ChristenUnie-SGP wil extra rijksvergoeding teruggeven aan inwoners en ondernemers

maandag 31 oktober 2022 16:39

Bij de behandeling van de kadernota afgelopen voorjaar heeft de Christen Unie-SGP al voorstellen gedaan om de OZB in 2023 niet te verhogen. We kregen daar toen geen steun voor in de raad. Bij de behandeling van de begroting aanstaande donderdag zal de ChristenUnie-SGP opnieuw met soortgelijke voorstellen komen.

We hebben het de afgelopen tijd allemaal gemerkt, het leven is in een paar maanden fors duurder geworden. Niet alleen de energietarieven zijn fors gestegen, maar (deels daardoor) ook veel andere prijzen zijn flink opgelopen. Steeds meer mensen hebben moeite om aan het eind van de maand nog uit te komen en moeten spaarpotten aanspreken.

In het voorjaar zagen we al aankomen, dat de gemeente de komende jaren fors hogere rijksbijdragen zal ontvangen dan eerder verwacht. Dat was voor ons aanleiding om bij de behandeling van de kadernota al voorstellen te doen om de gemeentelijke kosten voor onze inwoners te matigen.

Daar bovenop kwam in september de mededeling dat ook over 2022 er nog een extra rijksbijdrage van ongeveer anderhalf miljoen euro naar de gemeente gaat.

De ChristenUnie-SGP begrijpt dat we voor de komende jaren als gemeente nog voor flinke investeringen staan. Toch willen we dit extra voordeel teruggeven aan de inwoners en ondernemers. “En dat kan iedereen in een tijd van oplopende inflatie goed gebruiken” aldus Wim Stam (fractievoorzitter). De voorstellen van de ChristenUnie-SGP tasten namelijk de begroting voor 2023 of later niet aan. Het investeringsprogramma komt dus niet in gevaar.

Wij zullen via amendementen voorstellen om alle inwoners op de aanslag van 2023 een eenmalige korting te geven. Daardoor profiteren ook de huurders van dit voordeel. Daarnaast zullen we voorstellen om de korting voor ondernemers die dit jaar zou vervallen de komende twee jaar geleidelijk af te bouwen. Inmiddels hebben VVD en RVB, samen met CDA en LEF, ook een vergelijkbaar voorstel voor de ondernemers ingediend, maar dat gaat minder ver dan ons voorstel. “Je kunt je dus afvragen wie nu echt de ondernemerspartij is” stelt Stam, “net zoals in 2019, toen de OZB voor ondernemers extra verhoogd werd, en de voorstellen van de ChristenUnie-SGP voor matiging van die stijging het beste uitpakten voor de ondernemers”.

En hoewel het misschien om relatief kleine bedragen gaat, geldt ook hier “alle kleine beetjes helpen” en laten we als ChristenUnie-SGP zo ook zien dat we de inwoners en ondernemers zo veel mogelijk willen ondersteunen.

Archief > 2022