Toekomst gemeente Abcoude

maandag 27 november 2006 20:27

De toekomst van de gemeente Abcoude staat al een tijdje ter discussie. Deze buurgemeente mist de bestuurskracht om zelfstandig te blijven. Door de provincie wordt dus gekeken naar oplossingen hiervoor. Daarbij worden verschillende scenario’s voor herindeling overwogen, waarbij een samengaan met De Ronde Venen één van de opties is

De provincie zoket dus naar een oplossing voor Aboude. Samenvoeging van Abcoude met De Ronde Venen is één van de opties. Voor onze fractie is de periode februari-april 2007 belangrijk. Dan ligt het ontwerp-voorstel van de provincie op tafel, waarop de gemeenteraad kan reageren. Dit alles conform de Wet Algemene Regels HerIndeling (Wet ARHI) waarin de procedures voor dit soort zaken precies zijn geregeld.

Hoe kijkt de CU/SGP-fractie op dit moment hier tegenaan?

Kort samengevat:
Wij zitten niet op een herindeling te wachten, maar het is ook te kort door de bocht om op voorhand een absoluut NEE uit te spreken.

Toelichting:
Een eventuele herindeling is niet in de eerste plaats een behoefte of noodzaak vanuit De Ronde Venen. Wij zijn qua bestuurskracht en financiën een gezonde gemeente en kunnen calamiteiten opvangen. Maar daarmee houdt het denken niet op en ook onze verantwoordelijkheid niet. Oog voor de naaste kan relevant zijn als het gaat om een buurgemeente. Want Abcoude redt het niet alleen en daar mogen wij als buurgemeente niet de ogen voor sluiten. Als in groter (regionaal) verband bezien de samenvoeging van Abcoude en De Ronde Venen het beste zou zijn, dan moet dat serieus overwogen worden. Maar dat moet dan wel duidelijk worden aangetoond. En uiteraard mag in dat geval het belang van onze inwoners niet tekort gedaan worden. Het mag niet zo zijn dat de Rondeveense burger de rekening gaat betalen van tekorten of financiële risico’s in Abcoude. Er valt dus nog het nodige te onderzoeken en te onderhandelen waarbij de uiteindelijke voorstellen ook voldoende bestuurlijk en maatschappelijk draagvlak moeten hebben.

Reacties op 'Toekomst gemeente Abcoude'