Begroting ODRU

donderdag 11 juni 2015 16:46

Nog steeds is de OmgevingsDienst Regio Utrecht (ODRU) een politiek gevoelig onderwerp. In de vorige periode is er veel over de ODRU gesproken vanwege grote financiële tekorten. Als de financiën van de ODRU aan de orde zijn, krijgt dat vanzelf behoorlijk aandacht in de raad. Vanuit onze fractie heeft raadslid Van Sligtenhorst daar het volgende over gezegd.

Er is de laatste jaren veel gesproken over de ODRU. Er waren geschillen tussen de gemeente en de ODRU. De geschillen die er waren kwamen deels door het feit dat de gemeente uren moest betalen die niet waren afgenomen. Het verbaast onze fractie daarom wel dat er in de nieuwe afspraken met de ODRU weer zoveel verplichte uren moeten worden afgenomen. Dit zijn namelijk uren die betaald moeten worden. Was het geen betere keuze geweest om minder verplichte uren af te spreken daarmee voorkom je geschillen zoals die zich hebben voor gedaan. Het lijkt dat je makkelijker extra uren kunt inkopen, dan om discussie te moeten voeren over te veel betaalde uren. Graag horen we hierop reactie van de wethouder.

Ook heeft onze fractie de vraag of het toetreden van IJsselstein als eigenaar gemeente nog invloed heeft op het uurloon wat berekend wordt. De gemeente IJsselstein neemt veel uren af waardoor de kosten theoretisch gezien zouden kunnen dalen. Kan de wethouder hier iets over zeggen?

Maar er zijn lichtpuntjes, de begroting voor de komende jaren lijkt goed in elkaar te zitten. De ODRU heeft een aantal maatregelen genomen waardoor de risico’s sterk zijn afgenomen, dat is een goede zaak. Ook is het geschil tussen de gemeente en de ODRU opgelost en kan er verder naar de toekomst gekeken worden. Het lijkt er zelfs op dat we nog blij gaan worden met de ODRU, want doordat de ODRU de milieutaken voor de gemeente goedkoper gaat uitvoeren levert dit ons nog een aanzienlijk voordeel op.

Kortom het lijkt erop dat de ODRU op orde komt. Onze fractie zal in de toekomst het reilen en zeilen van de ODRU scherp in de gaten blijven houden, hopend dat daarmee onaangename verrassingen niet nogmaals voorkomen.

De begroting voor de komende jaren ziet er positief uit en daarom zullen wij instemmen met dit voorstel.

Naschrift: tijdens de behandeling werd onder andere vanuit D66 en de VVD aangegeven dat onze voormalige wethouder Schouten het in het vorige college omtrent de ODRU toch niet slecht had gedaan en dat mede door zijn onvermoeibare inspanningen de ODRU nu op orde is. Toch een mooi compliment achteraf.

Reacties op 'Begroting ODRU'