ChristenUnie - SGP wenst u een voorspoedig en gezegend 2012

zaterdag 07 januari 2012 17:42

Ook dit jaar was de fractie van de ChristenUnie-SGP weer aanwezig met een eigen kraam op de nieuwjaarsbijeenkomst, dit keer op vrijdag 6 januari in De Boei in Vinkeveen. Traditiegetrouw delen we dan een folder uit waarin we onze visie op de actuele politieke situatie verwoorden. Onderstaand geven wij de tekst van die folder weer voor diegene die niet op de nieuwjaarsbijeenkomst was of ons heeft gemist.

Allereerst willen wij u als fractie van de ChristenUnie-SGP, mede namens haar besturen, een gezegend en voorspoedig 2012 toewensen!

In dit nieuwsbericht willen we zowel terugkijken als vooruitkijken. Hoe is 2011 voor onze fractie verlopen en hoe kijken we aan tegen het nieuwe jaar?

2011 was een bijzonder jaar voor de ChristenUnie-SGP. Sinds een aantal jaren waren we ineens weer coalitiepartij en hadden we, in onze lijsttrekker Kees Schouten, weer een wethouder. De fractie wordt verder gevormd door Wim Stam (doorgeschoven naar fractievoorzitter) en Harmen Hoogenhout als raadsleden en Arie Vossestein en Marco Blokhuis als fractieassistenten.

Het eerste kwartaal was vooral een tijd van oriëntatie. Via een aantal informatiebijeenkomsten werden de nieuwe raadsleden bijgepraat over lopende zaken. Het was ook even wennen aan elkaar als raadsleden uit voormalig Abcoude en voormalig De Ronde Venen. Dat leidde onder ander tot discussie over de naam van de nieuwe gemeente (die vooral om financiële redenen De Ronde Venen bleef) en het wel of niet vervaardigen van een nieuw gemeentewapen (waarvoor tot onze spijt geen meerderheid gevonden werd).

Het tweede kwartaal was de tijd van ontmoeting met de burger via acht bewonersavonden. Het college had een concept beleidsplan opgesteld en dit werd in alle acht de kernen met de burgers besproken. Wij zijn erg positief over deze avonden, met wisselende opkomst, maar met heel veel goede opmerkingen uit van de inwoners. Wat ons betreft blijft dit gesprek met de inwoner gecontinueerd. Ondertussen werd ook een begin gemaakt met de procedure van de burgemeestersbenoeming door het opstellen van een profielschets. Uiteindelijk leidde dat in november tot het installeren van Maarten Divendal als nieuwe burgemeester. Een keuze waar we volledig achter kunnen staan en wij horen van inwoners positieve geluiden over de nieuwe burgervader.
Ook werd in die periode al duidelijk dat we financieel lastige keuzes te maken hebben. De programmarekeningen over 2010 werden met een flink verlies afgesloten en de voorjaarsnota (de eerste aanzet voor de begroting 2012) gaf ook duidelijk aan dat er flink bezuinigd moet worden. Dat zien we ook al terug in de begroting 2012 die in november werd aangenomen en die, door tariefaanpassing en het doorvoeren van een aantal structurele bezuinigingen, voor 2012 net sluitend gemaakt kon worden.

Toch werden dit jaar nog een paar besluiten genomen, die wel geld kosten, maar waarvoor bewust ruimte is gezocht. We denken dan bijvoorbeeld aan de renovatie van de dorpshuizen in De Hoef en Baambrugge, de renovatie of mogelijke nieuwbouw van de basisschool De Schakel in Vinkeveen. Maar ook het doorzetten van de noodzakelijke renovatie van de Baambrugse Zuwe, wellicht het grootste infrastructurele werk dat onze gemeente ooit uitvoert. Gelukkig vordert dit werk voorspoedig zodat hopelijk de overlast in de aankomende zomermaanden minimaal zal zijn.

En toen was het september en kwam het zogenaamde DHV-rapport uit. Een onderzoeksrapport in opdracht van het college naar de stand van zaken met onze projecten mede met het oog op de gewijzigde economische situatie. Conclusie: bij het ongewijzigd voortzetten van de projecten een mogelijk verlies van ca 15 miljoen, mogelijk oplopend naar 22 miljoen. Tegelijkertijd werden twee ambtenaren op non actief gezet. In het vervolg daarop ontstond er ook nog een bestuurlijke crisis door het vertrek van de waarnemend burgemeester en de wethouder Ruimtelijke Ordening. Daarmee werd 2011 ook politiek een bewogen jaar. Tijdens de raadsbehandeling begin oktober van het DHV-rapport hebben we geprobeerd de positieve kant te belichten. Het geld is nog niet weg, er zijn wellicht goede mogelijkheden om de projecten anders aan te pakken waardoor het verlies veel minder of niet meer aanwezig is. We hebben dit “Crisis is ook een kans” genoemd. Inmiddels worden verschillende mogelijkheden onderzocht en onder andere het project Rondweg/Stationslocatie is nu zo aangepast dat daardoor een forse bijdrage geleverd aan het op orde brengen van de projectenportefeuille.

Vooruitblik
2012 zal in vele opzichten geen gemakkelijk jaar worden. De financiële crisis is nog niet bezworen. Voor veel mensen geeft dat grote onzekerheid, want houd ik mijn baan, raak ik mijn huis kwijt, welke bezuinigingen gaan mij treffen? Dit soort vragen houdt veel mensen nu bezig. En ook de gemeente zal bezuinigingen of lastenverzwaringen door moeten voeren om de financiën op orde te krijgen. Naast het oplossen van de projectenportefeuille, is er ook nog steeds sprake van een structureel tekort van ca 3 miljoen euro in 2014. We zullen dus niet ontkomen aan pijnlijke maatregelen. Daar loopt onze fractie niet voor weg.

