Beleidsplan (vervolg)

maandag 04 juli 2011 09:28

In de raadsvergadering van 4 juli jl. is ook het Beleidsplan 2011-2014 en de bijbehorende reaktienota besproken. Wim Stam heeft namens onze fractie hier het volgende over ingebracht.

In het beleidsplan lezen we een beknopte en bondige samenvatting van de onderwerpen die het college gedurende deze raadsperiode wil oppakken. Er zit veel ambitie in maar aan de andere kant zal het nog een lastige klus worden gelet op de beperkte financiële ruimte die er is.

Het beleidsplan geeft per programma de koers aan met vervolgens een aantal concrete acties en een globale planning. Dat maakt het tot een mooi instrument om in de komende jaren, bijvoorbeeld bij de programmarekening, de effectiviteit en de resultaten van het beleidsprogramma te evalueren.
Vervolgens is het college de boer op gegaan en heeft alle acht kernen bezocht. Naar onze overtuiging is dit kernenbezoek een uitstekende actie geweest en heeft het heel wat opgeleverd. Enkele honderden mensen zijn op het college afgekomen en hebben enthousiast aan de discussies deelgenomen. Maar, wat meer is: ook hebben de deelnemers aangegeven wat zij belangrijk vinden. De weerslag daarvan is in de reactienota terug te vinden.
Daarin zien we waar de burgers prioriteit aan geven, zaken en problemen die zich in de eigen woonomgeving afspelen. Dat is begrijpelijk, want daarover weten zij het meest. Daar kunnen we ons voordeel mee doen.

Het viel ons op dat er verschillende praktische suggesties gedaan werden, die passen binnen de beleidsvisie “Kernachtig Verbinden”, en voorzitter, niet onbelangrijk, zonder dat die altijd veel geld kosten. Als er bijvoorbeeld gevraagd wordt om meer bekendheid over de wijkagent, dan is dat toch vrij eenvoudig te realiseren via de gemeentepagina, de website, de wijkbezoeken, maar ook door laagdrempelig te surveilleren.

De reactienota geeft ook aan dat de burgers best bereid zijn te investeren in hun eigen woonomgeving. Op meerdere plekken komt dat naar voren. Een tendens overigens, die we ook in andere gemeenten kunnen waarnemen. Wij wijzen u in dit verband op een artikel (in een zin zeggen waarover het gaat Wim) in De Pers van afgelopen vrijdag. Zoiets biedt perspectieven voor wijkgericht werken.

Dat brengt ons tot een concrete suggestie:  initieer een Dag van de Wijk waarop mensen zelf ideeën kunnen aandragen en die ze op zo’n dag in hun wijk willen doen (een speelplaats opknappen of opruimen, een sloot reinigen en zo zullen er nog wel meer zaken te noemen zijn). Het versterkt het wijkgevoel en het wij-gevoel, de sociale cohesie. Bovendien geeft het de gemeente nieuwe contactmogelijkheden met wijkbewoners die wellicht blijvend actief willen zijn in bijvoorbeeld een wijkcomité.

Kortom de reactienota levert veel suggesties op over het hoe van het uitvoeren van het beleidsplan. Laten we daar dankbaar gebruik van maken.

Klik hier voor het Beleidsplan en de reactienota

Reacties op 'Beleidsplan (vervolg)'