Wat doet de politiek aan de voorgenomen fusie van het Hofpoortziekenhuis.

zuwe_hofpoort2vrijdag 20 juni 2014 14:11

Een paar weken geleden kwam de voorgenomen fusie van het Hofpoortziekenhuis in Woerden met het Sint Antonius in Leidsche Rijn in het nieuws. Door die fusie zullen operaties in de toekomst niet meer in Woerden plaatsvinden en blijft er alleen nog een polikliniek over. Veel inwoners maken zich zorgen en vragen zich af wat de politiek daaraan doet.

Op zich is dit geen nieuw feit. Vorig jaar werd al bekend, dat ZuweZorg (eigenaar van het Hofpoortziekenhuis) en het Sint Antonius fusiegesprekken voeren. In de tweede kamer zijn daar in oktober 2013 al vragen over gesteld (zie bijlage).

Op zich kan de lokale politiek hier niet veel aan doen. De ziekenhuizen zijn zelfstandige particuliere instellingen, die een voorgenomen fusiebesluit wel moeten voorleggen aan de Authoriteit Consument en Markt en die heeft in december 2013 al aangegeven geen bezwaren te zien. Wel moeten de ziekenhuizen bij de verdere uitwerking de zienswijze van belanghebbende partijen betrekken. Het is de vraag of de gemeente De Ronde Venen een direct belanghebbende partij is in de zin van de betreffende wetgeving, maar dat onverlet dat wethouder Spil inmiddels al wel overleg heeft zowel met het Hofpoortziekenhuis als met collega wethouders in de andere op het Hofpoortziekenhuis aangewezen gemeenten.

Later dit jaar zal er nog een aanvullende toetsing zijn, nadat zienswijzen van belanghebbende partijen zijn ontvangen en beoordeeld.

Hoe staat de ChristenUnie-SGP nu in deze kwestie? Goede ziekenhuiszorg in de directe omgeving is van groot belang. Maar dat hoeft voor De Ronde Venen niet perse in Woerden te zijn. Qua afstand en bereikbaarheid zijn het AMC in Amsterdam of het Amstellandziekenhuis in Amstelveen wel betere opties. Ook het nieuwe St. Antonius in Leidsche Rijn (de beoogde fusiepartner) is goed bereikbaar, zeker met de auto.

Inmiddels heeft de ChristenUnie-SGP fractie in haar eigen kring ook rondgevraagd en onder andere informatie ingewonnen bij een collega raadslid uit een andere gemeente die in het Hofpoortziekenhuis werkzaam is. Uit zijn informatie blijkt het volgende.

“De oorzaak van de fusie ligt in de noodzakelijke bezuinigingen in de gezondheidszorg en de eisen van de verzekeraars. Wanneer een klein ziekenhuis (wat het Hofpoort is) niet de gevraagde aantallen van operaties kan halen, dan worden daar geen afspraken meer voor gemaakt. Mogelijk gevolg is dan dat het Hofpoortziekenhuis helemaal zal ophouden te bestaan. Kortom, het Hofpoortziekenhuis acht de fusie noodzakelijk om de zorg te kunnen leveren vanuit het oogpunt van financien en zorgcontinuïteit. Hierbij is de medewerking van de verzekeraars en de banken noodzakelijk”.

Verder geeft hij aan dat “het scenario waar nu naar gekeken wordt ervoor zorgt dat het Hofpoortziekenhuis ongeveer 80% van de huidige patiënten nog steeds zal kunnen helpen en dat inderdaad de complexere zorg waaronder OK en Kliniek worden gecentraliseerd”.

In de komende maanden zal verder duidelijk worden wat de gevolgen voor De Ronde Venen zijn en of er wellicht nieuwe afspraken met andere ziekenhuizen in onze regio gemaakt kunnen worden als een goed alternatief.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Besluit ACM inzake zuwe-hofpoort-sint-antonius-ziekenhuis-concentratiebesluit-2013-12-031,2 MBapplication/pdfdownload
Vragen TK over Hofpoortziekenhuis141,9 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Wat doet de politiek aan de voorgenomen fusie van het Hofpoortziekenhuis.'