Beheersplan wegen

donderdag 28 juni 2012 15:23

Mede als gevolg van de herindeling was er behoefte aan een herzien beheersplan wegen. In de raad van 28 juni 2012 heeft het college een drietal scenario’s voorgelegd met een voorkeur voor de goedkoopste variant gezien de financiële situatie van de gemeente. Wij hebben dat met enige tegenzin gesteund, maar zijn wel blij met de toezegging van het college om invulling te geven aan de twee concrete vragen die we daarbij stelden.

Dat onderhoud aan de infrastructuur veel geld kost, weten we inmiddels maar al te goed. Wij hebben daar in onze bijdrage over de programmarekening al een paar woorden aan gewijd.
Voor ons ligt een raadsvoorstel, waarin een drietal scenario’s  worden geschetst voor de periode van 2012-2016 met betrekking tot wegenonderhoud. Afhankelijk van de keuze gaat ons dat tussen de 12 en 17 miljoen euro kosten. En dat geld hebben we eigenlijk niet.

Het college stelt nu voor om scenario 2 te kiezen, waarmee we in de periode tot en met  2016 beperkt onderhoud uitvoeren en in de jaren daarna tot 2021 een inhaalslag moeten maken. Daarbij zal in 2022 naar schatting zo’n 10-15% van de wegen achterstallig onderhoud hebben. Met deze keuze schuiven we de kosten dus door naar de toekomst: een weinig duurzame oplossing. Tegelijkertijd is de huidig financiële realiteit van onze gemeente zodanig, dat er niet veel te kiezen valt, als we andere voorzieningen nog enigszins in stand willen houden. Zo dadelijk behandelen we de voorjaarsnota en dan wordt duidelijk dat we over de hele linie van uitgaven zo’n 6-8% zuiniger aan moeten gaan doen.

Nu dus kiezen voor een weliswaar duurzamer, maar kostbaarder scenario is om die reden niet realistisch te noemen. Daarom zullen we deze keuze steunen.
Wel hebben we twee concrete wensen voor het college.

Slijtage en schade aan de wegen wordt veroorzaakt door het gebruik. Zeker in onze gemeente met een aantal wegen die op een slappe ondergrond gelegen zijn, kunnen gewicht, asdruk en intensiteit van gebruik het verschil maken over het moment waarop en de mate waarin geld in de grond gestoken moet worden. De ChistenUnie-SGP-fractie vraagt het college dus om te onderzoeken of er maatregelen genomen kunnen worden die de belasting van deze kwetsbare wegen vermindert zonder dat het economische activiteiten onevenredig belemmert. En om deze maatregelen waar nodig in het op te stellen verkeerscirculatieplan te verwerken.

Ons tweede verzoek heeft te maken met de uitvoering. In 2008 werd door de raad van de voormalige gemeente De Ronde Venen 6 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het inhalen van achterstallig onderhoud. In het raadsvoorstel lezen we nu dat de helft daarvan niet besteed is aan de wegen waar dat bij aanvang in 2008 voor was bedoeld. Om verschillende redenen hebben gedurende de periode 2008-2012 andere wegen ineens prioriteit gekregen, waardoor nog steeds meer dan 10% van de wegen achterstallig onderhoud kent. Wij willen graag dat de raad in de komende planperiode duidelijker hierbij betrokken wordt en stelt voor dat het college op korte termijn (zeg voor 1 november 2012) een overzicht aan de raad te verstrekt van de te onderhouden wegen over de periode van het beheersplan. In dat overzicht zou dan ook de prioritering en de motivering daarvan, de aard van de werkzaamheden en de ingeschatte risico’s zichtbaar moeten zijn.  Daarnaast stellen wij voor dat het college gedurende de periode 2012-2016 de raad minimaal halfjaarlijks rapporteert over de voortgang van de uitvoering. In die rapportage dan ook graag een opgave van de afwijkingen van de oorspronkelijke planning en de motivering daarvan alsmede een bijgewerkte risico-analyse.
Met betrekking tot beide vragen zijn door de wethouder toezeggingen gedaan, die voor de ChristenUnie-SGP-fractie voldoende zijn om het raadsvoorstel te steunen.

Reacties op 'Beheersplan wegen'