ChristenUnie/SGP tevreden met de uitkomsten van de begrotingsbehandeling

donderdag 06 november 2008 17:05

Afgelopen donderdag 6 november is de begroting voor 2009 door de raad behandeld. Een begroting waar onze fractie toch moeite mee had. Maar de uitkomsten zijn tevredenstellend.

Het grootste probleem in die begroting was dat er geen financiële aansluiting gevonden kon worden tussen de meerjarenraming in de voorjaarsnota en deze begroting. We constateerde een gat van ca 1 miljoen euro, die niet verklaard kon worden. Op onze schriftelijke vragen kwam geen afdoende antwoord. Tijdens de mondelinge behandeling van de ingediende vragen, kwam ook geen bevredigende reactie. De aanvullende schriftelijke antwoorden gaven uiteindelijk meer inzicht waar de verklaring gevonden moest worden, maar toonde ook aan dat het college grote moeite heeft met het eenvoudig en eenduidig verantwoorden van de financiële stromen. En daarmee ondergraaf je het vertrouwen in de voorgelegde begroting; m.a.w. bij ons rees de vraag “wat klopt er uiteindelijk misschien nog meer niet, wat we niet hebben kunnen ontdekken?”. We hebben dan ook serieus overwogen om tegen de begroting te stemmen als de reactie van het college niet tevredenstellend genoeg zou zijn.

In onze algemene beschouwingen hebben we hier dus nadrukkelijk bij stilgestaan; zie hiervoor ons vorige persbericht met de samenvatting van die algemene beschouwingen.

Tijdens de begrotingsbehandeling hebben we echter een tevredenstellend antwoord van de wethouder financiën ontvangen. Niet alleen erkende ze ruiterlijk dat de informatie niet toereikend was en dat er fouten waren gemaakt, maar ook gaf ze aan met hulp van een externe deskundige te gaan zoeken naar verbetering voor de toekomst. Daarmee was voor ons bereikt wat we bereiken wilde en konden we instemmen met de begroting.

Daarnaast konden we vier moties indienen die allen zijn aangenomen. Een succesvolle begrotingsbehandeling voor onze fractie dus. Het gaat hier om:

• Problematiek N201 (eigen visie ontwikkelen over toekomst N201)
  • Woningbouw (Bouwen naar behoefte, niet voor maximale winst)
  • Cultuurhuis (heroverweging gekozen Stationslocatie)
  • Projecten (stelpost in onze reserves opnemen expliciet voor de projecten waarvoor we nu nog geen kosten indicatie hebben)

Fractie ChristenUnie/SGP De Ronde Venen
Hendrik Palm, Fractievoorzitter

Voor de volledige tekst van onze de door ons ingediende en aangenomen moties zie het hieronder gekoppelde document.

CUSGP_amendementen_begr_200949,9 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'ChristenUnie/SGP tevreden met de uitkomsten van de begrotingsbehandeling'