Informatie-avond herindeling 30 september standpunt in twee minuten

woensdag 30 september 2009 09:25

Afgelopen 30 september werd door de gemeente De Ronde Venen een informatieavond gehouden voor de inwoners omtrent de meest recente ontwikkelingen met betrekking tot de herindeling. OP 15 oktober moet de raad een definitieve knoop doorhakken over haar voorkeuren en op deze avond was er dus gelegenheid om van gedachten te wisselen met de inwoners. De avond was ingedeeld in vier blokken, per blok twee stellingen met twee lokale fractievoorzitters. Hieronder de bijdrage van Hendrik Palm namens de CU/SGP-fractie.

De stellingen
# Een kleine gemeente is uitstekend in staat de mobiliteitsproblemen in de regio op te lossen.
# Vitaal houden van het landelijk gebied is gebaat bij een grote gemeente.

Geachte aanwezigen,

1. Ik ben hier om te horen hoe u denkt over de herindeling. Dat gaat meewegen in het eindoordeel van onze fractie. Maar ik sta hier niet blanco. We zijn al een tijdje met dit onderwerp bezig. We hebben al eens kleur bekend. Als reactie op de stellingen wil ik me dan ook helder uitspreken: Waar sta ik op dit moment? Aan het begin van deze avond. Dan hebt u nog een hele avond om mij op andere gedachten te brengen. Of uw steun uit te spreken!
  2. De stellingen spreken over “kleine” en “grote” gemeenten. Alleen Abcoude, Breukelen en Loenen zijn kleine gemeenten. Te klein om in deze tijd nog goed uit de voeten te kunnen. Dat geldt niet voor De Ronde Venen. De Ronde Venen heeft voldoende schaal en omvang. En als je dat punt eenmaal hebt bereikt, dan is het zeker niet “hoe groter hoe beter”. Verdere schaalvergroting is alleen verstandig als de meerwaarde aantoonbaar is. Anders zijn de risico’s en nadelen groter dan de voordelen. In de zorg en het onderwijs is duur leergeld betaald met doorgeslagen schaalvergroting.
  3. Dat gevaar zie ik ook in de grootste variant van allemaal: “Vecht en Venen”. Een “januskop”. Geen natuurlijke eenheid, maar twee verschillende werelden. De Vechtstreek is iets anders dan het veenweidegebied. En het Amsterdam-Rijnkanaal is echt een barrière. Het vitaal houden van het landelijk gebied (de tweede stelling) is echt niet in betere handen bij de grootste variant. En de grote mobiliteitsproblemen (de eerste stelling) liggen op het bord van Rijk/Provincie. Daar verandert de grootste herindelingvariant niets aan.
  4. Daarom is de grootste variant niet eens mijn tweede tweede keus (zoals u weet moet de gemeenteraad een eerste èn een tweede keus aangeven). De tweede keus is voor mij De Ronde Venen met Abcoude. Dat gaat spelen als Loenen, Breukelen en Maarssen er samen uitkomen. Een herindeling met alleen Abcoude is vrij overzichtelijk, de risico’s zijn relatief beperkt en er is wellicht wat efficiencywinst te behalen.
  5. Mijn eerste voorkeur is tot dusver echter: Geen herindeling voor De Ronde Venen. Vanuit onze gemeente is er geen aanleiding voor een herindeling en er is ook geen noodzaak. Het laatste onderzoek van het Rijk laat zien dat een samenvoeging van Breukelen, Abcoude en Loenen (de BAL-variant) alleen slecht scoort op draagvlak, maar verder voldoet aan alle gestelde eisen. Maar draagvlak is ook in de andere varianten een serieus probleem. Houdt het dan niet een keer op? Kunnen de drie kleine gemeenten, die de aanleiding voor de herindeling zijn, deze variant dan domweg blokkeren door niet te willen? Ook als alternatieven net zo omstreden zijn?

Ik dank u voor uw aandacht.

Reacties op 'Informatie-avond herindeling 30 september standpunt in twee minuten'