Subsidie de Baat / afstoten accomodatiegebonden jeugdwerk

donderdag 28 juni 2012 15:23

Bij de begrotingsbehandeling in november 2011 is een motie aangenomen waarin het college werd gevraagd alternatieven te zoeken voor het bezuinigen van 5% op de subsidie op voor de Baat. Uiteindelijk kiest het college ervoor het voorstel van de Baat te volgen door dit te realiseren via het aanpassen van het jeugdwerk. Door dat niet meer accomodatiegebonden te laten zijn, druk de exploitatie van De Fabriek niet meer op de begroting van De Baat. De Fabriek kan dan ook een andere (neven-)bestemming krijgen. Wij hebben in de raad van 28 juni 2012 onze steun aan dit voorstel als volgt toegelicht.

Mijnheer de voorzitter,

Met het onderhavige raadsvoorstel en -besluit kan de fractie van de CU/S.G.P. instemmen.

Door het anders inrichten van het accommodatiegebonden jongerenwerk, wordt een bezuinigingsopdracht van 5 % bij de stichting De Baat in 2012 gerealiseerd. Nadrukkelijk hebben wij in het raadsvoorstel er kennis van genomen, dat het jongerenwerk daarmee niet verloren gaat, maar meer wijkgericht aangepakt gaat worden. De jongerenwerkers gaan meer de straat op. Wij achten dat een goede ontwikkeling, want naar onze overtuiging zullen ze daardoor een groter deel van de jeugd bereiken. Temeer als dat “de straat opgaan” ook betekent “de straat opgaan” in de meerdere kernen die onze gemeente rijk is.

Bovendien, en dat moeten we bij dit onderwerp goed bedenken, krijgt het college de opdracht een nieuwe huurder te zoeken voor De Fabriek en daarbij zorg te dragen dat deze locatie beschikbaar blijft voor het jongerenwerk. Dat die mogelijkheid goed denkbaar is, bleek tijdens de laatste vergadering van de commissie “Inwoners en Samenleving”. Zonder op zaken vooruit te willen lopen, was ik onder de indruk van de mogelijkheden die voor jongeren in De Fabriek ontwikkeld kunnen worden.

In het raadsvoorstel wordt beargumenteerd waarom de 5% bezuinigingsdoelstelling slechts alleen behaald kan worden binnen het kader van het jongerenwerk. Op dit moment kunnen wij  volgen om niet te bezuinigen op andere producten die stichting De Baat levert. Maar voorzitter, dat mag niet betekenen, dat er niet steeds kritisch gekeken moet worden naar meer bezuinigingsmogelijkheden. We kennen de opmerkingen van de rekenkamer over bijvoorbeeld de overheadkosten. Maar, je zult ook steeds zorgvuldig moeten blijven kijken naar de omvang van de formaties voor de verschillende producten. Om die redenen kun je de vraag stellen of het op pagina 2 van het raadsvoorstel niet beter ware geweest als daar gestaan had: “op dit moment als onwenselijk beschouwd” i.p.v. “als onwenselijk beschouwd”.

Reacties op 'Subsidie de Baat / afstoten accomodatiegebonden jeugdwerk'