dinsdag 08 januari 2013 22:24

Zoals u van ons gewend bent, blikken we rond de jaarwisseling met deze jaarlijkse folder terug op het afgelopen jaar en alvast vooruit naar het nieuwe jaar. Maar laat ons beginnen met u allen, mede namens onze besturen, een gezegend en voorspoedig 2013 toe te wensen!

Bij de start van 2012 lag een bewogen jaar achter ons. Wisselingen in het college en een stevig rapport van DHV dat de financiële zwaktes van onze gemeente aantoonde. Het was alle hens aan dek om de zaken op orde te krijgen en dat is wonderbaarlijk goed gelukt. Bij het einde van het jaar hebben we de verliezen genomen en  zijn de meest kritische projecten op orde gebracht. Het jaar 2013 kunnen we daardoor starten zonder preventief toezicht van de provincie. De ChristenUnie-SGP heeft daar haar bijdrage aan geleverd bijvoorbeeld door voor te stellen het Estafetteproject te stoppen en de doelstelling met betrekking tot Woon/Zorgzones eventueel in Marickenzijde te realiseren

We danken al die mensen, die ons in het afgelopen jaar gesteund en bemoedigd hebben met een mailtje, een persoonlijk woord of in hun gebeden.

Financiën op orde
Het DHV-rapport gaf aan dat mogelijk een verlies van 15 tot 23 miljoen geleden zou worden op projecten van onze gemeente. Na een grondige evaluatie, samen met een (mede op ons verzoek) ingestelde raadswerkgroep, werden de nodige maatregelen genomen die dat mogelijke verlies terugbracht tot ca 8 miljoen. De maatregelen betreffen onder andere een vergaande versobering van de projecten Rondweg Mijdrecht en Marickenzijde, het voortvarend verkopen van de twee oude zwembaden en het definitief stopzetten van het Estafetteproject. Door bezuinigingen en een enkele meevaller kon het college een sluitende begroting (met zelfs een klein overschot) voor 2013 voorleggen. De komende jaren zal er nog wel kritisch naar de uitgaven gekeken moeten blijven worden, maar de grootste problemen lijken achter de rug.

Nieuwe taken op het sociaal terrein
De uitvoering van diverse sociale wetten zal in de komende jaren overgedragen worden aan de gemeente. Het gaat dan om de jeugdzorg, delen van de AWBZ en het opgaan van een aantal uitkeringsregelingen in de nieuwe Wet werken naar vermogen. Het succes van de raadswerkgroep n.a.v. het DHV rapport heeft ertoe geleidt dat er voor deze overdracht ook een raadswerkgroep is opgericht. Dit is gebeurd op voorstel van de ChristenUnie-SGP fractie. Mede door de kabinetscrisis laat de overdracht langer op zich wachten, maar de overdracht zal zeker in de komende jaren plaatsvinden, Voor de ChristenUnie-SGP zijn een paar uitgangspunten belangrijk waarop we de invoering zullen toetsen. Mensen moeten aangesproken kunnen worden op hun eigen verantwoordelijkheid voor hun eigen. Wie een uitkering krijgt en wel in staat is een bijdrage te leveren via betaald of vrijwilligerswerk zal daar maximaal toe aangespoord worden. De rol van de gemeente daarbij is ondersteunend en faciliterend, bijvoorbeeld door in overleg met werkgevers voor passende werkgelegenheid te zorgen. Tegelijkertijd willen we wel ruimhartig zijn voor mensen die, bijvoorbeeld vanwege en handicap, (chronische) ziekte of andere bijzondere omstandigheden (bijvoorbeeld mantelzorg) onze steun nodig hebben. Ook een belangrijk aspect is dat kinderen in armoedesituaties toch voldoende mee kunnen doen in de samenleving.

Duurzaamheid
Dit onderwerp ligt ons na aan het hart. Hopelijk bij u ook. We zijn dan ook blij dat er dit jaar stappen zijn gezet met betrekking tot duurzame energieprojecten (WKO-installatie Westerheul en Zonnepanelen bij de Voetangelweg). Daarnaast was er afgelopen november een eerste “Samen voor Duurzaamheid”-dag in het gemeentehuis en op het Raadhuisplein. Een mooi initiatief waar honderden mensen op af zijn gekomen. Met het oog op de startnotitie Duurzaamheid (afgelopen voorjaar) en het Programmaplan Duurzaamheid (wordt in januari in de raad besproken) van onze eigen wethouder Schouten heeft de ChristenUnie in mei jl ook een thema-avond over dit onderwerp gehouden waarbij veel bruikbare suggesties werden aangereikt.

