Integraal Handhavingsbeleid

maandag 03 december 2012 08:31

Voor ons ligt een lijvig integraal handhavingsbeleidsplan. Lijvig (93 pagina’s) maar ook grondig. Het geeft goed inzicht in de handhavingsterreinen, de handhavingsaanpak en de priorisering. Die is ook transparant via de in de bijlage opgenomen risico-analyse. Wat ons betreft een compliment voor het college en het ambtelijk apparaat. We hebben ook de overtuiging dat het college zowel praktisch als daadkrachtig op wil treden. Praktisch als we kijken naar de beantwoording van de burgemeester in de commissie ten aanzien van het sluiten van convenanten en haalbaarheid. Daadkrachtig als we zien dat de burgemeester niet schroomt om panden te sluiten als daar ongeoorloofde dingen gebeuren.

Met betrekking tot die convenanten nog een enkele opmerking. Een convenant betekent wat ons betreft niet, dat er geen enkele controle of handhaving meer nodig is. Per slot van rekening kunnen de afgesproken spelregels in een convenant met voeten getreden worden.

Wat de priorisering betreft. Iedere fractie zal  daar nog wel zijn eigen voorkeur bij hebben, maar in grote lijnen kan mijn fractie zich daarin vinden. Veiligheid en gezondheid staan voorop en die keuze onderschrijven wij. Dat leidt ook gelijk tot een vraag aan de portefeuillehouder. Wellicht kwam dat door de kleine lettertjes in de genoemde bijlage, maar bij nader nalezen missen we nog een belangrijk handhavingsonderwerp namelijk de coffeeshop. Die moet aan een aantal criteria voldoen die zijn vervat in de zogenaamde AHOJ-G-criteria (zie voetnoot). We komen dit onderwerp in de documenten niet tegen. Kan de portefeuillehouder aangeven hoe hiermee omgegaan wordt?

Tenslotte: in de commissie is uitvoerig gesproken over de handhaving met betrekking tot de recreatiewoningen. De argumenten van de burgemeester om terughoudend te zijn met deze handhaving begrijpen we wel, maar geven wel het gevoel van willekeur. De burgemeester heeft dat beargumenteerd weersproken, maar dat neemt het gevoel wat ons betreft toch niet weg. Er blijft iets van ongelijke behandeling hangen, zeker omdat dit nogal een gevoelig onderwerp is. Daarnaast heeft dit beleid toch het risico van precedentwerking in zich. In de commissie is dat door verschillende commissieleden ook aangegeven. Wij maken ons daar wel zorgen over. Hoe voorkomen we dat nieuwe recreatiewoningen sluipenderwijs toch permanent bewoont gaan worden omdat men weet dat de handhaving op een laag pitje staat? Ik vraag de portefeuillehouder daar  nog eens concreet op in te gaat in zijn beantwoording.

Voetnoot
Hoewel de handel in cannabisproducten officieel is verboden volgens de Opiumwet, kan deze in Nederland onder een aantal voorwaarden (de zogenaamde AHOJ-criteria uit 1992 van het Openbaar Ministerie, later AHOJ-G) worden gedoogd. Dit komt erop neer dat een gevestigde coffeeshop door justitie met rust wordt gelaten als men:

•    geen affichering toepast (geen reclame);
•    geen harddrugs verkoopt maar alleen softdrugs (de scheiding der markten);
•    geen overlast veroorzaakt, waaronder ook parkeeroverlast;
•    geen jongeren toelaat: voor klanten geldt een minimumleeftijd van 18 jaar;
•    geen grote hoeveelheden verkoopt of in voorraad heeft. Een coffeeshop mag maximaal vijf gram per dag per persoon verkopen. De coffeeshop mag maximaal 500 gram in voorraad hebben.
Het niet naleven van deze (of andere) regels zorgt vaak voor tijdelijke of definitieve sluiting van de coffeeshop
Bron: wikipedia

Labels

« Terug

Reacties op 'Integraal Handhavingsbeleid'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.