Mobiliteits- en verkeersplan

Concept_fietsroute.jpgmaandag 27 november 2023 14:13

In juli werd een ontwerp mobiliteits- en verkeersveiligheidsplan door de raad vastgesteld. We hebben daar toen ook al over bericht op onze website. In de maanden daarna konden inwoners via zienswijzen hun visie op dat ontwerp geven. Er waren vooral veel reacties op het voornemen van een fietspad over de oude spoorbaan. In november heeft het college een definitief plan aan de raad aangeboden. Onze inbreng leest u hier.

De auto is voor onze inwoners een belangrijk vervoermiddel. Dat valt niet te ontkennen. En ja, het OV is niet altijd even aantrekkelijk, maar in plaats van blijven hangen in klagen over de bus, is mijn ervaring dat bij een beetje moeite vaak die bus in combinatie met fiets en trein best een redelijk alternatief is. Ik reis zelf wekelijks 2 of 3 dagen naar Den Haag. Tot voor een paar jaar eigenlijk altijd met de auto, of met de auto naar Woerden en dan verder met de trein. Tot ik ontdekte dat de busverbinding naar Hoofddorp en dan met de trein naar Den Haag eigenlijk een prima alternatief is. Mijn autokilometers zijn het afgelopen jaar met minstens 40% gedaald, wat scheelt in de portemonnee en gelijk een  mooie bijdrage aan het milieu is. Met andere woorden; als je er een beetje moeite voor doet, kan die auto best wat vaker blijven staan. Daar focust dit plan dus ook op en daar kan de ChristenUnie-SGP zich prima in vinden. Ook de lijn om waar mogelijk de fiets voorrang te geven en waar de verkeersveiligheid ermee gediend is naar 30km/u te gaan is wat ons betreft een prima koers.

Op de tafel voor ons ligt een bladwijzer over het VN verdrag handicap die ons oproept om bij beleid rekening te houden met mensen met een beperking. Ons uit het hard gegrepen en met de toezegging van de wethouder in de commissie zien we dat hier ingevuld worden.

Concept_fietsroute

De ChristenUnie-SGP kan zich ook vinden in het ontwikkelen van een Hoofdfietsroute netwerk maar we hebben wel wat twijfels over de tracé keuzes. Er is bestaande fietsinfrastructuur en het upgraden daarvan is vermoedelijk een veel goedkopere oplossing dan heel nieuwe verbindingen aan te leggen. Daarom is het van belang dat de raad bij het onderzoek naar het trace en de samenhangende keuzes betrokken is en blijft.

Dat brengt mij bij het amendement dat we hebben voorgelegd. We hebben ons even afgevraagd of het amendement nodig is omdat het raadsvoorstel stelt “Bij bepaalde deeltrajecten is er sprake van een vastgesteld tracé; bij meerdere deeltrajecten moet nog onderzoek plaatsvinden naar het exacte tracé”. Dit is echter in tegenspraak met het beleidsplan zelf waar we op pag 26 lezen “We stellen daarom een hoofdfietsroutenetwerk vast, zoals weergegeven in Figuur 11”. Afgezien van de kwaliteit van die figuur; hier wordt het tracé feitelijk in beton gegoten. De ChristenUnie-SGP wil hier geen enkele onduidelijkheid over laten bestaan en vind dat die zin in het te publiceren vastgestelde beleidsplan anders moet luiden en dus dienen we (samen met het CDA) daar een amendement voor in waarin die zin wordt aangepast naar “We stellen daarom een hoofdfietsroutenetwerk vast, waarbij het tracé als weergegeven in Figuur 11 uitgangspunt is, maar op basis van vervolgonderzoeken nader bepaald zal worden”.

Met betrekking tot het amendement over de hulpdiensten; dit is feitelijk door de wethouder in de commissie al toegezegd, maar het kan geen kwaad om het expliciet vast te leggen en wij steunen deze lijn.

Met betrekking tot het amendement over de 30km, die steunen we niet. Juist als we de fietser meer veiligheid willen bieden in de vele straten waar geen vrijliggend fietspad is, is het terugbrengen van de maximum snelheid een verstandige keuze. Daar waar wel een veilige fietsverbinding beschikbaar is, kan wat ons betreft de maximum snelheid op 50 km blijven. Maar misschien kan de wethouder nog een keer toelichten hoe we “tenzij anders bepaald” moeten interpreteren.

Mbt het amendement over het parkeren; als we ons verkiezingsprogramma volgen, zal de ChristenUnie-SGP tegen stemmen. Maar het amendement roept wel een paar vragen op namelijk wat is nu bepalend voor de correctiefactor: de aanwezigheid van een halte of een vergroot aanbod van busverbindingen? En is aanwezigheid deelmobiliteit allesbepalend of kijken we ook naar de aantrekkelijkheid; is het passend op de vraag (juiste soorten auto’s, kosten, beschikbaarheid, voorwaarden, etc…). Graag een reactie van het college hierop.

Relevante stukken vind u hier terug: Raadsvoorstel Definitief Mobiliteits- en Verkeersveiligheidsplan 2023-2030 Gemeente De Ronde Venen (raadsinformatie.nl)

Naschrift: er werden in totaal vier amendementen ingediend. Een amendement om bij de weginrichting alle hulpdiensten te betrekken (voorgestemd / aangenomen), een amendement waarin werd gesteld dat 30km in de bebouwde kom niet het uitgangspunt moet zijn en een amendement die ruimere parkeernormen bepleit (beiden tegen gestemd/ beiden aangenomen). En tot slot ons amendement over de vaststelling van het hoofdfietsroutenetwerk (aangenomen). Vervolgens hebben we, met een stemverklaring, het hele plan wel gesteund.

Hierbij nog de link naar het artikel dat in juli schreven https://derondevenen.christenunie.nl/k/n1370/news/view/1460658/43657/mobiliteits-en-verkeersplan.html

Reacties op 'Mobiliteits- en verkeersplan'