KADERNOTA SPORT

donderdag 20 september 2012 21:45

De kadernota sport geeft een goed beeld van de huidige sportsituatie in onze gemeente

Twee belangrijke zorgpunten zijn de beperkte financiƫn van de gemeente (en de daarmee samenhangende noodzaak tot bezuinigen) en de moeite om de noodzakelijke vrijwilligersorganisaties op peil te houden om voldoende professioneel sport te kunnen bedrijven.

De nota spreekt van de kritische sportconsument: wij hopen dat die kritische sportconsument dan ook zijn inzet als vrijwilliger toont als hij van mening is dat het allemaal beter moet en kan.

Na een uitgebreide beschouwing in hoofdstuk 2, komt de nota tot een formulering van de koers voor de toekomst in hoofdstuk 3. Meest concreet is de nota bij de geformuleerde ambities in hoofdstuk 4. Daarmee geeft de nota wel duidelijk aan waar de gemeente naar toe wil met het sportbeleid in de komende jaren.

Uiteraard hangt het sportbeleid nauw samen met het accommodatiebeleid. Dat komt misschien nog wel het duidelijkst naar voren bij de uitwerking van het financieel kader. Daarom is het goed dat we tegelijk ook heldere kaders hebben geformuleerd over het accommodatiebeleid. De twee beleidsterreinen kunnen nu samen optrekken.

Wat naar onze mening toch onderbelicht blijft is het domein van ouderensport en gehandicaptensport.

Gezien de demografische ontwikkeling, wordt ouderensport steeds belangrijker en dat heeft toch zo zijn eigen dynamiek waaronder de keuzes met betrekking tot de sport die ouderen beoefenen.

We hebben net de Paralympics achter de rug met geweldige resultaten voor de nederlandse equipe (bijna 40 medailles). Dat toont aan dat gehandicaptensport inmiddels een volwassen tak aan het worden is, waar sportbeleid en sportverenigingen op moeten inspringen. In de kadernota komen we dit alleen tegen bij ambitie 8. En dat is wat ons betreft wel erg mager.

We hopen dus dat bij de verdere uitwerking van het sportbeleid en bij de samenwerking met sportverenigingen en sportaccommodaties deze twee aspecten meer aandacht krijgen, dan de nota nu vermeld.

Afgezien van deze twee kritische kanttekeningen, zijn we positief over deze nota en zullen dus instemmen met het raadsvoorstel.

Reacties op 'KADERNOTA SPORT'