Dieptrieste actie van de VVD

maandag 06 januari 2014 09:35

In de raadsvergadering van donderdag 19 december werd onverhoeds door de VVD fractie de aanval op wethouder Schouten ingezet. De VVD fractie gaf aan dat naar haar oordeel in plaats van wethouder Schouten een wethouder met meer financiƫle kennis (bedoeld wordt uiteraard VVD-wethouder Palm) de gemeente zou moeten vertegenwoordigen in het algemeen bestuur van de Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU). Feitelijk vindt de VVD dus dat wethouder Schouten niet competent genoeg is. De VVD fractie wilde dat het college zou toezeggen een andere portefeuillehouder naar de eerstvolgende algemeen bestuursvergadering te zullen afvaardigen, zo niet, dan zou men daarvoor een motie indienen.

Een frontale aanval waar noch het college, noch andere fracties (ook de coalitiefracties) vooraf van op de hoogte waren.

Het college heeft vervolgens aangegeven aan die eis niet te zullen voldoen, waarop de motie volgde. Die mocht van de VVD fractievoorzitter de heer Van Olden geen motie van wantrouwen genoemd worden. Maar wie het besluit in de motie leest, weet dat het feitelijk een motie van wantrouwen is: “met ingang van heden de huidige vaste vertegenwoordiger in het AB van de ODRU te vervangen door een ander collegelid. Dit om situaties zoals zich tot op heden hebben voorgedaan in de toekomst te proberen te voorkomen”. Deze motie is uiteindelijk verworpen (alleen D66 steunde de VVD).

Feitelijk zegt de VVD daarmee, dat de grote tekorten als gevolg van het mismanagement bij de ODRU het directe gevolg zijn van de inbreng en houding van wethouder Schouten in dat algemeen bestuur. En dat terwijl raadsbreed bekend is, dat het juist wethouder Schouten is, die al meer dan een jaar de problemen bij de ODRU aan de kaak stelt in datzelfde algemeen bestuur, maar daar te maken heeft met 13 andere gemeentes waarvan de vertegenwoordigers de problemen (in ieder geval tot en met de zomer) bagatelliseerden. Dat blijkt uit de vergaderverslagen.

Saillant detail is, dat in het dagelijks bestuur van de ODRU drie wethouders van financiën zitting hebben waarvan er één van VVD-huize is en één van D66. Overigens is ook de voorzitter van het dagelijks bestuur (burgemeester Naafs van de gemeente Utrechtse Heuvelrug) een VVD-er. Met andere woorden: een VVD-er of iemand met verstand van financiën is ook geen garantie.

Het zal duidelijk zijn, dat de fractie ChristenUnie-SGP De Ronde Venen geen enkel vertrouwen meer heeft in de lokale VVD-fractie. Wij hebben dat in de raad onze “uiting van treurnis”  (als variant op “motie van treurnis”) genoemd.

De fractie ChristenUnie-SGP De Ronde Venen heeft tijdens de raadsvergadering drie keer serieus overwogen uit de coalitie te stappen. We hebben dat uiteindelijk niet gedaan, omdat het niet in het belang van de gemeente is om die de laatste drie maanden voor de verkiezingen nog met een bestuurscrisis op te zadelen. Alleen het belang van de inwoners om de klus af te maken heeft ons weerhouden om die stap te zetten. Het zal duidelijk zijn, dat dit wel gevolgen heeft voor de bestuurlijke samenwerking in de resterende tijd tot 19 maart en mogelijk ook daarna.

Reacties op 'Dieptrieste actie van de VVD'