Algemene Beschouwingen en Begrotingsraad

maandag 14 november 2011 08:56

Afgelopen donderdag 10 november werd de jaarlijkse begrotingsraad gehouden voor het vaststellen van de begroting voor 2012. Naar de aanloop van die vergadering, hebben de fracties hun algemene beschouwingen vooraf ingediend. In de eerste termijn van de raadsvergadering hebben wij een samenvatting van onze algemene beschouwingen uitgesproken.

Mevrouw de voorzitter.

Het college is deze door de herindeling verkorte periode gestart met een ambitieus programma, zeker voor wat betreft het op orde brengen van de financiën. De noodzaak daarvan wordt nog eens bevestigd door het onlangs uitgebrachte DHV-rapport over de projecten. We komen daardoor steeds meer voor lastige keuzes te staan en geld voor nieuw beleid is er  nauwelijks tot niet. Dat dwingt de gemeente nog meer om in het kader van “kernachtig verbinden” het gesprek met de samenleving aan te gaan en in overleg met inwoners en ondernemers tot creatieve oplossingen te komen. Wij zullen in deze algemene beschouwingen daar een aantal voorbeelden van geven.

Onze fractie kijkt met genoegen terug op de bewonersavonden die het college dit voorjaar heeft gehouden naar aanleiding van het beleidsplan. Hoewel de opkomst wisselend was, laat het zien dat veel inwoners betrokken zijn op hun leefomgeving en de vele suggesties en bijdragen laten zien, dat inwoners graag hun bijdrage leveren aan de leefbaarheid van wijk en dorp. Niet voor niets kent onze gemeente een hoge vrijwilligersinzet en die moeten we koesteren. De ChristenUnie-SGP pleit dan ook voor een continuering van zulke bewonersavonden gedurende de hele collegeperiode.

We hebben het eerste jaar achter de rug waarin de gemeentelijke brandweer is opgegaan in de regionale brandweer van de VRU. In de aanloop naar deze ontwikkeling is veel gesproken over de positie van de vrijwilliger.  Juist het behoud van de vrijwillige brandweermensen is cruciaal voor een adequate brandweerzorg. Het moet dus, ook voor de gemeente, een blijvend punt van aandacht zijn. Per slot van rekening is een zelfde brandweerzorg zonder deze vrijwilligers eenvoudig weg onbetaalbaar.
De zichtbaarheid van de wijkagent wordt volgens het college niet alleen vergroot door fysieke aanwezigheid, maar ook door structurele communicatie. Onze fractie vindt juist die fysieke aanwezigheid van groot belang.  Als de bekendheid van de wijkagent niet meer is dan een foto in de krant, is dat nogal mager. Een wijkagent die zichtbaar is in zijn of haar eigen wijk, daar een praatje maakt met de burger op straat en zo hoort wat er leeft in zijn of haar wijk, draagt bij aan de veiligheidsbeleving.  Dat geldt ook voor de toegankelijkheid van de politiepost. We vragen het college dan ook nadrukkelijk om deze zaken bij de politie onder de aandacht te houden.

Door de maatregelen van de rijksoverheid gaat er het nodige op de gemeenten afkomen. Het aantal arbeidsgehandicapten dat nu nog gebruik maakt van de sociale werkplaatsen, moet verminderen: er moet meer opvang komen in reguliere banen binnen het bedrijfsleven. Tegelijkertijd kort de rijksoverheid op het reïntegratie-budget. Bovendien heeft de gemeente te kampen met een toename van het aantal uitkerings-gerechtigden, zowel via de Wet Werk en Bijstand als via de Wet Investeren in Jongeren.  De gemeente zal dit niet alleen op kunnen lossen. Hiervoor is een goede samenwerking met (lokale) ondernemers onmisbaar. De gemeente heeft in regionaal verband al het nodige overleg gevoerd, maar de ChristenUnie/SGP fractie ziet ook graag een actief overleg met de lokale ondernemers. Concreet denken wij hierbij aan het weghalen van bureaucratische hinderpalen die een belemmering vormen voor ondernemers om hiermee aan de slag te gaan.

