Recreatievisie

recreactievisiemaandag 13 januari 2014 09:41

In de raad van 9 januari werd ook de Visie Recreatie en Toerisme behandeld. Deze visie sluit goed aan bij onze opvattingen over recreatiebeleid zoals we dat in ons verkiezingsprogramma hebben opgenomen. Met onderstaande bijdrage in de raad hebben we onze instemming toegelicht.

De Visie Recreatie en Toerisme is een duidelijk en realistisch stuk. De gemeente heeft ambities, maar onderkent ook haar begrenzingen. Het type recreatieve gemeente wat in de visie is geschetst, past binnen de ideeën die mijn fractie daarover heeft en in ons verkiezingsprogramma in 2010 is weergegeven. Het zal duidelijk zijn, dat mijn fractie deze visie van harte steunt.

De uitdaging zit in de samenwerking. En daarbij zijn vooral de ondernemers en andere lokale partijen nodig. De eerder deze avond in dit gemeentehuis gepresenteerde informatiezuil, door een ondernemer opgezet, is daar een mooie voorbeeld van.

En wij zijn het eens met de uitspraak van de heer Stigter in de commissie; ook de ondernemers buiten Vinkeveen kunnen en moeten daar een rol bij spelen.

Mijn fractie is van mening, dat met een goede samenwerking, slimme arrangementen en een gelikte marketing de recreatieve kracht van onze gemeente goed tot zijn recht kan komen. Laat ik de visie eens uitbeelden in twee concrete voorbeelden.

We schrijven 2018; de heer en mevrouw Jansen uit het oosten van ons land hebben een goed artikel gelezen in Landleven over de cultuurhistorische elementen in onze gemeente. Zij besluiten hun vakantie hier door te brengen en kiezen voor een verblijf in het nieuwe hotel langs de A2. Daar aangekomen worden ze verrast met een welkom boekje met veel informatie, waaronder een wandel en fietskaart, kortingsbonnen en leuke arrangementen. Eén van die arrangementen is het gebruik van een elektrische leenfiets. Twee weken lang trekken ze door ons polderlandschap, bezoeken het museum, een aantal forten, verschillende molens, maken een wandeltocht over het Oude Hollandse Waterlinie pad en  genieten van de voortreffelijke maaltijden bij de verschillende horecagelegenheden, die deelnemen aan de arrangementen.

Een paar weken later arriveert het gezin De Jong uit Groningen (vader, moeder en twee zoons) in De Ronde Venen. Ook zij hebben in een watersportmagazine gelezen over de ongekende mogelijkheden in onze gemeente.  Halverwege de zaterdagmiddag arriveren zij met hun caravan op de boerencamping Demmerik van de familie Van Eck. Ook daar ligt dat mooie welkom boekje voor het gezin klaar. De jongens hebben al snel de Vinkeveense plassen ontdekt en met de leenfietsen zonder electrische motor (die hebben zij niet nodig) is dat snel bereikt. De weken vliegen om met duiken, waterskieen, zwemmen, varen en vissen. Oja, en dat stoere klimpark aan de Heul viel ook goed in de smaak. Het hele gezin maakt ook graag de speurtocht door het maisdoolhof, dat een boer in de Waverveense polder heeft aangelegd en ook deze familie weet (met behulp van de aantrekkelijke kortingsbonnen) de lokale horeca wel te vinden.

Het is maar even voorbeeld, maar het spreekt ons wel aan. En het zou toch zonde zijn als we die mooie kansen de rest van ons land en daarbuiten zouden onthouden. Wij roepen dan ook de lokale stakeholders op om dit beeld waar te maken en zo een sterke recreatieve mini-economie gestalte te geven.

Reacties op 'Recreatievisie'