Campagnedag in de Ronde Venen met Herman Wegter

zaterdag 08 september 2012 21:44

Op de laatste zaterdag voor de verkiezingen van as woensdag 12 september is ook de ChristenUnie in De Ronde Venen de straat op gegaan. Met een bakfietstournee trokken we langs de kernen.

Zaterdagochtend 8 september om 10 uur stond het campagneteam (Jan Nagel, Wim Stam en Krijno Verbruggen) klaar aan de Baambrugse Zuwe in Vinkeveen met een bakfiets vol spullen, beplakt met posters en voorzien van een fier wapperende vlag. Zo vertrokken we met drie man richting Abcoude, waar we rond kwart voor 11 in de Hoogstraat arriveerden. Daar waren nog drie CU-leden (Jaco de Groot, Harmen Hoogenhout en Jan Hendrik van Sligtenhorst) aanwezig en even later sloot Herman Wegter (nummer 7 op onze Tweede Kamer kandidatenlijst) aan. In drie kwartier tijd ontmoetten we vele tientallen mensen in het hart van Abcoude om ze te informeren wat de ChristenUnie met ons land voor heeft.

Rond half twaalf toog de karavaan naar Baambrugge, onze volgende stop in de campagnetour. Daar was de drukte op straat aanzienlijk minder en dus zijn we de huizen maar langs gegaan.

De volgende halte in deze tour was de Baambrugse Zuwe voor een korte lunch. De leden uit Abcoude/Baambrugge hadden ons inmiddels verlaten waarna we de derde kern Vinkeveen aandeden. Daar stond Fumulambo Motumbo al op ons te wachten. Rond het winkelcentrum Zuiderwaard folderden we verder men deze nieuwe  bezetting.

De vierde kern op de route was Wilnis, waar het bijzonder druk was in een deel van de Dorpsstraat en de Herenweg. Een gezellig braderie is natuurlijk een uitgelezen mogelijkheid om veel mensen te ontmoeten en te spreken. En daar bewees Herman wederom zijn diensten en waarom hij onlangs de prijs "eenvoudig praten" had verworven, want in begrijpelijke taal legde hij desgewenst uit wat de ChristenUnie voor heeft met bijvoorbeeld de zorg in Nederland.

Helaas kon Herman niet mee naar onze laatste stop in Mijdrecht. Hij vierde die dag ook nog zijn trouwdag, dus we zijn al heel blij dat hij daar een paar uur voor ons voor wilde opofferen. Daarom trokken we drieman sterk tenslotte naar De Lindeboom in Mijdrecht. Mede door de Culinaire Venen (en uiteraard het prachtige weer) was het gezellig druk op straat. Dat gaf ons de gelegenheid om een groot aantal mensen te spreken waaronder de nodige zwevende kiezers en sceptische (of soms ronduit cynische) kiezers.
De politiek heeft geen goede naam zo hier en daar, maar met een paar goede voorbeelden konden we ze soms toch op andere gedachten brengen. We vertelden ze bv over het initatief van Arie Slob met betrekking tot het nationaal onderwijsdebat begin dit jaar, of zijn initatief voor het Lenteakkoord. We legden uit dat een ook kleine partij als de ChristenUnie heel effectief kan zijn (volgens een Volkskrantonderzoek was de ChristenUnie in de afgelopen twee kabinetsperioden de succesvolste fractie in de Tweede Kamer. De fractie telde de meeste aangenomen moties per Kamerlid). Daarnaast proefden we ook veel waardering voor onze kandidaten die een integere en betrouwbare indruk geven bij de mensen. Mooie positieve signalen, die hopelijk woensdag tot een prima uitslag leiden. Wij hebben er ons best voor gedaan.

We zijn in ieder geval wel opgevallen. Onze bakfiets met wapperende vlag, kreeg de nodige commentaar onderweg. De ChristenUnie was dus zichtbaar aanwezig in De Ronde Venen. De onderstaande foto's geven een sfeerimpressie van deze dag.

Reacties op 'Campagnedag in de Ronde Venen met Herman Wegter'