Zonnepanelen A2

donderdag 27 juni 2013 09:29

De stichting “Light Energy” (in oprichting) heeft medewerking van de gemeente gevraagd voor het oprichten van een zonnepanelenpark op een stuk land pal langs de A2. De provincie is hier ook positief over. De agrariers in de Waardassackerpolder minder, want zij zien een stukje grond (2ha) verloren gaan voor hun bedrijfsvoering.

Dit raadsvoorstel heeft ons voor een lastige afweging geplaats. Het is dat het zou getuigen van politieke lafheid, anders zouden we er naar oud-bijbels gebruik het lot over geworpen hebben.
De CU-SGP fractie heeft een warm hart voor de agrarische sector. Wij zien de agrarische sector zeker ook als een drager van het polderlandschap waar we in wonen en wat we graag zo willen houden. Bij voorstellen die de agrarische sector raken, zijn we altijd extra kritisch op wat dit voor hen betekent. Onze weerzin in de dossiers Groot Mijdrecht Noord en Marickenland zijn daar voorbeelden van.
Daartegenover staat, dat duurzaamheid en duurzame energie voor ons ook een belangrijk item is. Niet voor niets heb ik tijdens de algemene beschouwingen tot 2x toe Wildpoldsried genoemd als voorbeeld voor onze gemeente.
Alles afwegende kiezen we in dit geval voor het initiatief van de heer Lamberti en zullen we dit raadsvoorstel dus steunen. Daarbij hebben we het volgende meegewogen:

• Voor ons was belangrijk, dat ook naar andere (misschien betere) locaties is gekeken. De initiatiefnemers hebben dat gedaan en daarin zitten ook locaties, die wij op het oog hadden. Uit de aanvullende informatie over de weging heeft ons overtuigd dat deze locatie bij Abcoude de enig overblijvende locatie is. Daarbij is voor ons van belang, dat een aantal criteria buiten de invloedsfeer liggen van de investeerder, maar bepaald worden door andere partijen  zoals rijkswaterstaat, provincie en de netbeheerder.
  • Het betreft hier een klein gebied, dat (voor zover wij begrepen hebben) nu niet in gebruik is. Wij hebben althans niemand horen zeggen, dat dit stukje niet gebruikt kan worden, omdat het nu al in pacht gegeven is dan wel dat er een concrete pachtaanvraag voor agrarische bestemming voor bestaat.
  • Het inrichten van een dergelijk zonnepark draagt enerzijds flink bij aan het opwekken van duurzame energie, wat van groot maatschappelijk belang is,  en is anderzijds ook een mooi duurzaamheids-landmark  voor onze gemeente.

Wel hebben wij onze vragen gehad over wat er met de panelen etc.. gebeurd bij beëindiging van het project. Ook wij hadden onze vragen bij het lezen van de overeenkomst, zoals door mevrouw Van Herik is ingediend. De beantwoording van de wethouder die we vandaag ontvingen, is wat ons betreft voldoende om nu ja te zeggen tegen dit voorstel.
Overigens juichen wij alle andere initiatieven om te komen tot plaatsing van zonnepanelen, zoals van LTO, Zonnig Baambrugge en Wilnis Klopt) uiteraard van harte toe. Als daarmee, onder andere de Waardassackerpolder, nog duurzamer wordt, dan heel graag.

Reacties op 'Zonnepanelen A2'