Veenweidebad

zaterdag 14 juli 2012 14:10

De afgelopen week is er de nodige commotie ontstaan over de zomersluiting van het Veenweidebad. Voor de ChristenUnie-SGP fractie staat dit niet op zichzelf. Wij hebben al langere tijd onze bedenkingen bij de wijze waarop Optisport de exploitatie van het zwembad invult. Om die reden heeft onze fractie begin dit jaar ook het verzoek ingediend om de rekenkamercommissie onderzoek te laten doen naar de afgesloten contracten, de wijze waarop die worden nagekomen en of de wijze van exploitatie, met name met betrekking tot de openingstijden, voldoet aan wat de inwoners van een dergelijke voorziening mogen verwachten.

Inmiddels heeft het college via een memo van 10 juli jl. de raad geïnformeerd over deze kwestie en daarbij aangegeven dat Optisport meent zich aan de contractuele verplichtingen te hebben gehouden. Het college trekt in het memo vervolgens de conclusie dat Optisport, gezien de contractuele afspraken, vrij is om te kiezen voor deze zomersluiting. Dat was voor ons aanleiding om, vooruitlopend op een eventueel rekenkameronderzoek, zelf ook het contract eens te bekijken.

Onze conclusie is, dat Optisport in het contract veel ruimte krijgt om zelf de invulling van de exploitatie te bepalen. Naast een nogal vage formulering dat het zwembad op evenwichtige wijze beschikbaar en opengesteld dient te zijn voor particulieren, leszwemmen, verenigingen en groepen is de enige feitelijk harde voorwaarde die wij hebben kunnen ontdekken, dat Optisport jaarlijks een exploitatierooster ter goedkeuring aan de gemeente dient voor te leggen.

Wat ons betreft is Optisport met betrekking tot de zomersluiting echter haar contractuele verplichtingen NIET nagekomen. In het voor dit jaar voorgelegde rooster is namelijk geen zomersluiting opgenomen. In de periodieke overleggen heeft Optisport kennelijk ook niet aangegeven een zomersluiting door te willen voeren. Daarnaast biedt het contract de gemeente wel ruimte om tussentijds afwijkingen van het rooster te verlangen (zij het dat dan mogelijk een financiële compensatie gegeven moet worden), maar in het contract komen wij geen artikel tegen waarin Optisport dat eenzijdig ook mag doen. De wijze waarop nu de zomersluiting tot stand is gekomen, is in onze ogen dus contractbreuk.

Gelezen het contract hebben we het college van dit standpunt van onze fractie op de hoogte gebracht en het college gevraagd passende maatregelen te nemen. Inmiddels heeft onze fractie ook contact gehad met de verantwoordelijk wethouder en de situatie met hem besproken. Praktisch gezien zal er dit jaar moeilijk aan de zomersluiting ontkomen kunnen worden omdat die feitelijk al zo ongeveer is ingegaan. Wel hebben wij de wethouder nog op het volgende gewezen om mee te nemen in het nader overleg direkt na de vakantie.

Optisport verweert zich met het feit dat het open houden van het zwembad erg onrendabel is. Wij hebben daar zo onze eigen opvatting over. In onze ogen heeft Optisport vanaf het begin niet de echt de moeite genomen om het recreatief zwemmen op een goede manier in te vullen. Door versnippering van de openingstijden in korte blokken alsmede de zaterdag gesloten te zijn, maakt Optisport het wel heel onaantrekkelijk om van het recreatiebad gebruik te maken. We horen van veel inwoners dat ze al niet eens de moeite doen om naar het Veenweidebad te gaan. Onze inwoners blijven gewoon uitwijken naar zwembaden in omliggende plaatsen voor het recreatief gebruik. Niet zo verwonderlijk als men beseft dat je voor € 4,10 per persoon de hele dag aaneengesloten, door de weeks zelfs tot in de avond, van het Kikkerfort gebruik kunt maken, terwijl in het Veenweidebad men € 4,60 neer moet tellen om, selectief, maar 2 of 3 uur aaneengesloten van het zwembad gebruik te mogen maken. Wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat Optisport meer belang hecht aan het onderbrengen van zoveel mogelijk vaste groepen (met vaste inkomsten) en het subsidiëren van de eigen fitness-accommodatie door die klanten vrij zwemmen aan te bieden.

Wat onze fractie betreft een mooie taak voor ons college om Optisport tot een andere invulling van de exploitatie te brengen, zodat onze inwoners eindelijk waar voor hun geld krijgen.

Reacties op 'Veenweidebad'