Voorjaarsnota 2012

donderdag 28 juni 2012 15:24

Dit jaar zal een belangrijk jaar worden als het gaat om het gezond maken van de financiele situatie van de gemeente. In de voorjaarnota wordt door het college aangegeven hoe men dat in de komende jaren wil realiseren. Hoewel de feitelijke bezuinigingsbesluiten in detail nog niet bekend zijn, wordt in deze nota wel de koers aangegeven (zoals weergegeven in de tabel). Onze fractie heeft het college in deze koers haar steun toegezegd met de volgende motivering.

De pot is leeg. En voorlopig zijn de kansen om die snel te vullen minimaal. Daarnaast geven we per jaar structureel meer uit dan we structureel aan inkomsten hebben. De afgelopen jaren hebben we van ons spaarbankboekje geleefd, maar dat kun je natuurlijk niet vol blijven houden. Dus moet de broekriem aangehaald worden. Dat is de belangrijkste boodschap vanavond naar onze inwoners toe. U zult in de komende jaren wat minder van uw gemeente mogen verwachten. En dat dit pijn doet, hebben we de afgelopen maanden al gezien onder andere bij het doorvoeren van eerder vastgestelde bezuinigingen op groenonderhoud en op subsidies.

Het meest interessante deel in de voorjaarsnota staat op pagina 12, een klein tabelletje, wat ook in het raadsvoorstel is overgenomen, en een beeld geeft waar de bezuinigingen in de komende vier jaar gerealiseerd moeten worden. Per zogenaamd domein zo tussen de 6 en 8% aangevuld met een verhoging van de inkomsten door een voorgenomen stijging van de tarieven. Saillant detail: laat de doelstelling van 750000 euro in 2015 nu precies het bedrag zijn, dat we missen aan OZB inkomsten door bij de herindeling de tarieven niet budgetneutraal te harmoniseren. Een voorstel waar onze fractie in november 2010 geen gehoor voor vond, maar waar we nu toch naar toe zullen moeten.

De vraag is nu, is de bezuinigingsdoelstelling toereikend? En is de verdeling evenwichtig en rechtvaardig.

Om met het eerste te beginnen: dat weten we niet. Het is onzeker wat er de komende jaren gaat gebeuren met bijvoorbeeld de uitkering uit het gemeentefonds, of met de inkomsten uit bouwprojecten. Het college heeft wel een buffer ingecalculeerd van ca 1 miljoen in 2015. Maar of dit voldoende is, zal de tijd moeten leren.

En dan de tweede vraag. Per onderdeel geeft het college in de voorjaarsnota wel indicaties waarnaar ze kijken om de bezuinigingen te zoeken, maar ook wij hebben een beetje het gevoel dat we een blanco cheque tekenen. Want wat zijn nu precies die maatregelen waardoor we in 2015 bijna een miljoen minder uitgeven in het maatschappelijk domein. Om een idee te geven: de ca 6% in het maatschappelijk domein is ongeveer een kwart van onze huidige subsidiebegroting. En vooral; wat zijn de effecten daarvan.
De beleidsuitgangspunten passen ons overigens wel en komen dicht bij wat wij hierover in 2010 in ons verkiezingsprogramma schreven.

“Voor subsidies moeten duidelijke voorwaarden komen. De criteria zijn duidelijk, eerlijk, rechtvaardig en consequent. Subsidies moeten het eigen initiatief stimuleren, niet lamslaan. ….. Dus één van de toetsingscriteria voor het subsidiebeleid is dat instellingen zelf actief fondsen werven en eigen bijdragen (in tijd of geld) leveren om de kosten te dragen.”
“Met de sterk stijgende kosten van de zorg zal in de toekomst een steeds groter beroep worden gedaan op zelfredzaamheid, eigen verantwoordelijkheid en sociale netwerken. In dat kader zijn zowel buurt als kerkverbanden van onschatbare waarde.”

Er gaan nu stemmen op in deze raad om alleen een besluit te nemen over de totaalsom, maar de onderdelen voor kennisgeving aan te nemen. Maar daarmee gaan we voorbij aan de doelstelling van de voorjaarsnota namelijk kaders stellen voor het college met het oog op de begroting. En kaders stellen is iets wat wij de afgelopen maanden meerdere fracties hebben horen roepen als een belangrijke taak voor de raad. Een reden te meer om de voorjaarsnota dus (al dan niet geamendeerd) aan te nemen.

De ChristenUnie-SGP-fractie gaat er van uit dat ons college verstandige en weloverwogen keuzes zal maken bij het uitwerken van de bezuinigingsopgave en de verwerking in de begroting. En als we in november bij de begroting constateren, dat er toch onevenredige effecten ontstaan, hebben we dan alsnog de mogelijkheid om de keuzes bij te stellen. Wij zullen deze voorjaarsnota dus integraal steunen en spreken daarmee het vertrouwen uit in dit college om te komen tot een fair en evenwichtig bezuinigingspakket.

Bezuinigingsvoorstellen

Bedragen x € 1.000