De lege agenda van de raad

donderdag 15 maart 2007 20:54

Al enige tijd bekruipt de CU/SGP-fractie het gevoel dat het nu wel heel erg “stil is aan de overkant” (zie onze algemene beschouwingen afgelopen november 2006. De agenda’s van commissies en de raad zijn de laatste weken wel heel erg leeg en dat was voor ons aanleiding om zowel in de commissie Ruimte als de commissie Bestuur hier de vinger bij te leggen. Onze fractievoorzitter Hendrik Palm verwoorde dit in de commissie Bestuur zo.

ChristenUnie/SGP heeft de indruk dat er de laatste tijd sprake is van een uitkleding van de agenda’s van commissies en raad. Dat er eens een keertje een raadsagenda passeert met weinig behandelpunten, à la, dat kan gebeuren. Maar nu is er meer aan de hand. En in de wandelgangen roept de wethouder: “Tja, je ziet het: Er blijft steeds minder over voor de raadsvergadering, het wordt tijd voor een andere manier van vergaderen!”

Dat geeft ons bepaald geen goed gevoel. Want als er weinig meer te bespreken valt kunnen we beter helemaal stoppen met vergaderen. Dat is beter dan op een zijspoor te worden gerangeerd. Maar volgens ons valt er genoeg te bespreken. Als de raad maar op de juiste tijd en wijze door het college wordt ingeschakeld.
Zodat raad en college ieder hun eigen taak en rol optimaal kunnen vervullen en zo samen een goed bestuur vormen ten dienste van burger en organisatie.
 
Bestuursopdrachten
 

Om dit gevoel van onbehagen te toetsen en dit punt zinvol te kunnen bespreken hebben we als ChristenUnie/SGP, met dank aan onze fractie-ondersteuning, de zaak verder onderzocht aan de hand van het boekwerk met de bestuursopdrachten. Van de kant van het college wordt behoorlijk zwaar geleund op dit instrument. Veelvuldig wordt hiernaar verwezen.

Vanuit de optiek van de raad heb ik steeds gezegd dit boekwerk geen geschikt sturingsmiddel te vinden. Regelmatig heb ik gevraagd om een meer op de raad toegesneden versie/systeem. Tot dusver tevergeefs. Dus hebben we zelf de koe maar bij de horens gevat en de zaak op een rij gezet. Dat heeft geleid tot enkele verhelderende bevindingen, die wij graag met u delen.
 

Bevinding 1: Piekvorming in juni en december, rust in de rest van het jaar

Als je alle bestuursopdrachten op een rij zet en kijkt wat dat zou betekenen voor de behandeling in raad en raadscommissies, dan geeft dat puur cijfermatig (qua aantal onderwerpen) enorme pieken in juni en december te zien en dalen in de rest van het jaar. Dat lijkt onevenwichtig en niet werkbaar. En we toch wel van ons college verwachten, dat de bestuurlijke behandeling ook een relevant aspect is om rekening mee te houden in de algehele planning? Hoe is het college hiermee omgegaan?

Voor de volledigheid: Naast de bestuursopdrachten hebben we nog de begroting, jaarrekening, voorjaarsnota, ARHI-procedure en allerlei loslopende zaken, maar die laat ik nu verder rusten.
 

Bevinding 2: Agenda juniraad volgens het boekwerk bestuursopdrachten

Volgens het boekwerk bestuursopdrachten wordt dit de raadsagenda van juni:

1.      Nieuwe servicenormen

2.      Handhavingsprogramma

3.      Nota Grondbeleid

4.      Haalbaarheidsstudie Baambrugse Zuwe

5.      Evaluatie en bijstelling verkeersveiligheidsplan (VVP). Overigens: De bestuursopdracht noemt alleen maar commissiebehandeling, maar dat lijkt mij niet juist.

6.      Digitalisering bestemmingsplannen

7.      Vaststelling bestemmingsplan Westerheul IV

8.      Grondexploitatie, overeenkomsten, etc. Marickezijde

9.      Structuurvisie Wilnis

10. Realisatie woon-zorg combinaties

11. Realiseren van één welzijnsstichting

12. Herbestraten schoolpleinen (maar dat kan misschien een hamerstuk zijn!)

13. Breedtesportimpuls
 

We hoeven niet op het laatste puntje te kijken, om te concluderen dat dit toch echt niet realistisch meer is.

Bevinding 3: Wat had de agenda van de raad van maart moeten zijn?

Maar de soep wordt wellicht niet zo heet gegeten worden als ze wordt opgediend, zult u misschien denken. En inderdaad, als we kijken wat er volgens het boekwerk bestuursopdracht in de raad van maart zou komen, dan is dat de volgende lijst:

1.      Actieplan bestuurlijke vernieuwing

2.      Doorvaart De Heul (volgens bestuursopdracht nu concept in raad en in sep. definitief)

3.      Haalbaarheid strekken bocht Liefkenshoek

4.      Visie bedrijventerrein (in bestuursrapportage van deze maand is uitstel opgenomen)

5.      Opzet grondexploitatie Westerheul IV

6.      Bedrijvenlocatie Amstelhoek

 

Van deze zes punten heeft er geen één de agenda van maart gehaald …..

 
Bevinding 4: Overige opmerkingen

En dan als vierde en laatste bevinding nog een aantal overige opmerkingen:

1.      We komen geen planning tegen bij de bestuursopdracht stedenband

2.      Het opnemen van indicatoren in de begroting kent geen aparte behandeling

3.      Beleidsplan WMO en herijking monumentenbeleid komen alleen in de commissie maar horen ook in de raad

4.      Bouwen voor starters komt ook alleen in de commissie

5.      prestatie-afspraken Westhoek, Fietspad Kerkvaart, wijkparticipatie, invoering wet RO, invoering omgevingsvergunning komen niet in commissie, laat staan de raad

Afgaande op deze bevindingen zou je bijna geneigd zijn dit systeem failliet te verklaren. Dat faillissement geldt althans wel voor wat betreft de bestuurlijke planning richting behandeling door raad en commissies. Of wordt dit laatste ook helemaal niet zo belangrijke en interessant gevonden ?! Hier zit volgens ChristenUnie/SGP echt een probleem.
Zoals gezegd, ons doel is op dit moment om ons onbehagen hard te onderbouwen. Volgens ons zijn we daarin geslaagd. De vraag is nu, of we dit breed met elkaar kunnen en willen onderschrijven. En er werkelijk ernst mee maken, dat dit anders moet.

Want: Als de raad zichzelf niet serieus neemt, waarom zou het college dat dan wel doen?

12 maart 2007/h.w.palm

Labels

« Terug

Reacties op 'De lege agenda van de raad'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.