdrecht en Vinkeveen. Het Estafetteproject gaat er steeds meer om spannen, maar beantwoordt hoe dan ook niet aan alle oorspronkelijke doelstellingen. Maar het meest zijn wij teleurgesteld in het project Marickenland. Hier is naar onze mening, het is u bekend, onzorgvuldig gehandeld door bestaande bedrijven de agrarische bestemming te ontnemen zonder afdoende flankerend beleid. Hier rust nog een zware hypotheek op het komende jaar. Overigens geeft het Testament zelf ook ruimte aan deze kritiek door de opgenomen reacties uit het gebied. Die spreken voor zich.

Centraal thema voor deze periode was “Samen sterk …” met de ambitie om als raad, college en organisatie elkaar aan te vullen, te ondersteunen en te versterken om zo samen tot een goed, wervend, daadkrachtig bestuur van deze gemeente te komen. De burgers op de banken ! CU/SGP constateert met leedwezen, dat hier bitter weinig van is terechtgekomen.

De balans opmakend constateert CU/SGP dat op onderdelen mooie resultaten zijn behaald en goede stappen zijn gezet, maar dat er ook stevige punten van zorg en kritiek zijn. Verder gaan we niet, we hebben tenslotte nog een jaar te gaan!

Reacties op 'Politiek testament'