Eerder hebben wij in onze algemene beschouwingen aandacht aan besteed aan het project Nuchter Verstand. De aanleiding voor dit project was destijds een grondig onderzoek van de GGD met schrikbarende resultaten. Hoe is de situatie nu? Wat zijn de resultaten van al de inspanning? Daar hoort wat ons betreft ook het monitoren van de coffeeshop bij, zoals in het coalitieakkoord is afgesproken. De burger zou hier wat ons betreft beter geïnformeerd moeten worden over het alcohol en drugsgebruik in onze gemeente en het project Nuchter Verstand.  Juist het besef bij ouders over de schadelijke gevolgen van (overmatig) alcohol en drugsgebruik is van groot belang. Zij immers, kunnen als opvoeders reeds in een vroeg stadium het besef van de gevaren van dit gebruik “inslijpen” bij hun kinderen. Daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen.

De ChristenUnie-SGP wil zich inzetten voor het behoud van (sociale) gemeenschappen. Het gezin neemt hierbij een bijzondere positie in. Het gaat ons aan het hart als relaties stukgaan en mensen daardoor beschadigd worden, vooral als er ook kinderen bij betrokken zijn. In ons verkiezingsprogramma hebben we daarom aandacht gevraagd voor preventief beleid ten aanzien van echtscheidingen. Op ons verzoek is dat punt ook in het coalitieakkoord opgenomen.
We beseffen dat de overheid niet kan voorkomen dat problemen in relaties ontstaan en willen ook niet dat de overheid zich actief gaat bemoeien met de privélevens van burgers. De ChristenUnie-SGP vindt echter, dat de overheid wel de taak heeft om, voor zover dat in haar vermogen ligt, bij te dragen aan een samenleving, waarin mensen tot hun recht kunnen komen, ook in hun relaties.
In onze gemeente zijn het afgelopen jaar 105 huwelijken of partnerschappen gesloten. In datzelfde jaar zijn er 65 ontbonden!  Wat ons betreft veelzeggende cijfers. Relaties die ontbonden worden met (vaak) alle negatieve sociale en maatschappelijke gevolgen van dien.
Op dit moment zijn er in onze gemeente wel activiteiten van bv maatschappelijk werk bij relatie-problemen, maar het komt dan vaak neer op het begeleiden van de ouders in het scheidingsproces. Onze fractie zou veel eerder en preventiever tewerk willen gaan. Het aanbieden of volgen van een relatie- of huwelijkstraining wordt soms gezien als overbodig, belerend en betuttelend. De ChristenUnie-SGP is echter van mening dat een dergelijke instrument juist een goede investering kan zijn voor de toekomst. Wij vragen het college dus om hier positief op in te gaan en de afspraak in het coalitieakkoord  uit te voeren door  samen met het maatschappelijk werk deze kans te benutten.

De belasting van ons milieu en de toekomstige schaarste van fossiele brandstoffen maken een integrale toepassing van duurzaamheidsbeleid, ook op gemeentelijk niveau, van het allergrootste belang. Daar nu in investeren is een noodzaak om onze omgeving ook leefbaar te houden voor de generaties na ons. Want wij hebben deze aarde slechts “te leen gekregen van de Heere God en moeten die zo beheren, als goede rentmeesters, dat ook ons nageslacht er nog kan leven”.
Daarom ondersteunen wij van harte het beleid van het college om ook in 2012 door te gaan met duurzaamheidbeleid. Het opwekken van duurzame energie door een combinatie van zonne-energie, windenergie, biomassa en warmte/koudeopslag, naast energiebesparing, zou daarbij ook een speerpunt moeten zijn. De gemeente zal die echter niet zelf moeten gaan realiseren. Zij is geen energiebedrijf. Maar de gemeente kan wel faciliteren als er ondernemers of bewoners zijn, die met initiatieven komen.
De in de begroting genoemde “Energiemarkt” is inmiddels omgedoopt in “Evenement duurzame inwoners”; die verbreding steunen wij. Want duurzaamheid heeft ook betrekking op bijvoorbeeld minder afval creëren en het uitbouwen van de mogelijkheden tot het inzamelen van  gescheiden afval. Maar ook verduurzamen van de woningbouwprogramma’s. Met al deze maatregelen kunnen we aan het rentmeesterschap een verdere invulling geven.

