Voorjaarnota 2014

donderdag 03 juli 2014 09:27

In de raad van 3 juli werd de voorjaarsnota behandeld. De voorjaarsnota, of soms ook wel kadernota genoemd, is een belangrijk document, omdat hierin de uitgangspunten voor de begroting van het volgende jaar worden uitgezet. De voorjaarsnota werd vervolgens met grote meerderheid aangenomen (alleen D66 stemde tegen). Vanuit de ChristenUnie-SGP hebben we de volgende kanttekeningen bij de voorjaarnota gemaakt.

Voorzitter,

Met de voorjaarsnota worden de kaders gegeven voor de begroting 2015. Het college geeft aan dat de voorjaarnota beleidsarm is omdat de effecten van het coalitieakkoord nog niet zijn verwerkt. In het raadsvoorstel geeft het college aan dit wel te willen verwerken in de begroting 2015. Hoe gaat het college die verwerking inzichtelijk maken? Wij horen graag het antwoord van het college.

Als we deze voorjaarnota naast de vorige leggen, zien we wel, dat er meerjarig een lager overschot is. Was dat in de voorjaarsnota van vorig jaar over de periode 2014-2017 nog ca 2,3 miljoen overschot, dat is in deze voorjaarnota geslonken tot ca 1,5 miljoen ongeacht of we de aanpassing nav de meicirculaire meenemen of niet.

Daarbij is er grote onzekerheid met betrekking tot het sociaal domein, wat in 2015 gaat spelen voor de gemeente. Precies het jaar waarin een extra korting in de uitkering van het gemeentefonds van toepassing is. Al met al dus wel een wat zorglijk beeld.

Gelukkig anticipeert het college daarop onder andere  door een andere toerekenmethodiek omtrent de uren voor de grondexploitaties. Maar daar tegen over staat weer een verwachte opbrengst voor de post bouwleges, waarvan we de afgelopen jaren telkens hebben geconstateerd, dat jaar op jaar die raming te optimistisch was. Hopelijk is daar nu ook het dal in zicht, maar dat zullen we nog moeten zien.

Ten aanzien van het sociaal domein heeft de ChristenUnie-SGP nog wel een paar vragen:

In de informatienota van 1 juli jl. wordt aangegeven dat de uitkering voor het sociaal deelfonds ca 12 miljoen is. Ons staat bij , dat we een paar jaar geleden nog spraken over een taken pakket van ca 24 miljoen waarvoor we ongeveer 20 miljoen uitgekeerd zouden krijgen, rekening houdend met een efficiency korting. Dan blijft er nog een gat over van ca 8 miljoen. Wat is hier de verklaring voor? Kan de portefeuillehouder daar een onderbouwing voor geven.

De gelden voor het sociaal domein zijn dus voorlopig geoormerkt via het sociaal deelfonds. We weten echter niet of die toereikend zijn of niet. De voorjaarnota gaat uit van budgetneutraal, maar nergens blijkt dat dit ook realistisch is. Mijn fractie heeft behoefte aan een duiding daarvan, op zijn laatst bij de behandeling van de begroting 2015. Kan het college toezeggen dat een nadere onderbouwing van de verwachte uitgaven in 2015 en later gegeven kan worden bij die begrotingsbehandeling?

Daarnaast heeft de ChristenUnie-SGP er behoefte aan om de ontwikkeling van het sociaal deelfonds actief te monitoren. In de informatienota over de uitkomsten van de meicirculaire geeft het college aan dat die verantwoording gaat plaatsvinden, maar het is onduidelijk hoe. Welke instrumenten gaat het college hiervoor inzetten. Met welke frequentie en op welke wijze gaat het college de komende jaren de raad actief hierover informeren?

In dezelfde informatienota en de voorjaarsnota wordt ook gesproken over een herindicatie met het oog op de huishoudelijke hulp. Deze actie zien wij als een lakmoesproef van de Kanteling die wordt toegepast. Het is voor de ChristenUnie-SGP dus van belang om te weten wat de resultaten en gevolgen hiervan zijn. Graag ontvangt mijn fractie aan het eind van dit jaar een evaluatierapport hierover waarin duidelijk wordt wat die herindicatie heeft opgeleverd, hoeveel mensen dat betreft, welke effecten dat voor de betrokkenen heeft gehad en hoe zij de verminderde ondersteuning hebben opgevangen. Kan het college dit toezeggen?

Tot slot nog een opmerking over de gemeenschappelijke regelingen. De bezuinigingstaakstelling is gerealiseerd, maar met een tweetal kanttekeningen. Tegelijktijdig zijn we enkele tonnen aan incidenteel extra kosten kwijtgeraakt aan de ODRU en ook de Gemeenschappelijke Regeling van de PAUW-bedrijven gaat ons de komende jaren meer geld kosten. Daarnaast is die taakstelling gerealiseerd bij 1 GR namelijk de VRU. Dat brengt ons tot de vraag of het college bereidt is te bezien of de bezuinigingstaakstelling voor gemeenschappelijke regelingen wellicht verruimd kan worden zodat in de komende jaren ook bij andere gemeenschappelijke regelingen nog een bijdrage aan de gemeentelijke financiën geleverd kan worden.

Noot: Op de drie concrete vragen van ons (onderbouwing verwacht uitgaven, rapportage minimaal per kwartaal en evaluatie herindicatie huishoudelijke hulp) is positief door het college gereageerd. We zullen deze toezegging uiteraard nauwgezet volgen.

Reacties op 'Voorjaarnota 2014'