Estafetteproject

donderdag 27 december 2012 13:00

Met het voorliggende besluit nemen we definitief afscheid van het Estafetteproject. De fractie ChristenUnie-SGP zal daar niet lang om treuren. Bij de definitieve besluitvorming in 2010 hadden wij al grote aarzelingen, met name omtrent de risico’s van dit project. We hebben ons toen met betrekking tot de beheersbaarheid daarvan door de wethouder laten overtuigen. We hebben toen ingestemd, omdat wij de ontwikkeling van woon-zorg-zones van groot belang vinden. Dat vinden we nog steeds, omdat we zien dat grootschalige voorzieningen zoals verzorgingshuizen steeds minder beschikbaar komen en het langer thuis blijven wonen steeds belangrijker wordt.

Goede woonvoorzieningen met bijvoorbeeld winkelfaciliteiten dichtbij zijn dan van groot belang. Wij zijn nog niet overtuigd van de juistheid van de conclusie in het raadsvoorstel dat die ontwikkelingen achterhaald zouden zijn. Op meerdere plekken in de Woonvisie, waar we in september over gesproken hebben, wordt aangegeven dat er behoefte gaat ontstaan aan meer gelijkvloerse woningen met zorgvoorzieningen in de nabijheid. Dat verdient dus nog wel nadere aandacht.

Met het stopzetten van dit project valt in principe een voorziening van 2,5 miljoen euro vrij. Het college stelt voor een deel hiervan nog wel te oormerken voor een eventuele vergoeding aan Bouwfonds resp. aan Argon en CSW. Dit om de consequenties van het niet doorgaan van dit project af te dekken. De ChristenUnie-SGP fractie vind dit redelijk en is tevreden over de aanpassing in het raadsvoorstel.

Wel hebben we wat aarzeling bij de koppeling van de afkoopsom aan Bouwfonds met ontwikkelingen op andere locaties dan de deellocaties van het Estafetteproject. Tegelijkertijd begrijpen we de overwegingen van het college om een gebaar van goede wil naar de contractpartner te maken en de keuze om op deze manier in goed overleg er samen uit te komen. Wat onze fractie betreft is deze afspraak acceptabel.

Met betrekking tot Argon en CSW zijn wij van mening dat een knip gemaakt moet worden tussen enerzijds schade voor deze verenigingen die redelijkerwijs toe te rekenen is aan het niet doorgaan van dit project en anderzijds wensen met betrekking tot uitbreiding van velden en accomodaties. Dat laatste moet wat ons betreft onderdeel zijn en blijven van het begin volgend jaar vast te stellen accomodatiebeleid. Het zou niet terecht zijn als Argon en CSW ten opzichte van andere verenigingen een voorkeursbehandeling zouden krijgen als gevolg van het Estafetteproject.

Ook zijn wij blij dat de belangen van, maar ook de morele verplichtingen ten opzichte van de IJsclub Nooitgedacht nu zijn onderkend en beter verwoord in het raadsvoorstel. Het maatschappelijk belang van deze club is groot gezien de vele honderden mensen, waaronder ook veel kinderen en gehandicapten, die door hen worden bediend. We rekenen er op dat het college op een goede manier met de wensen van deze club om zal gaan.

Reacties op 'Estafetteproject'