Behandeling Begroting 2017

dinsdag 01 november 2016 15:34

Op donderdag 27 oktober werd de begroting voor 2017 behandeld. De ChristenUnie-SGP fractie is die raad ingegaan met één amendement en vijf moties. Hieronder vind u de bijdrage van onze fractie in eerste termijn en een kort verslag van de uitkomsten van de begrotingsraad.

Aan de raadsvergadering was al een intensief traject voorafgegaan door middel van een zogenaamde informatiemarkt, een schriftelijke vragenronde en een commissievergadering.

Vervolgens hebben we in de fractie van maandag 24 oktober de koers en de in te dienen moties en amendementen definitief bepaald.

Onze inbreng in eerste termijn tijdens de raad was als volgt.

Bijdrage Eerste Termijn:
“We behandelen een begroting die met een forse plus afsluit. Niet in de laatste plaats door de vele honderdduizenden euro’s vanuit het rijk. Alleen voor 2017 geeft dat al een plus van een half miljoen.  En voor 2018 staat de teller al op anderhalf.

Daarnaast hebben voorgaande colleges ook het pad geëffend door goed financieel bestuur. Na het debacle van het DHV rapport werd de tering naar de nering gezet. Dat had ook gevolgen voor het onderhoud van onze infrastructuur, ik kom daar zo dadelijk op terug.

Maar ook de voorbereidingen op de transformatie en transitie in het sociaal domein zijn succesvol . Als we zien hoe andere gemeentes worstelen (ik denk dan aan de recente berichten over Almere), dan mogen wij ons gelukkig prijzen, dat we vooralsnog goed uitkomen met de beschikbare middelen. Wel blijven wij onze zorgen houden of dit college zich niet te snel rijk rekent. Bij de kadernota werd 7,4 ton uit het budget geschrapt. Blijft dit college nog wel voldoende middelen beschikbaar stellen om ook echt goede zorg te bieden? De ChristenUnie-SGP wil volgend jaar niet geconfronteerd worden met een Almeers model.

In dat licht bezien wil ik stilstaan bij de tekst over Monitoring en Risicobeheersing in programma 6. Het lijkt wel alsof dit een doel op zich is geworden. Bij de ChristenUnie-SGP  is dat alleen een middel. Waar is de visie van dit college op het sociaal domein? Voor ons is dat aanleiding om hierover een raadsuitspraak te vragen via een motie met als dictum

“Spreekt uit: Het doel van de versterking van de monitoring en risicobeheersing in het sociaal domein is: het verkrijgen van inzicht in de risico’s, de ontwikkelingen en de vraag naar zorg. Daarbij zal de noodzakelijke zorg altijd geleverd blijven, zo mogelijk binnen vooraf gestelde budgetten”

Het college komt met de uitnodiging om voorstellen te doen ten aanzien van de inzet van dat overschot. Niets is er dan zo verleidelijk om allemaal mooie dingen te bedenken. Extra speeltoestellen, extra weg of brug opknappen, nog een extra subsidie hier of daar. Zo is snel een sinterklaaslijstje gemaakt. Maar wij zien daarvan af voorzitter. We hebben ons beperkt tot één concreet voorstel namelijk om het offer dat we vorig jaar aan de inwoners vroegen door een extra OZB verhoging, aankomend jaar te verzachten. Wij stellen voor om de inflatiecorrectie niet toe te passen. En we geven daarbij aan dat in de komende jaren (mits de financiële situatie zich zo voortzet) door te zetten tot die 6% is bereikt. We dienen hier dus een amendement voor in waarin besluitpunt 5a als volgt wordt aangepast:

“de verordening op de heffing en invordering van de onroerende zaakbelasting 2017 waarbij de aanpassing met de inflatiecorrectie voor 2017 achterwege zal blijven”

Tijdens de commissie van 13 oktober ontstond er een interessant debatje over de verkeersdrukte op de N201, naar aanleiding van onze vragen hierover. Met dank aan de heer Houmes, hebben we wat historie opgeduikeld. Interessant is dat in 2002 al een initiatiefvoorstel en een amendement werden aangenomen, die uitspraken dat eerst de afvloeiing via de A9 goed geregeld moest zijn voor we aan de omleiding van de N201 zouden meewerken.  Eén van mijn fractiegenoten telde onlangs bij de kruising N201/N212 een file van meer dan 20 vrachtwagens voor de stoplichten richting de A2, het merendeel van de veiling afkomstig. Ons dunkt, een reden om hier nog eens aandacht voor te vragen en dus dienen wij een motie in die het college oproept tot actie richting betrokken partijen.  