Winkeltijden
In het voorjaar ontstond discussie over verruiming van de winkeltijden (en vooral de openstelling van supermarkten) naar aanleiding van een enquete in De Nieuwe Meerbode. Nadat het college in de zomer met verschillende partijen gesproken had, is een voorstel voorgelegd om de openingstijden feitelijk ongewijzigd te laten. Wij hebben dat voorstel gesteund (ondanks de extra 4e koopzondag), omdat dit voldoende recht doet aan de coalitieafspraak dit we hebben gemaakt. Bij de behandeling hebben we, naast onze principiële bezwaren tegen verruiming, ook een groot aantal praktische bezwaren ingebracht. Wij zijn van mening dat een gezamenlijke rustdag bevorderlijk is voor de samenleving en de leefbaarheid ten goede komt. We hebben aangegeven dat veel winkeliers er niet op zitten te wachten. Tijdens koopzondagen is minstens de helft van de winkeliers gesloten en (bij navraag) niet op principiële, maar vooral op praktische gronden. Daarnaast is een zondagopenstelling van de supermarkten een bedreiging voor de lokale winkelier (vooral in de foodsector). We hebben gewezen op het belang voor winkelpersoneel, dat niet verplicht wil worden op zondag te werken. We hebben gewezen op het ontbreken van nut en noodzaak om supermarkten elke zondag open te hebben (ze zijn al 75% van de dag- en avonduren open; meer dan voldoende tijd om de dagelijkse boodschappen te doen). We hopen dat dit beleid ook na 2014 gehandhaafd blijft.

Zwembaden: Veenweidebad en Meerbad
Onze fractie is al geruime tijd ontevreden over de mogelijkheden van recreatief zwemmen in het Veenweidebad. Naar onze mening komt dit niet overeen met de verwachtingen die we als raad en als inwoners hadden, toen besloten werd ruim 13 miljoen euro gemeenschapsgeld hierin te investeren. Dat was voor ons aanleiding om dit ook aan te dragen als onderzoeksonderwerp voor de rekenkamercommissie. Nadat afgelopen zomer de nodig commotie ontstond over de zomersluiting, heeft de rekenkamercommissie een quick scan uitgevoerd, waaruit blijkt dat de toenmalige raad en college onvoldoende scherpe voorwaarden voor exploitatie hebben gesteld. Toch biedt ons inziens de overeenkomst met Optisport wel ruimte voor discussie hierover. Wij zijn dus nog niet tevreden en hebben het college in december een aantal vragen gesteld. Het moet echt beter bij het Veenweidebad.
Daarnaast moest er een besluit genomen worden over het Meerbad. De exploitatieovereenkomst loopt in 2013 af. Het college heeft in september voorgesteld om nog tot medio 2015 het Meerbad open te houden. Mede op ons initiatief is dat verruimd tot eind 2015. Hoewel de meeste betrokken partijen wel begrijpen dat het Meerbad op termijn dicht moet, hebben we de wethouder gevraagd te kijken of na 2015 nog enige verruiming mogelijk is, als dat de bouwontwikkelingen op het Meerbadterrein niet belemmert en vanuit veiligheidsperspectief verantwoord is. Een finaal besluit valt dan eind 2014.

Kerk en toren Baambrugge.
Al anderhalf jaar wordt er in onze raad gesproken over de restauratie van de kerk en toren in Baambrugge. De kerk is eigendom van de kerkelijke gemeente, de toren is eigendom van de gemeente De Ronde Venen. Dat is bij veel kerken in ons land het geval (zoals bijv. ook bij de Janskerk in Mijdrecht en de Dorpskerk in Abcoude).

Het is het gevolg van het feit dat de overheid in het verleden eigenaar wilde blijven van kerktorens als strategische objecten. Bij de behandeling van het voorstel  waren er veel vragen over onder andere over de verdeling van de subsidie en de houdbaarheid van de BTW-constructie. Die zijn wat ons betreft goed en zorgvuldig beantwoord. Onze fractie heeft het voorstel dan ook van harte gesteund, omdat hiermee een stuk monumentaal erfgoed weer in fatsoenlijke staat gebracht wordt. Om financiële redenen heeft het college voorgesteld om nu alleen de fundering te herstellen en later een besluit te nemen over de toren zelf. Wat onze fractie betreft, had gelijk tot herstel van de hele besloten kunnen en moeten worden, omdat we als eigenaren van de toren ook verantwoordelijk zijn voor deugdelijk onderhoud daarvan.

Tenslotte. Een vooruitblik…
2013 ligt nu voor ons. Het laatste volle jaar van dit college. In de loop van dit jaar zullen partijen zich bezig gaan houden met hun verkiezingsprogramma en de kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2014. Wij nodigen u uit om suggesties en ideeën in te brengen. Welke onderwerpen moeten naar uw mening in ieder geval aandacht krijgen in ons verkiezingsprogramma? Meldt ons dat in een persoonlijk gesprek of via de mail.
Misschien bent u al langer onze sympathisant (bijv doordat u uw stem op de ChristenUnie of SGP uitbrengt) en vindt u een principieel christelijke partij in de lokale politiek belangrijk. Ook dan horen we graag van u, want we kunnen in de aanloop naar de verkiezingen best extra hulp gebruiken en “vele handen maken licht werk”.

Ook in 2013 zullen wij ons blijven inzetten voor een eerlijke en verantwoorde besluitvorming vanuit het bijbels motief “Ontzag voor de Heer, dat is wijsheid. Het kwaad mijden, dat is inzicht” (Job 28 vs 28b)

ChristenUnie-SGP De Ronde Venen
Wim Stam en Harmen Hoogenhout (raadsleden)
Arie Vossestein, Marco Blokhuis (fractieassistenten),