Preventie en handhavingsplan Alcohol

donderdag 25 september 2014 09:26

Preventiebeleid met betrekking tot alcoholgebruik heeft altijd onze warme belangstelling gehad. Niet voor niets hebben we dit punt ook in het coalitie-akkoord laten opnemen en hebben we vorig jaar nog gepleit voor het hanteren van het model van Stichting Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP. Tijdens de raad van 25 september werd door onze eigen wethouder Dijkstra het preventiebeleid verdedigd. Onze fractievoorzitter Wim Stam heeft daar het volgende over gezegd.

Het zal deze raad niet onbekend zijn, dat dit een onderwerp is wat ons na aan het hart ligt. Voorkomen van overmatig alcoholgebruik in het algemeen en voorkomen van gebruik van alcohol bij jeugd heeft al jaren onze warme belangstelling. U kunt er ons verkiezingsprogramma op nazien.

De twee V’s, Volksgezondheid en Veiligheid zijn daarbij onze motivatie. Niet om iemand zijn plezier te ontnemen, maar omdat te vroeg drinken van de jeugd ernstige en blijvende gezondheidsschade meebrengt en daarmee ook hun kansen in de toekomst verslechterd. Niet omdat een feestje niet mag, maar omdat een feestje met veel drank vaak leidt tot vernieling, geweld en openbare orde verstoring.

Nu ligt er dan een preventie en handhavingsplan voor. Dit plan is wat ons betreft een goede basis om aan die twee V’s te werken. Wel wil ik graag nog één belangrijk punt aanstippen. In ons verkiezingsprogramma hebben we geschreven:

“Met betrekking tot de preventie inzake alcoholmisbruik zal ook nadrukkelijk de focus gelegd worden op ouders/opvoeders, waar mogelijk in samenwerking met scholen (zowel BO al VO)”.

Over de rol van ouders is in de commissie veel aandacht geweest. Terecht werd daarbij gewezen op het zeer recente HBSC-onderzoek (Health Behaviour in School-aged Children) van het Trimbosinstituut. In de samenvatting wordt dat kort en bondig weergegeven:

“Het succes van het terugdringen van het middelengebruik onder jongeren, ook roken en cannabisgebruik daalden, is volgens Vollebergh voor een groot deel toe te schrijven aan de ouders van de jongeren. Ouders realiseren zich steeds beter hoe schadelijk alcohol en tabak is voor jonge, opgroeiende kinderen. Aangespoord door onder meer overheidscampagnes en voorlichting hanteren ouders nu strengere regels ten aanzien van middelengebruik van hun kinderen. “Dat lijkt zijn vruchten af te werpen”, aldus de Utrechtse onderzoekster”

Mijn fractie pleit dus voor een meer dan gemiddelde aandacht voor het betrekken van ouders bij dit beleid. En dan niet alleen in het voortgezet onderwijs, maar te beginnen in het basisonderwijs.  En daar is nog veel te winnen als we zien dat kennelijk ruim 40% van de ouders alcoholgebruik onder de 16 jaar geen probleem lijkt te vinden (hoe dat percentage is bij 18 jaar laat zich raden). Gelukkig is daar in het project Nuchter Verstand ook een concrete actie voor geformuleerd voor groep 8 leerlingen en hun ouders. Wat ons betreft organiseren we daar ook de nodige publiciteit over. Als ik een suggestie mag doen. Vorig jaar heb ik raadsleden uitgenodigd voor een bezoek aan dokter Van der Lely van de alcoholpoli van het Reinier de Graaf ziekenhuis in Delft. Een bevlogen arts met een overtuigend verhaal over de gevaren van alcohol bij jongeren die zeker bereidt is aan een campagne gericht op ouders mee te werken.

Tot slot. Ik ben ervan overtuigd, dat de verantwoordelijk wethouder dit preventiebeleid ook van groot belang vind en zich daar maximaal voor zal inzetten. Per slot van rekening zullen we daar als gemeente (met het oog op de overdracht van de jeugdhulp naar de gemeente vanaf 2015) ook voordeel bij hebben.

Meer informatie over dit HBSC onderzoek: http://www.trimbos.nl/nieuws/persberichten/2014/cultuuromslag-in-alcoholgebruik-onder-nederlandse-jongeren

Reacties op 'Preventie en handhavingsplan Alcohol'