Rapport informateur Arie van Bergen

vrijdag 11 april 2014 16:31

Vanmiddag heeft de informateur de heer Arie van Bergen zijn rapport en conclusies bekend gemaakt. De heer van Bergen adviseert om in een bijzondere raadsvergadering de voltallig raad een keuze te laten maken uit drie mogelijke coalitiecombinaties.

Na gesprekken met alle fracties en een evaluatie van de coalitiewensen, de speerpunten voor een coalitieakkoord en eventuele onoverkomelijke knelpunten ziet de heer Van Bergen drie reële combinaties te weten: 1) CDA / D66 / RVB, 2) CDA / VVD / D66 / RVB en 3) CDA / D66 / RVB / PvdA-GL-LS. De ChristenUnie-SGP komt in deze uitkomst dus niet voor.

De fractievoorzitter Wim Stam heeft tijdens de bijeenkomst vanmiddag daar als volgt op gereageerd.

Onze fractie heeft een prettig gesprek gehad met de heer Van Bergen en griffier Van der Graaf. In dat gesprek hebben wij onze wensen en voorkeuren kenbaar kunnen maken, zoals vastgelegd in het gespreksverslag dat bij het rapport is bijgevoegd.

Wij hadden onze kans tot coalitiedeelname al niet erg hoog ingeschat en zijn daarom door de uitkomsten niet echt verrast. Onze principiële positie ten aanzien van de koopzondagen zal daarbij ook zeker een rol hebben gespeeld.

Wel heeft het ons verbaasd, dat we bij geen enkele van de vijf mogelijke combinaties voorkomen, die het CDA heeft genoemd, waar wij nota bene een lijstverbinding mee hadden. Dat stelt teleur.

Het advies verbaast ons wel. Het is de vraag of een stemming in de raad nu de beste oplossing is, met het risico, dat daar een uitkomst uit komt die door een deel van de onderhandelende partijen niet gewenst is. Uiteraard kan dat ook het geval zijn, zonder stemming met een eenduidig advies, maar dat zou wel onze voorkeur hebben. Echter als een raadsvergadering nodig is om de knoop door te hakken, dan zij dat zo.

Onze rol zal zo dadelijk in de oppositie zijn. Zoals u uit een eerdere periode van ons gewend bent, zal onze houding constructief en op inhoud gericht zijn.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Reacties op 'Rapport informateur Arie van Bergen'