In onze algemene beschouwingen bij de begroting 2009 schreven we: De “ChristenUnie/SGP maakt zich zeer, zeer grote zorgen over het ontwerpbestemmingsplan Marickenland/Marickenzijde”.  We hebben dat toen onderbouwd met een achttal argumenten, waaronder het reeds vestigen van de natuurbestemming op de agrarische bedrijven, terwijl het aanpalend beleid  onvoldoende was uitgewerkt. Inmiddels heeft de Raad van State, met name met betrekking tot de positie van de agrarische bedrijven, het bestemmingsplan vernietigd. Ook het aankoopbeleid heeft nog niet dat doorslaand succes gehad, dat zo gewenst is. Van de ca 500 ha oppervlakte is tussen 2009 en 2011 ongeveer 33 ha (nog geen 10%) verworven. Met name het gewijzigde rijksbeleid ten aanzien van natuurontwikkeling en de daarmee gepaard gaande beperking van de financiële middelen zullen realisatie van de recreatie- en natuuropgave in Marickenland er niet eenvoudiger op maken. Er zal dus uit een ander vaatje getapt moeten worden. Niet de overheid tegenover de agrariërs, maar samen kijken wat (nog) mogelijk is. Daarbij zou er wat onze fractie betreft, ook ruimte kunnen zijn voor een bepaalde agrarische invulling die aanvullend kan zijn op de recreatie. De ChristenUnie-SGP is van mening dat alternatieven in de vervolggesprekken met de partners in de samenwerkingsovereenkomst besproken moeten worden. Dan kunnen aanvullende mogelijkheden meegenomen worden in het gesprek met de agrariërs om te komen tot oplossingen die zij zelf kunnen oppakken of, indien ze dat niet willen, de (financiële) mogelijkheden bieden om op basis van de altijd bedoelde vrijwilligheid hun bedrijf elders voort te zetten.

DVH gaat in haar rapport uit van een afzet van ongeveer 100 woningen per jaar, de helft van de bouwambities die we de afgelopen jaren voor ogen hadden. Hoe groot de woningbehoefte precies is, moet blijken als de cijfers uit het woononderzoek binnenkort bekend worden. Wel zien we een ontgroening (wegtrekken van jongeren) van onze gemeente, die mede veroorzaakt wordt door het niet beschikbaar zijn van goede en betaalbare woningen voor starters en door de stagnatie in de doorstroming. De ChristenUnie-SGP is van mening, dat hier bij de toekomstige bouwplannen nadrukkelijk naar gekeken moet worden.
Verder is onze fractie van mening, dat de gemeente de regie over het woningbouwprogramma moet hebben en  moet houden; niet de projectontwikkelaars, maar de gemeente moet bepalen aan welke eisen bouwprogramma’s dienen te voldoen. Wel te verstaan: op basis van de behoefte die in onze gemeente leeft. De eventuele particuliere. Daarnaast pleiten wij voor een zogenaamd Fonds Bovenwijkse Voorzieningen. Vanuit dit fonds kan de gemeente dan mede het onderhoud of de realisatie van wegen, bruggen, speelvoor-zieningen, straatmeubilair etc… financieren. De omvang van de afdracht kan daarbij gerelateerd worden aan de aard / waarde van de te bouwen woningen.

Voor de ChristenUnie-SGP geldt aan de ene kant als uitgangspunt dat we insteken op vooral kleinschalige recreatie, waarbij natuur en cultuur een speerpunt is. We moeten daarbij zuinig blijven op wat we hebben. De rust, de landelijke uitstraling  en het pittoreske van een aantal van onze kernen zijn juist de unieke aspecten van ons gebied. Ook de monumenten dragen in belangrijke mate bij aan de kwaliteit van onze eigen leefomgeving, maar hebben ook aantrekkingskracht op mensen daarbuiten.
Aan de andere kant is de ontwikkeling van onze gemeente als een aantrekkelijke recreatieve gemeente als speerpunt in het coalitieakkoord benoemd. En terecht, want we hebben een geweldige potentie met de Vinkeveense Plassen, prachtige historische kernen zoals Baambrugge en Abcoude, agrariërs die recreatieve functies aanbieden, fiets- en waterverbindingen, de Stelling van Amsterdam, en noem maar op. Alleen het aanbod is versnipperd, er zijn geen arrangementen, de communicatie is onduidelijk en situationeel en de toegang tot de plassen is een knelpunt. Er valt dus veel te verbeteren om de uitstraling van onze gemeente en daarmee de recreatieve economie, een impuls te geven. Wij denken dan concreet aan een eenduidig en compleet communicatie-platform, waarin alle recreatieve mogelijkheden benoemd zijn. Wij vragen het college dan ook om dit, samen met de recreatie-ondernemers en andere belanghebbende partijen op te pakken. Wellicht dat er bepaalde aanpassingen in voorzieningen of beleid nodig zijn; daar moeten we ruimte voor bieden voor zover het past binnen de recreatie-visie die bij onze gemeente hoort dan wel ondersteuning bieden aan bijvoorbeeld eigenaren van monumenten om deze in stand te houden.
Met betrekking tot de Vinkeveense Plassen vragen we in het bijzonder aandacht voor de legakkers. We hebben enerzijds de teloorgang van de legakkers en anderzijds de verrommeling  daarvan door de diverse bouwsels, met eigen ogen gezien. Wij roepen het college op, om samen met de provincie, het gesprek aan te gaan met de nieuwe Belangenvereniging  Vinkeveense Legakkers en andere belanghebbenden, zoals  o.a. het recreatieschap en natuurmonumenten, om te komen tot een convenant als basis voor nieuw beleid. Het voordeel van een convenant is, dat er dan een bindende afspraak met zelfregulering van partijen ligt, waardoor de handhaving ook minder kostbaar zal zijn.

