Energievoorziening Westerheul

donderdag 26 april 2012 15:19

Al een aantal jaren zijn er plannen om een nieuwe woonwijk in Westerheul – Vinkeveen te bouwen. Een wijk met een inovatieve energievoorziening namelijk een Warmte/Koude opslag. Ter voorbereiding op de realisatie moesten er twee besluiten genomen worden namelijk een bestemmingsplanaanpassing en een besluit over eigendom en zeggenschap over deze duurzame energievoorziening. Onze fractie heeft daar het volgende standpunt over ingenomen.

In de achterliggende jaren zijn stappen gezet om een duurzame energievoorziening in de nieuw te bouwen wijk Westerheul te realiseren.  Een ontwikkeling waar onze fractie nog steeds van harte achter staat. Hiermee wordt een door onze gemeente reële bijdrage aan verduurzaming geleverd en een stap gezet naar minder afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Het was misschien nog mooier geweest als we door middel van zonnecollectoren de elektrische energie voor de pompen zouden opwekken. Wellicht een idee voor een eventueel volgend project.

Vanavond liggen er twee besluiten voor, die de realisatie van deze voorziening weer een stap dichterbij brengen. Voor het realiseren van de noodzakelijke technische ruimte zullen we later vanavond een besluit nemen, die de locatie naast het gasontvangsstation mogelijk maakt. Daarnaast bespreken we nu het voorstel over het Eigendom, de zeggenschap en het beheer van de duurzame energievoorziening.
Dat is nu nodig geworden, doordat de vorige raad heeft besloten tot deze voorziening en de daarbij behorende contracten zijn afgesloten. Vervolgens is dan de vraag wat we met deze voorziening gaan doen.

Het college heeft de intentie om de voorziening op termijn te verkopen. Dat voor verkoop gekozen wordt, nu het DEB van de baan is, is wat mijn fractie betreft een verstandige keuze: het runnen van een energiebedrijf is immers geen kernactiviteit van een gemeente.  Toch zou dat DEB nog wel weer eens om de hoek kunnen komen kijken, omdat goede verkoopmogelijkheden kennelijk niet zeker zijn. In dat geval zou optie 3 in het voorstel nog een keuze kunnen zijn wat feitelijk op een DEB neerkomt. De tijd zal het leren.

Met betrekking tot die verkoop hebben wij aandacht gevraagd voor de risico’s die de toekomstige bewoners lopen. Een kopende partij wordt immers een monopolist. Er liggen straks geen gasleidingen, de woningeigenaren hebben geïnvesteerd in de warmte/koude voorziening en kunnen de warmte- of koude-stroom niet ergens anders kopen zoals andere inwoners bv wel van gasleverancier kunnen wisselen. Daarom hebben wij expliciet gevraagd om vooraf met de raad de voorwaarden voor verkoop af te stemmen. Temeer daar naar alle waarschijnlijkheid zal dit college en deze raad daar geen besluiten meer over nemen.  In het raadsvoorstel is hier wel een zin aan gewijd, maar het is niet in het besluit opgenomen en dat vinden wij jammer. Onze fractie hecht eraan dat de wethouder in zijn beantwoording die toezegging, zoals verwoord in het raadsvoorstel, nog een keer expliciet herhaald, zodat we die afspraak dan ook in de besluitenlijst kunnen documenteren.

Tenslotte. Bij de commissiebehandeling hebben wij wat vragen gesteld over de risico’s die de gemeente hiermee loopt. Sinds het DHV rapport zijn we nogmaals doordrongen geraakt van goed risico-management. En de eerste schadepost van € 82.000 door stilstand kosten toont dat ook nog weer eens aan. Door de wethouder is aangegeven, dat de enige risico’s die wij als gemeente lopen, gelegen zijn in vertraagde afzet van de woningen, waardoor later opbrengsten worden gegenereerd. Maar vertraging in het project zal ook deze post stilstand kosten wel doen oplopen. Derhalve alle reden om met de grootst mogelijke spoed te starten met de uitvoering van dit project. Tot voor een maand geleden waren kennelijk alle contractbesprekingen met de verschillende partijen nog niet afgerond. Is dat inmiddels wel zo? En zo niet; hoe staat het hier dan mee? Met andere woorden: wanneer gaat de eerst paal de grond in of misschien beter de eerste pijp de grond in?

Bij de behandeling van het voorstel is uiteindelijk een amendement aangenomen waarin is geregeld, dat de raad betrokken wordt bij het vaststellen van de condities met betrekking tot verkoop om de belangen van de bewoners te waarborgen.

Reacties op 'Energievoorziening Westerheul'