“In het overleg met betrokken partijen te bepleiten, dat er maatregelen worden genomen om de verkeersdruk op de N201 te reduceren door verbetering van de aansluiting op de A9 en de bevordering van de route via de A9 richting het zuiden en westen bijvoorbeeld via de bebording, navigatiesystemen en afspraken met transportondernemers waarbij deze maatregelen onderdeel worden van de visie op de N201 en aanliggende wegen die in 2017 wordt opgesteld

Het zal u allen bekend zijn, dat de jeugd onze warme belangstelling heeft. We willen graag een goede toekomst voor onze kinderen. En daarom vragen wij vanavond speciaal aandacht voor de jongeren die met twee rechterhanden geboren zijn. Jongeren die liever met de handen uit de mouwen aan de slag gaan, dan zich te verbergen achter de studieboeken. Jongeren die vaak ook interesse hebben in techniek. En de vraag naar goed technisch personeel zal in de komende jaren alleen maar toenemen. Wij stellen voor dat te matchen door het concept van de meester-gezel-constructie met het bedrijfsleven op te pakken. Ondernemers kunnen onze jongeren dan coachen naar een vakbewame medewerker waardoor de kloof tussen onderwijs en werk ook wordt geslecht. Wij dienen hiervoor een motie in.”

“In overleg met onderwijsinstellingen, lokale ondernemers en andere betrokken partijen te onderzoeken op welke wijze in onze gemeente het meester-gezel-principe kan worden toegepast en de raad daar voor de behandeling van de kadernota in het voorjaar 2017 uitsluitsel te geven over de mogelijkheden en beperkingen dan wel de noodzakelijke maatregelen om dit principe verder door te voeren.”

Een ander belangrijk onderwerp voor onze jongeren is “vinden we nog wel een woning in onze gemeente”. Daarbij helpt het middel van de starterslening. Het college heeft aangegeven deze lening (in een iets gewijzigde vorm) te willen voortzetten. Maar wij merken elk jaar dat de pot vroegtijdig leeg is. Dus is er kennelijk meer vraag naar. We dienen dus een motie in die het college oproept om deze vraag en de mogelijkheden voor verruiming van het fonds in die voorstellen mee te nemen.

“Spreekt uit: Dat de raad het instrument van de startersleningen ook na 1 januari 2017 voor de gemeente wil blijven behouden

Verzoekt: Zo spoedig mogelijk aan de raad voorstellen te doen over de wijze waarop startersleningen gecontinueerd kunnen worden en bij die uitwerking te onderzoeken hoeveel behoefte er de komende jaren zal zijn aan startersleningen en in die voorstellen eventuele verruiming van het fonds om aan een grotere vraag te kunnen voldoen mee te nemen.”

Eén van de oudste sporten in ons land is schaatsen. We kennen inmiddels de vraag van de IJsclub Nooitgedacht in Wilnis. De enige partij die bij het afblazen van het in estafetteproject echt een verliezer werd. Daarom is er wat ons betreft een morele plicht hen te helpen. Daarbij past niet, zoals in de begroting aangegeven, om op voorhand de knip op slot te houden. Wij dienen hier dus een motie over in, die ruimte moet bieden, onder voorwaarden, ook als gemeente financieel bij te dragen.

“Dat het uitgangspunt is, dat de gemeente geen investeringsbijdrage levert aan het realiseren van het nog in te dienen plannen tot realisatie van een landijsbaan. Mocht deze baan echter een bredere doelgroep dienen (zoals in het kader van het Estafetteproject bedoeld was) zoals gebruik voor skeelers en atletiek, de gemeente onder het regiem van het sportaccomodatiebeleid (1/3-regeling) haar medewerking kan verlenen”

We staan voor grote investeringen. Achterstallig onderhoud aan wegen, maar ook het herstel van legakkers en zandeilanden gaat ons de komende jaren miljoenen kosten. Voorheen moesten we daar eerst geld voor vinden. Dat sloeg gelijk een gat in de algemene reserve. Door de nieuwe BBV regels, hoeft dat niet omdat we nu mogen activeren. Omdat hierdoor de algemene reserve niet wordt aangetast, lijken we rijker dan we werkelijk zijn. Dan ligt al snel het risico van overbesteding op de loer. We hebben toch geld zat. Zeker als die algemene reserve in de komende jaren flink kan gaan oplopen door afgesloten projecten. Ondertussen moeten die investeringen wel gefinancierd worden en stijgen de structurele lasten. Onze zorg is dat kosten vooral naar de toekomst geschoven worden en de investeringen van nu worden afgewenteld op onze kinderen en kleinkinderen. We verwachten volgend jaar voorstellen voor het wegenbeheersplan. Onze oproep aan het college is om in die voorstellen ook een infrastructuurfonds op te nemen. Bv door het omvormen van de reserve Onderhoud wegen zodat de toekomstige kapitaals- en rente lasten voor infrastructuur niet alleen door onze kinderen en kleinkinderen opgebracht moeten worden. “

Nabeschouwing
Tijdens de raad werden in totaal zeven amendementen en 16 moties ingediend. Naast de bovenstaande moties, hebben we halverwege de raad nog een extra motie uitgewerkt. We merkten op onze vraag over het infrastructuurfonds zowel bij het college als bij een groot deel van de raad dat men het probleem wel zag. Het dictum van die motie was:

“Verzoek het college bij de uitwerking van het wegenbeheersplan ook te komen met voorstellen voor het inrichten van een infrastructuurfonds om toekomstige structurele lasten als gevolg van investeringen in infrastructuur af te dekken.”