Zoals aan het begin gezegd: de financiële situatie is zorgelijk. De reserves verdampen in rap tempo en we krijgen de begroting nauwelijks sluitend. Ook de uitkomsten van de septembercirculaire en de informatie over het re-integratiebudget (beiden nog niet in de begroting verwerkt) maken de situatie er niet beter op. Het college ziet een groot deel van de oplossing in besparing op de bedrijfsvoering. Echter, in een tijd waarin steeds meer taken op de gemeente afkomen, vragen wij ons af, of we dan nog wel de kwaliteit kunnen leveren, die nodig is. Want laten we wel zijn: ook aan besparingen op de bedrijfsvoering zijn grenzen. In dit licht bezien, is een bescheiden verhoging van de gemeentelijke belastingen en heffingen voor onze fractie bespreekbaar.

Tenslotte
De fractie ChristenUnie-SGP is na de verkiezing toegetreden tot het college en onderdeel van de coalitie geworden. Dat hebben we gedaan in de overtuiging dat we dat niet uit eigen kracht doen, maar wij verwachten het hierin van onze God, dat Hij op het gebed wijsheid en inzicht wil geven. Wij geloven dat Zijn Zegen onmisbaar is voor een leefbare en dynamische samenleving, voor burgers om op een goede manier met elkaar om te gaan, voor bestuurders om de juiste beslissingen te nemen. Deze visie vindt haar oorsprong in ons christelijk geloof, dat ons leert om God lief te hebben boven alles en onze naaste als onszelf.  Dat inspireert ons om dienstbaar te zijn aan de samenleving  en  tot het bedrijven van politiek, vrij van zelfzucht en eigenbelang, maar met perspectief voor de toekomst.

Wij wensen u, politici en burgers, van harte Zijn Zegen.

De Ronde Venen, november 2011.
Wim Stam, Harmen Hoogenhout, Arie Vossestein, Marco Blokhuis.

Vervolgens heeft onze fractie een drietal moties ingediend:

1. Overleg met lokale ondernemers (verzoek om naast de inspanningen in regionaal verband die ook nadrukkelijk in te zetten op overleg en het maken van afspraken met lokale ondernemers en ondernemersverenigingen om te komen tot een plan van aanpak waarin meer mensen aan werk geholpen worden, zo nodig via stages, detachering, parttime banen en professionele begeleiding).
  2. Nuchter Verstand (verzoek om actief de inwoners oer de activiteiten en de resultaten van het project Nuchter Verstand te informeren, bijvoorbeeld via de gebruikelijke gemeentepagina)
  3. Fonds Bovenwijkse Voorzieningen (verzoek te onderzoeken of men kan komen tot een Fonds Bovenwijkse Voorzieningen = die fonds wordt gevoed door afdrachten vanuit woningbouwprojecten en gebruikt voor investeringen en onderhoud van bovenwijkse voorzieningen. De afdracht zou gedifferentieerd moeten worden naar aard en waarde van de betreffende te bouwen woningen, zodat starterswoningen betaalbaar blijven).

De eerste motie hebben wij, naar aanleiding van de reaktie van de wethouder (naar haar oordeel is dit overleg er al in voldoende mate) ingetrokken. De tweede motie is (tot onze verbijstering) niet aangenomen. Toch hopen we dat het college hier wel wat mee gaat doen, gezien de reaktie van de wethouder. De derde motie is wel aangenomen.

Bijlagen (zie gekoppelde documenten)

AB-B2012-CUSGP-Def.pdf129,1 kBapplication/pdfdownload
Motie Fonds Bovenwijkse Voorzieningen.pdf45,9 kBapplication/pdfdownload