Tegelijkertijd, als we om ons heen kijken in de wereld, dan zien we nog steeds een welvarend land waarin velen van ons nog steeds genieten van een hoog welvaartsniveau. Een zegen waar we dankbaar voor mogen zijn, en die de problematiek wellicht ook relativeert.

Wat komt er verder in 2012 op ons af en hoe denkt de ChristenUnie-SGP daarover?

Er gaat veel wijzigen in de sociale wetgeving met de invoering van de Wet Werken naar Vermogen en de overgang van de jeugdzorg van de provincie naar de gemeente. Dit heeft onder andere effecten voor mensen die in een uitkeringssituatie zitten of werkzaam zijn in de sociale werkvoorziening. Er zullen meer mensen (geheel of gedeeltelijk) naar een reguliere baan geleidt moeten worden. Wij zijn daar op zich niet op tegen, mits dat zorgvuldig gebeurd. Daarvoor is onder andere inzet van het bedrijfsleven nodig, maar zal ook de gemeente de juiste instrumenten moeten ontwikkelen en bieden. Een hanteerbare regelgeving, zonder dat de controle uit het oog wordt verloren). Wij zullen dus vooral letten op de wijze waarop het college deze wijzigingen gaat uitvoeren.
Datzelfde geldt ook voor de wijzigingen op het vlak van de WMO; de zogenaamde Kanteling. Daarbij wordt meer gekeken naar wat mensen (met bijvoorbeeld inschakeling van hun sociaal netwerk) zelf nog kunnen dan wel wat ze feitelijk aanvullend aan voorzieningen nodig hebben voordat automatische een pakket voorzieningen wordt vertrekt. En dat is wat feitelijk met de WMO werd beoogd. Ook hier geldt wat ons betreft weer: letten op de wijze waarop deze wijzigingen worden doorgevoerd.

Het coalitieakkoord draagt de titel “Kernachtig Verbinden” en heeft Kernenbeleid als speerpunt benoemd. Dat staat nog in de kinderschoenen. Het afgelopen jaar is een er aantal pilots geweest met wijkgericht werken, maar Kernenbeleid gaat wat ons betreft verder en begint met een goede inventarisatie per kern. Wat is de bevolkingssamenstelling, hoe ontwikkelt die zich, welke sociale infrastructuur (verenigingen, clubs, etc…) is er, in welke samenwerkingsverbanden en waaraan is behoefte? Daarbij is het gesprek met de inwoner ook van belang. Als dat in kaart is, kan gericht beleid gemaakt worden waarbij verbindingen tussen organisaties in de kern gelegd kunnen worden, de faciliteiten (bv dorpshuizen) optimaal ingezet kunnen worden en zo de sociale samenhang in de kern / wijk versterkt kan worden.

Andere thema’s die blijvend onze aandacht hebben zijn bijvoorbeeld:
Natuurontwikkeling: zorgvuldige uitvoering op basis van realistische en financierbare plannen, zoveel mogelijk in samenspraak en samenwerking met de agrariërs; de dragers van ons polderlandschap
Recreatie: we hebben een geweldige potentie (plassen, natuurgebieden, historische dorpskernen, monumenten, museum De Venen, horeca, forten, fiets- en vaar-mogelijkheden, boerencampings, etc…) alleen we moeten het beter uitdragen.
Alcohol en drugsbeleid: we blijven hameren op een actief, en vooral ook zichtbaar, beleid om overmatig alcoholgebruik en drugsgebruik te voorkomen. Ouders zijn daarbij een onmisbare schakel.
Veiligheid: blijvende aandacht voor de eigen vrijwillige brandweer en de zichtbare (wijk)agent.
Woningbouw: misschien wel het lastigste onderwerp gezien de huidige woningmarkt. Wij denken dat hier nu ook een belangrijke rol voor de Woningbouwvereniging is weggelegd om samen met de gemeente te werken aan een pakket waarin de komende jaren wordt gewerkt aan zowel starterswoningen als aan doorstroomfaciliteiten via betaalbare seniorenwoningen waardoor eengezinswoningen in de sociale huursector vrijkomen.

Tenslotte
Wij hebben onze bijdrage aan de algemene beschouwingen van jongstleden november als volgt afgesloten: “Elke raadsvergadering wordt geopend met een moment van stilte. Een moment dat wij gebruiken om een zegen over de vergadering te vragen van God, niet alleen voor onszelf, maar ook voor onze collega raadsleden, college en ambtelijke organisatie. Wij geloven dat Zijn Zegen onmisbaar is voor een leefbare en dynamische samenleving, voor burgers om op een goede manier met elkaar om te gaan, voor bestuurders om de juiste beslissingen te nemen. Wij wensen u, politici en burgers, van harte Zijn Zegen”. We herhalen die wens bij deze graag nog een keer voor u.

ChristenUnie-SGP De Ronde Venen
Wim Stam en Harmen Hoogenhout (raadsleden)
Arie Vossestein en Marco Blokhuis (fractieassistenten)
Jan-Hendrik van Sligtenhorst, Jan Nagel, Kees Leeflang en Gerrit Olieman (steunfractie)