Enkele fracties gaven echter aan, dat ze deze discussie breder wilde trekken en liever dit onderwerp eerst nog eens goed in een commissie bespreken. Zij zouden nu dus geen steun aan de motie geven. Om die reden hebben we die motie uiteindelijk niet ingediend. Wel hebben we (nadat we dit thema de afgelopen twee jaar meerdere keren onder de aandacht gebracht hebben) het onderwerp wel op de kaart kunnen zetten.

Dat geld ook voor ons pleidooi de afgelopen jaren om meer bijenvriendelijk groen (bomen / struiken) te planten. Onder andere onze motie afgelopen zomer hierover (unaniem aangenomen) was kennelijk voor het CDA aanleiding om een motie in te dienen over het plaatsen van meer fruitbomen, wat ook bevorderlijk is voor de bijenstand.

Onze motie over de IJsbaan hebben we ingetrokken, omdat er erg veel discussie ontstond over de uitleg van het dictum. Op grond van de discussie zagen we geen kans tijdens de raad nog een aangepaste versie te maken. Maar onze inbreng heeft in ieder geval duidelijk gemaakt, dat wij de IJsclub niet zijn vergeten.

Teleurstellend was uiteindelijk de uitkomst rondom de OZB. De coalitie had inmiddels een alternatief amendement ingediend, waarin zij de OZB met 3% (helft van de extra stijging van vorig jaar) bepleiten. Dat amendement werd (met steun van Lijst 30-11) door de coalitie aan een meerderheid geholpen, waardoor onze (meer voorzichtige versie) het niet haalde.

Wel werd onze motie over de N201 unaniem aangenomen. Hopelijk gaat die iets opleveren, maar dat hangt af van de onderhandelingsvaardigheid van het college en de welwillendheid van de gesprekspartners in het Noord-Hollandse.

Daarnaast zijn we mede-indiener geweest van de volgende moties: “Jeugdcultuurfonds” (PvdA, verworpen), “Kernenbeleid” (Lijst 8 Kernen, aangenomen), “Gezond fruit en Actieve bijen” (CDA, aangenomen) en “Gezonde Leefomgeving” (PvdA, verworpen).

Na afloop hebben we ook nog even een analyse gemaakt van de stemmingen. We zien hetzelfde patroon als bij de kadernota. De coalitie duwt massief haar eigen amendementen en moties erdoor, en geeft maar mondjesmaat steun aan oppositievoorstellen. Van de 13 oppositiemoties zijn er welgeteld 4 met (soms gedeeltelijke) steun van de coalitie aangenomen. Bijzonder teleurstellend was ook het ontbreken van coalitiesteun voor onze motie over de startersleningen en de motie over het Meester-Gezel-arrangement. Dat waren moties die onze jeugd echt hadden kunnen helpen. Alleen onze N201 motie werd daarbij unaniem door de coalitie gesteund. De oppositie-amendementen werden allen verworpen. De uitnodiging van de coalitie om als oppositie actief bij te dragen wordt daarmee op nogal bijzondere wijze ingevuld.

Uiteindelijk hebben we, alles afwegend, tegen de begroting gestemd. De naar ons oordeel te vergaande OZB-aanpassing en het gebrek aan ruimte voor beleidsaanpassing vanuit de oppositie hebben ons tot die keuze gebracht.

Bijlagen:
Amendement “Stabilisatie OZB” (verworpen)
Motie “Verkeersdruk N201” (aangenomen)
Motie “Startersleningen” (verworpen)
Motie “Doel Taken Sociaal Domein” (verworpen)
Motie “Meester-Gezel” (verworpen)
Motie “IJsbaan” (ingetrokken)
Motie “Infrastructuurfonds”  (aangehouden)

Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
ACUSGP201610-05-OZB58,8 kBapplication/pdfdownload
MCUSGP201610-01-DoelSociaalDomein85,6 kBapplication/pdfdownload
MCUSGP201610-02-MeesterGezel60,4 kBapplication/pdfdownload
MCUSGP201610-03-verkeersdrukN201303,2 kBapplication/pdfdownload
MCUSGP201610-06-IJsbaan59,4 kBapplication/pdfdownload
MCUSGP201610-07-Startersleninge219,7 kBapplication/pdfdownload
MCUSGP201610-08-infrastructuurfonds59,1 kBapplication/pdfdownload
Labels

« Terug

Reacties op 'Behandeling Begroting 2017'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.