Busvervoer in De Ronde Venen

woensdag 24 februari 2016 08:52

Op woensdag 10 februari werd de uitkomst van de aanbesteding van het busvervoer in onze gemeente voor de komende zeven jaar besproken. Op verzoek van wethouder Dijkstra was ook de gedeputeerde mevrouw Verbeek en de vertegenwoordiger van Syntus de heer Uijl aanwezig om uitleg te geven. Hoe zijn we hier als ChristenUnie-SGP fractie mee omgegaan.

Het rommelt al geruime tijd in onze gemeente over het openbaar vervoer. Al weken grote artikelen in de lokale kranten, een petitie-actie van politieke partijen, etc….

Wat is er nu precies aan de hand. Het busvervoer wordt door de provincie, via een openbare aanbesteding, aan een busmaatschappij gegund. De provincie verleent dan een zogenaamde concessie voor het uitvoeren van dat busvervoer gedurende een periode van zeven jaar tegen een bepaald prijs (die dus ook door de provincie betaald wordt). In ons geval hebben we dan ook nog eens te maken met twee naburige provincies; Utrecht bepaalt het busvervoer richting Utrecht, Woerden en deels naar Amsterdam. De Stadsregio Amstellanden gaat over het busvervoer naar Noord-Holland (o.a. Hoofddorp, Schiphol, Amstelveen en Amsterdam).

Wat is nu de rol van de gemeente. Niet anders dan dat wij tijdens het aanbestedingstraject op bepaalde momenten onze zienswijze mogen geven. Dat heeft De Ronde Venen dan ook gedaan. Zowel in de vorige als in deze periode, werd vanuit onze gemeente al een visie gegeven op de uitgangspunten voor de aanbesteding. Bijvoorbeeld door in december 2014 een uitgebreide zienswijze in te dienen op het aanbestedingsdocument. In die periode zijn ook meerdere keren de lijnen 120 (graag langs het station Abcoude) en 130 (doortrekken naar Utrecht Centraal) bij de provincie aangekaart.

Desondanks heeft de provincie in de aanbestedingsregels aangegeven dat lijn 120 geen wijziging mocht ondergaan en dat lijn 130 niet doorgetrokken mocht worden naar Utrecht. Dat is door Syntus (die de aanbesteding heeft gewonnen) dus ook niet aangeboden.

Daarnaast heeft de provincie een aantal uitgangspunten geformuleerd, die Syntus ondere andere heeft vertaald in wijzigingen in de route van onder andere lijn 130 (niet meer via het bedrijventerrein) en lijn 126 (niet meer via Abcoude en het AMC, maar direct naar Amsterdam Bijlmer).

Over al deze punten is in die commissie stevig met de gedeputeerde gedebatteerd. De bezwaren tegen de uitkomst van de aanbesteding en mogelijke alternatieven zijn uitvoerig besproken.

In de provinciale statencommissie van maandag 15 februari hebben een drietal fracties ingesproken. De ChristenUnie-SGP-fractie heeft een andere weg gekozen. Naast regelmatig contact met eigen statenleden in de achterliggende jaren (onder andere een recent bezoek aan de CU en SGP fracties), hebben we in het weekend van 13 februari al onze argumenten en suggesties in een persoonlijke brief aan de leden van de statencommissie Mobiliteit gestuurd (dus naar alle statenfracties).

De inhoud van deze brief vind u hieronder.
Laat onverlet dat we niet de verwachting hebben dat er nog veel in de concessie zal veranderen. Dat betekent alleen maar dat we ook de komende jaren alert zullen blijven op dit dossier. Te beginnen in de loop van dit jaar als de aanbesteding van de Stadsregio Amstelland gaat lopen. Eerste input hebben we al gegeven (een directe verbinding tussen ons bedrijfsleven en de regio Schiphol).

PSU-OVconcessie2016 Fin94,1 kBapplication/pdfdownload
PSU-OVconcessie2016-bijlage fin88,8 kBapplication/pdfdownload